خشم یونانی‌ها از سفر مرکل به آتن

جهان > اروپا– گروه بین‌الملل:
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیروز برای دیداری چندساعته از یونان در میان تدابیر شدید امنیتی وارد آتن شد. دولت یونان سفر مرکل را نشانه حمایت برلین از حضور یونان در اتحادیه اروپا می‌داند اما معترضان آن را نشانه صرفه‌جویی و دشواری‌های اقتصادی بیشتر می‌دانند و به همین‌خاطر از یک روز قبل در خیابان‌ها منتظر بودند تا خشم خود را علیه صدراعظم آلمان نشان دهند.

مردم یونان از شرایط سختگیرانه‌ای که آلمان برای دادن وام به یونان قرار داده، به‌شدت خشمگین هستند.به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از هفت هزار مأمور پلیس ازجمله یگان‌های ضدشورش و تک‌تیرانداز در پایتخت یونان، پارک‌ها و بخش‌هایی از شهر را مسدود کردند تا مانع از دسترسی معترضان به صدراعظم آلمان شوند. در نقاط محدودنشده شهر نیز پلیس رهگذران را زیرنظر داشت و آنان را بازرسی و گاه بازداشت می‌کرد.

پلیس در مواردی با معترضان سنگ‌پران درگیر شد. بسیاری از یونانی‌ها مرکل را مسئول کاهش شدید بودجه دولت یونان در ازای پرداخت دو بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به ارزش ۲۰۰میلیارد یورو می‌دانند. مرکل با استقبال آنتونیس ساماراس نخست‌وزیر محافظه‌کار یونان وارد فرودگاه آتن شد و بعداً با وی به مذاکره نشست.

دیروز آموزگاران، پزشکان و دیگر کارکنان بخش دولتی دست از کار کشیدند و اعضای اتحادیه‌های کارگری و احزاب مخالف سیاسی به خیابان‌ها ریختند. دولت یونان اکنون در حال مذاکره با اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای دریافت قسط بعدی کمک مالی به میزان ۳۱٫۵میلیارد یورو است. وام‌دهندگان خواستار کاهش مستمری و حقوق کارمندان و افزودن دو سال به سن بازنشستگی و رساندن آن به ۶۷سال و نیز کاستن از شمار کارمندان هستند اما دولت با کاستن از شمار کارمندان مخالف است. با این حال، معلوم نیست که آیا حتی با کاستن۷٫۸میلیارد یورو از بودجه سال آینده، یونان بتواند در سال‌های آینده کوه بدهی‌های خود را بپردازد.

صلیب سرخ به مردم اسپانیا کمک می‌کند

درحالی‌که توجه محافل اقتصادی اروپا به آتن معطوف است، هر روز ابعاد جدیدی از مشکلات اقتصادی اسپانیا معلوم می‌شود. بیش از ۲۵درصد از جمعیت بزرگسال این کشور بیکار هستند و نیاز خانواده‌ها برای دریافت کمک‌های غذایی بیشتر شده است. از این رو، قرار است امروز صلیب سرخ برای دریافت کمک به‌منظور توزیع در میان فقرا فراخوان دهد. صلیب سرخ از مردم می‌خواهد برای کمک به حدود ۳۰۰هزار نفر کمک‌های نقدی خود را به این سازمان تحویل دهند. تا پیش از این، صلیب سرخ عمدتاً به مهاجران کمک می‌کرد.

این فراخوان در ۳۰ استان اسپانیا منتشر می‌شود. صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه اعلام کرد که اقتصاد اسپانیا در سال ۲۰۲۲ حدود۱٫۳درصد رشد منفی خواهد داشت و میزان کسر بودجه به ۵٫۷درصد خواهد رسید. بیکاری در اسپانیا بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپاست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.