خسارت۴۰۰میلیاردی به اموال تهران دراغتشاشات اخیر/مناسب سازی پایتخت با مشارکت معلولین و جانبازان

شهردار تهران از برآورد ۴۰۰ میلیارد تومانی خسارات به اموال شهر و مدیریت شهری در اغتشاشات اخیر خبر داد.

خسارت۴۰۰میلیاردی به اموال تهران دراغتشاشات اخیر/مناسب سازی پایتخت با مشارکت معلولین و جانبازان

به گزارش ممتاز نیوز، علیرضا زاکانی در حاشیه آئین بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: تا پیش از آغاز به کار مدیریت شهری جدید در دوره فعلی ۱۲۷ پارک در شهر تهران مناسب سازی شده بود، اما در یکسال گذشته ۱۱۷ پارک مناسب سازی آن آغاز شده که ۵۳ مورد به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. بدین ترتیب این موضوع نشان می‌دهد که مدیریت شهری جدید اهتمام ویژه‌ای برای مناسب سازی معابر شهری و بوستان‌ها دارد.

وی درباره وجود برخی انتقادها درباره شیوه مناسب سازی در بوستان منطقه ۱۷ تصریح کرد: در انتهای این بوستان برای خطی که جهت معلولین مشخص شده بود بحثی وجود داشت که مقرر شد اصلاحات لازم روی آن انجام شود. امروز ۲ بوستان در مناطق ۱۰ و ۱۷ مناسب سازی شده است که بوستان ۶۵۰۰ متر مکعبی در منطقه ۱۰ و بوستان دیگری در منطقه ۱۷ مناسب سازی شده که هر دو در مناطق کم برخوردار به لحاظ سرانه فضای سبز، احداث شده است. بی تردید این نهضت برای مناسب سازی آغاز شده و ادامه دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مناسب سازی در معابر و ساختمان‌های شهر پیگیری خواهد شد، افزود: امیدواریم علاوه بر ساختمان‌های مدیریت شهری موضوع مناسب سازی در ساختمان‌های شخصی نیز پیگیری شود.

شهردار تهران در خصوص درخواست برخی معلولین در مورد تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ برای مسائل مربوط به معلولین نیز گفت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ تخلفاتی که صورت می‌گیرد و مرتبط با آسایش معلولین است نباید منتج به جریمه شود. ما نیز آنچه که مایه سلب آسایش معلولین است را نمی‌پذیریم و جریمه‌ها باید منتج به بازسازی شود. لذا این خواسته معلولین را مورد توجه ویژه قرار خواهیم داد.

وی درباره مناسب سازی معابر در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نیز اظهار کرد: ۲۰۰ کیلومتر قدرالسهمی بود که در مناطق توزیع شده بود اما امروز بر اساس گزارشی که شهردار منطقه ۱۷ اعلام کرد فراتر از آنچه که برای این منطقه مشخص شده مناسب سازی انجام شده و تا پایان سال ۶۰ درصد بیشتر از آنچه که برای منطقه مشخص شده است مناسب سازی انجام خواهد شد. در سایر مناطق نیز این موارد مشاهده می‌شود.

زاکانی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان خسارات وارده به پایتخت در اغتشاشات اخیر، گفت: خسارت‌های مدیریت شهری تا ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده اما آنچه که بیشتر مورد توجه است جنایت ناظر بر پاکبانان، رانندگان حمل و نقل عمومی، آتش نشانان و انتظامات مترو است که قابل جبران نیست. در حقیقت کسی که به فردی که محیط شهری را تمیز می‌کند تعرض می‌کند نشان دهنده این است که از اولیات مدنیت بویی نبرده که بسیار آزار دهنده است.

وی در خصوص حل و فصل موضوع حریم راه آهن نیز گفت: مدت‌هاست که موضوع حریم راه آهن در منطقه ۱۷ را دنبال می‌کنیم. موضوعی که البته باید در هیات دولت مورد توجه قرار گیرد و گشایشی صورت بگیرد.

اهتمام مدیریت شهری برای مناسب سازی پایتخت با مشارکت معلولین و جانبازان

علیرضا زاکانی همچنین در آئین بهره برداری از پروژه‌های مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی شهر در قالب پانزدهمین شنبه امید و افتخار ضمن تبریک روز معلولین و جانبازان، گفت: امیدواریم معلولین که مایه افتخار ما هستند خدمات خوبی را با تلاش خدمتگزاران خود در مجموعه مدیریت شهری دریافت کنند و روز به روز گذران بهتر زندگی را داشته باشند. آنچه که آمار و ارقام ارائه شده نشان می‌دهد حاکی از یک اهتمام بزرگ است.

وی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای به مناسب سازی در شهر تهران صورت گرفته، به شکلی که تا قبل از آغاز به کار مدیریت شهری دوره ششم، ۱۲۷ پارک مناسب سازی شده بود؛ اما با آغاز دوره جدید مدیریت شهری تا امروز ۵۴ بوستان مناسب سازی‌اش به اتمام رسیده و تا پایان سال این عدد به ۱۱۷ پارک خواهد رسید.

زاکانی ادامه داد: قطعا این یک وظیفه و تکلیف است که بوستان‌ها، معابر و ساختمان‌های شهر برای معلولین و جانبازان مناسب سازی شود. در راستای مناسب سازی ساختمان‌ها ابتدا خود را مخاطب قرار دادیم و از ساختمان‌های مدیریت شهری کار را آغاز کردیم و امیدواریم موضوع مناسب سازی برای سایر ساختمان‌های شهر نیز پیگیری شود. در حقیقت پیام جلسه امروز این است که اهتمام مجموعه مدیریت شهری معطوف به نیازهای اساسی در مورد معلولین و جانبازان است. در حقیقت توجه به کیفیت زندگی شهروندان برای اقشار مختلف در مجموعه شهری مورد توجه است.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز مفتخریم دو بوستان در مناطق ۱۰ و ۱۷ را که سرانه پایینی در فضای سبز دارند یکی با وسعت ۶۵۰۰ متر مربع تملک احداث کنیم که امروز به بهره برداری رسیده و همه اقدامات تملک و احداث آن در همین دوره مدیریت شهری انجام شده است و ۹۰ میلیارد تومان نیز قدرالسهم خرید و اجرای این بوستان بوده است.

شهردار تهران به بوستان بهره برداری شده در منطقه ۱۷ نیز اشاره کرد و افزود: این بوستان به مساحت ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر که ۳۵۰۰ متر نیز امکانات حاشیه‌ای پارک است که در مجموع مساحت آن را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع می‌رساند. همچنین در فاز دوم احداث این بوستان ۸۵۰۰ متر مربع نیز پس از تملک به این بوستان اضافه خواهد شد. بی تردید باید برای اجرای این پروژه از معاون خدمات شهری و رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز قدردانی کنم که اینگونه با معضل آلودگی هوا و نبود امکانات پر کردن اوقات فراغت مقابله می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه که در حوزه فضای سبز و رفع آلودگی هوا رقم می‌خورد اقدامات ارزشمندی است به شکلی که از ابتدای انقلاب تا به امروز تعداد بوستان‌ها از ۷۲ بوستان به ۳۳۵۰ بوستان افزایش پیدا کرده است. امروز ۵۹ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی برای پایتخت رقم خورده است و سرانه‌های فضای سبز تهران به شدت مورد توجه قرار گرفته و بیش از استانداردهای بین‌المللی است اما باید به توزیع عادلانه این فضا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. کمترین سرانه فضای سبز در منطقه ۱۰ است و مناطق شش گانه نیز با کمبود سرانه فضای سبز مواجه هستند که منطقه ۱۷ نیز جزء آنهاست و امروز شاهد بهره‌برداری دو بوستان در این مناطق بوده‌ایم.

زاکانی ادامه داد: امروز دغدغه‌های معلولین را شنیده‌ایم و اهتمام ویژه‌ای برای مناسب سازی معابر داریم. اقداماتی که از وظایف مدیریت شهری است و به صورت جدی پیگیری می‌شود. البته مشارکت خود معلولین و جانبازان را در مناسب سازی‌ها امری قطعی می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد که افزایش پیدا کند. امیدواریم در استمرار شنبه‌های امید و افتخار تا ۱۲ بهمن و پس از آن هر روز بتوانیم لبخند را برای شهروندان شهرمان به ارمغان بیاوریم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.