خطر جدید برای برج طغرل و ابن بابویه

ساخت مرکز فرهنگی برج طغرل و ایستگاه پست گاز در محدوده مرزی برج یعنی حتی نزدیک‌تر از عرصه اثر و آسیب‌هایی که تاکنون به این اثر تاریخی وارد شده، گویا راضی‌شان نکرده؛ حالا سراغ پارک بازی کودکان رفته‌اند و بیل مکانیکی بین برج طغرل و دومین قبرستان تهران، زمین را گود می‌کند تا برای کودکان پارک و شهربازی ایجاد شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، برای زمین خالی پشت برج طغرل جایی که قرار بود مترو برج احداث شود اما به دلیل آسیب‌هایی که می‌توانست به این محدوده از ری باستان وارد شود و با تلاش‌های فعالان میراثی و میراث فرهنگی مسیر آن تغییر کرد، نقشه دیگری کشیده‌اند، می‌خواهند آن را به زمین پارک بازی کودکان تبدیل کنند، اما نکته قابل تامل این است که به همان زمین خالی راضی نشده‌اند و مدتی است بیل مکانیکی زمین را گود می‌کند.

همسایه‌های برج طغرل می‌گویند حدود ۲۰ روزی هست که دیواره فلزی دور تا دور زمینی که تا پیش از این پارکینگ ماشین‌های‌شان بود کشیده‌ شده و صدای بیل مکانیکی شبانه‌روز در گوش‌شان است.

می‌گویند روزی اعضای شورای شهر و شهرداری برای آغاز کار این کارگاه آمدند و کلنگ زدند، گفتند قرار است آبنما هم برای این پارک احداث شود و قول دادند تا آخر شهریور کارشان تمام می‌شود.

بر اساس دیده‌های خبرنگار ایسنا، حالا زمینِ صاف قرارگرفته در عرصه برج طغرل و حریم درجه یک قبرستان ابن بابویه چیزی حدود نیم متر گودتر شده و بیل مکانیکی هنوز کار می‌کند؛ یکی از خانه‌های قدیمی باقی‌مانده از این منطقه شهرری که سال‌ها تنها در میانه‌ این زمین بایر باقی مانده و مورد استفاده بود هم داخل کارگاه قرار گرفته اما به نظر نمی‌رسد هنوز خطری متوجه آن باشد.

با این وجود این چیزی از بی‌توجهی مسوولان میراثی و شهری و شورای شهر کم نمی‌کند. یکی از فرهنگی‌های بازنشسته خیابان نبی‌پور شهرری و همسایه برج طغرل بر این نکته تاکید می‌کند.

او اضافه می‌کند که اگر واقعا فقط قرار بر ایجاد پارک بازی کودکان است چرا بیل‌های مکانیکی شب‌ها هم به فعالیت مشغول‌اند، حتی می‌توانند پایه‌های وسایل بازی کودکان را با بتن روی زمین کار کنند و چه نیازی به این گودبرداری است؟

در طول چند سال گذشته آن‌قدر حرف و حدیث پشت برج طغرل و قبرستان ابن بابویه _ اولین قبرستان شهرری _ زیاد بوده که جایی برای دفاع از
عملکرد متولیان شهری و میراثی در مقابل حفاظت از این شهر باستانی و محوطه‌های تاریخی و ارزشمندش باقی نمی‌گذارد. انحراف از محور برج طغرل کم‌شان بود، سراغ ساختِ مجتمع فرهنگی و تجاری در عرصه برج طغرل و ایجاد پست گاز در کنار دیواره آن رفتند و برنامه‌ریزی‌ کردند برای عبور مترو از بین این دو اثر تاریخی و در نهایت طرح جدید برای چند وجب زمین خالی کنار برج!

اگر قرار بر حواس‌پرتی مسوولان شهری ری باشد، شاید نیاز است تا فرونشست‌های زمین در اطراف برج طغرل و همان فرهنگسرای فرهنگی‌اش یادآوری شود که گودبرداری، ایجاد آبنما و فعالیت بیل ‌مکانیکی چقدر می‌تواند روند بدتر شدن این منطقه از شهرری را سریع‌تر کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.