خزاعی نسبت به ادامه بحران سوریه و سرایت آن به منطقه هشدار داد

به گزارش ایرنا، خزاعی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که به بررسی تحولات سوریه اختصاص داشت، ضمن اشاره به عوامل تضعیف کننده طرح ‘کوفی عنان’، گفت:

عدم التزام گروه های مسلح مخالف در سوریه به آتش بس مورد حمایت سازمان ملل یکی از عوامل اصلی ناکامی در طرح صلح کوفی عنان بشمار می رود.

خزاعی خاطر نشان کرد: مقام های برخی از کشورها از زمان شروع بحران در سوریه

مواضع و اظهارات تحریک آمیز در جهت تضعیف هرگونه امکان حل وفصل سیاسی برای رفع بحران موجود داشته، خواستار تغییر حکومت در سوریه هستند و گروه های مخالف را به سمت تقابل نظامی تشویق می کنند.

نماینده دائم ایران به عملیات گسترده تروریستی گروه های خشن وافراطی در سوریه که مردم بی گناه را هدف قرار می دهند، اشاره و خاطر نشان کرد: واقعیت این است که برخی از بازیگران منطقه ای و گروه های مخالف مسلح در سوریه هیچگونه التزامی به ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل نداشته و از هیچ اقدامی برای به شکست کشاندن طرح عنان دریغ نمی کنند که نمونه اشکار آن در ‘الحوله’ و ‘حماء’ اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد، همه ما باید این اقدامات تروریستی را محکوم کنیم و بجای اینکه عجولانه حکومت سوریه را در این رابطه متهم کنیم ،منتظر تکمیل تحقیقات باشیم .

نماینده دائم ایران با عنوان این مطلب که دود ناشی از آتش برفروخته شده در سوریه ،می تواند همه منطقه را در بر گیرد ، بر ضرورت توقف فوری ارسال پول ،سلاح وپشتیبانی جهت گروه های مخالف تاکید کرد و گفت :بحران در سوریه می تواند به بی ثباتی بیشتر منطقه منجر شده وبر روی اقتصاد، بازار انرژی و موفقیت مردم در منطقه تاثیرات منفی بگذارد.

خزاعی با موثر خواندن ماموریت عنان و طرح شش ماده ای وی در جهت کاهش تنش و خشونت در سوریه، بر حفظ و تقویت روند سیاسی به عنوان تنها راه عملی تاکید کرد و افزود: باید از همه طرف ها بخواهیم که به ماموریت عنان و طرح وی پایبند باشند .

وی اضافه کرد: حکومت سوریه حسن نیت خود را نسبت به طرح کوفی عنان نشان داده و گام های ملموسی در چارچوب روند اصلاحات از جمله انتخابات مجلس و تجدید نظر در قانون اساسی برداشته و این روند اصلاحی، پاسخ مثبت به خواسته های مردم سوریه و تضمین احترام برای حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی این کشور است.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم فرستاده ویژه هنوز می تواند نقشی اساسی در تسهیل تعامل گروه های سیاسی با حکومت سوریه در یک روند سیاسی به رهبری خود سوری ها ایفا کند و هدف ما باید ایجاد روندی باشد که به سمت یک مصالحه سیاسی وسیعتر، اتحاد ملی قوی تر، تضمین نظم عمومی و ثبات و موفقیت مردم سوریه حرکت کند .

نماینده دائم ایران تصریح کرد :جمهوری اسلامی ایران حامی یک روند سیاسی سازنده، بی طرفانه و صلح امیز به رهبری خود سوری ها بوده و آماده است تا نقش خود را در این روند ایفا نماید .

وی ابراز امیدواری کرد، ماموریت عنان منجر به پایان فوری خشونت ها، تداوم روند سیاسی و حل مسالمت آمیز بحران در سوریه شود.

خزاعی در پایان ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی علیه ایران در این جلسه را بیهوده و بی اساس دانست و افزود: جامعه بین المللی از اقدامات غیرانسانی و جنایتکارانه این رژیم به ستوه آمده و فعالیت های تروریستی رژیم صهیونیستی مهمترین منبع ناامنی و بی ثباتی در خاورمیانه است .

وی تاکید کرد: این رژیم از هر فرصتی برای انحراف توجه جهانیان از بیرحمی های خود سوءاستفاده می کند و مواضع امروز نماینده این رژیم نیز در این چارچوب می باشد .

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه در خصوص تحولات سوریه تشکیل جلسه داد و عصر همین روز شورای امنیت سازمان ملل با حضور دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه سازمان ملل در امور فلسطین تشکیل جلسه داد.

اروپام**۱۹۰۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۱۰۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.