خطر تشعشعات موبایل در گوشیهای قاچاق

عضو انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان از اجرای پروژه بررسی اثرات ناشی از استفاده از گوشی موبایل بر حیوانات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: ریسک خطر در گوشی هایی که بدون کنترل و قاچاقی وارد کشور می شود در این زمینه به مراتب بیشتر است.

به گزارش سه نسل، دلنواز فرودین در گفتگو با مهر از انجام پروژه ای توسط نهادهای ذیربط خبرداد که براساس آن اثرات ناشی استفاده از گوشی های موبایل بر روی حیوانات آزمایشگاهی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است و گفت: برخی شواهد روی حیوانات از اثرات سوء در استفاده دراز مدت از گوشی های موبایل حکایت دارد اما این نتایج تنها به عنوان یک ریسک فاکتور درنظر گرفته شده و هنوز قطعی نیست.

وی ادامه داد: این دقیقا مانند این است که طبق بررسی ها مشخص شده که ریسک سرطان ریه در افراد سیگاری بیشتر است و به همین دلیل انجمن جهانی سرطان این موضوع را عنوان کرده است؛ براین اساس در بحث گوشیهای موبایل نیز اثرات سوء ناشی از استفاده درازمدت از گوشی های موبایل را منابع جهانی رد نکرده اند و به عنوان احتمال درنظر گرفته اند.

فرودین گفت: در چنین شرایطی و در صورت تایید این تحقیقات، ریسک ابتلا به بیماری برای گوشیهای موبایل قاچاق و غیر استاندارد به مراتب بیشتر از گوشیهایی خواهد بود که از مبادی ورودی و به صورت قانونی وارد می شود.

عضو انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان با تاکید براینکه نظارت بر استاندارد گوشی های موبایل در کشور از مبادی ورودی گمرک به جدیت دنبال می شود، اضافه کرد: در این شرایط و به دلیل احتمالاتی که هنوز به اثبات قطعی نرسیده است بهترین اقدام ایمنی و حفاظت در برابر این تشعشعات است.

وی با تاکید براینکه حتی گوشی های موبایلی که در ایران تولید می شوند به دقت چک و آزمایش می شوند، تصریح کرد: کاربران موبایل باید توجه داشته باشند که تنها گوشی هایی را خریداری کنند که قاچاق نبوده و میزان حد تشعشع آنها – SAR – در مبادی ورودی کشور کنترل شود.

وی گفت: گوشی هایی که از طریق قانونی وارد کشور شده و یا در ایران تولید می شوند کاملا مورد تستهای تشعشعی از لحاظ استاندارد ملی و جهانی قرار گرفته و میزان SAR آنها مشخص است اما برای گوشی های قاچاق هیچ کنترلی وجود ندارد.


مجله اینترنتی ممتازنیوز سرگرمی و تفریحی اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.