خضریان: مشترکان پرمصرف برق باید هزینه استفاده مازاد خود را بر دوش بگیرند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دهک های بالای جامعه اگر نمی خواهند الگوی مصرف برق خود را اصلاح کنند باید رقم ها برای آنان تصاعدی محاسبه شود اما نباید همه مشترکان را با یک الگو سنجید و الگوها و تعرفه ها اگر نیاز به اصلاح دارد، به فوریت باید اصلاح شود.

خضریان: مشترکان پرمصرف برق باید هزینه استفاده مازاد خود را بر دوش بگیرند

به گزارش ممتاز نیوز، علی خضریان با تاکید بر ضرورت کاهش یارانه برق مشترکانی که بیش از الگوی مصرف استفاده دارند، بیان کرد: برای پرداخت یارانه های مستقیم و غیر مستقیم در طی چندسال اخیر و از زمان دولت نهم مسائلی به صورت عملیاتی مطرح شد که ما نباید عدالت را با برابری یکسان بدانیم و این بحث مطرح شد که اگر فردی پرمصرف بوده باید هزینه مصرف خود را بالاتر از استانداردها و الگوی تعریف شده پرداخت کند.‌

وی در ادامه اظهار کرد: این بحث رسید به حذف یارانه های غیر مستقیم و پرداخت یارانه های مستقیم و ما به سمت واقعی کردن قیمت ها حرکت کردیم. این اقدام تا بخشی موثر واقع شد و توانست الگوی مصرف را در خیلی از بخش ها اصلاح کند. این نتیجه به ما نشان می دهد که ما می توانیم با کاهش یارانه مشترکان پرمصرف، به سمت اصلاح الگوی مصرف جامعه حرکت کنیم. اگر بخشی از طبقه مرفه می‌خواهد بیشتر از سقف الگوی مصرف از برق استفاده کند، باید هزینه مازاد آن را خودش بپردازد و نباید هزینه آن بر دوش قشر مستضعف بیفتد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از اینکه به مرور زمان از اجرای طرح قبلی گذشت، باتوجه به اینکه عدد یارانه مستقیم ثابت ماند و متاسفانه در چند سال اخیر ارزش پولی خود را از دست داد، مجددا ما در حقیقت داشتیم یارانه غیرمستقیم خود را رشد می دادیم. من معتقدم ما باید زودتر از این ها در این حوزه اقدام می کردیم. البته بنده موافق افزایش یارانه مستقیم برای همه طبقات اجتماعی نیستم و آن را برابر عدالت نمی دانم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه تاکید کرد: حتما باید دهک های پایین تر حمایت بشوند و دهک های بالاتر هزینه های مازاد خودشان را بر دوش بگیرند. در مورد یارانه های غیرمستقیم نیز بنده معتقدم که ما باید به این سمت برویم که دهک های بالای جامعه اگر نمی خواهند الگوی مصرف خود را اصلاح کنند، رقم ها برای آنان تصاعدی محاسبه شود و یارانه ای به پر مصرف ها تعلق نگیرد.

وی افزود: در عین حال که تاکید دارم مشترکان پرمصرف نباید یارانه انرژی دریافت کنند اما نباید مشترکان پرمصرف در فرمولی غیرمنصفانه شناسایی شوند. به عنوان مثال فرمولی که این روزها در محاسبه برق استفاده شده و از یکجایی به بعد مشترکان را پرمصرف تلقی می کند، اگر نیاز به اصلاح داشته‌ باشد، باید اصلاح شود. تنها آن بخش از اقشار مرفهی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند باید هزینه مصرف اضافه تر خود را بپردازند.

خضریان در پایان با تاکید بر ضرورت تعیین سقف میزان مصرف مشترکان پر مصرف متناسب با شرایط هر منطقه و بر اساس عدالت اجتماعی، خاطرنشان کرد: حتما الگوی مصرف برق باید در هر منطقه ای متناسب با شرایط بومی آن سنجیده شود. مثلا در بخشی از مناطق شمالی کشور به دلیل رطوبت بالا تقریبا استفاده از کولر گازی ناگزیر است. الگوهای مصرف باید براساس شرایط بومی هر منطقه سنجیده شود و قضاوت افراد بر اساس آن صورت گیرد و نباید یک الگوی یکدست در نظر گرفت.

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.