خطر ابتلا به دیابت در کمین شهرنشینان

شهرنشینان بدلیل کم تحرکی، استرس و تغذیه نامناسب، بیشتر به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند.


دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دریچه خبر گفت: استرس، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و شیوه نادرست زندگی حاصل از شهرنشینی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت هستند.

وی در مورد آمار مبتلایان به دیابت اینگونه عنوان کرد: بیشترین تعداد مبتلایان به دیابت در شهرهای یزد و بوشهر زندگی می‌کنند و در تهران نیز حدود ۱۳ درصد از کل جمعیت به این بیماری مبتلا هستند و این تعداد از ۱۵ سال گذشته که ۷/۵ درصد را به خود اختصاص داده بود، دو برابر شده است.

سیاستگزاران وزارت بهداشت،‌دیابت را جدی بگیرند.

در ادامه رجب افزود: در حال حاضر سیاستگزاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خطر ابتلا به دیابت در افراد و عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری را توجه نکرده و آن را جدی نمی‌گیرند.

همچنین، مبتلایان به دیابت به دلیل نداشتن آگاهی به علل ابتلا به عوارض ناشی از بیماری دیابت توجه نمی‌کنند و این یک زنگ خطر بشمار می‌آید.

وی تصریح کرد: آموزش اساس کنترل بیماری دیابت است و مبتلایان به دیابت برای مدیریت کنترل بیماریشان باید حدود ۱۵ تا ۲۰ ساعت دوره‌های آموزش کاربردی دیابت را بگذرانند.

رجب یادآور شد: انجمن دیابت ایران بطور هفتگی اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مبتلایان به دیابت کرده و از طریق شماره تلفن ۸۸۲۵۳۱۱۳ داخلی ۹ پاسخگوی پرسش‌های این بیماران خواهد بود.

دیابتی‌ها به دنبال معجزه نباشند

در ادامه رجب در مورد راه‌حل درمان قطعی بیماری‌های دیابت خاطر نشان کرد: تحقیقات بسیاری در دنیا برای چگونگی درمان بیماری دیابت صورت گرفته است. ولی مبتلایان به دیابت باید بدانند که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته وفقط می  توان این بیماری را کنترل کرد.

وی یادآور شد: تحقیقاتی که در مورد گیاهان دارویی و اثر آن بر روی درمان بیماری‌ها دیابت صورت گرفته، تغییر مفیدی را در کاهش قند خون نشان نداده و در هیچ مجله معتبر علمی جهانی نتایج این تحقیقات ثبت نشده است به همین دلیل استفاده از این گیاهان را به این بیماران توصیه نمی‌کنیم. و مبتلایان به دیابت با بکارگیری این روش بدنبال معجزه نباشند.

رجب تأکید کرد: ورزش، مانند تغذیه مناسب و تغییر شیوه زندگی با آموزش و استفاده از دوز صحیح داروها تحت نظر پزشک متخصص غدد و اندازه‌گیری روزانه قند خون از رشد بیماری دیابت و ابتلا به عوارض ناشی از آن از جمله نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی، اختلال در بینایی، قطع پا بدلیل زخم ناشی از افزایش قند خون و … جلوگیری می‌کند.

نوارهای تست قند خون تقلبی نخرید

در ادامه رجب افزود: مبتلایان به دیابت باید بطور روزانه بوسیله دستگاه تست قند خون، قندخونشان را اندازه‌گیری کنند.

وی اذعان داشت: مبتلایان به دیابت باید در خرید نوارهای تست قند خون دقت کرده و برای اندازه‌گیری دقیق قند خونشان از خرید نوارهای تست قندخون تقلبی که با قیمت بالا نیز عرضه شده بطور جدی خودداری نمایند.

رجب اظهار داشت: دیابتی‌ها فقط از نوارهای تست قندخونی که دارای تأییدیه وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی هستند، استفاده کنند چرا که اندازه‌گیری نادرست قند خون مانع از کنترل صحیح این بیماری در آنها می‌شود.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.