خطر سوسیس و کالباس برای سلامتی انسان

سهشنبه ۱۶آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت – آرش نهاوندی:
دکتر سیدمرتضی صفوی، دبیر علمی کنگره تغذیه ایران گفت: نیترات و نیتریت سوسیس و کالباس تولیدشده در ایران بالا‌ست؛ این دو ماده که برای ماندگاری سوسیس و کالباس به آن اضافه می‌شود می تواند حتی سرطان‌ زا باشد.

دکتر صفوی گفت: ما می‎توانیم فست‌فود و سوسیس کالباس سالم داشته باشیم اما درحال حاضر از آن بی‌بهره‌ایم و البته این در حالی است که متخصصان تغذیه تاکنون تذکرات بسیاری به‌ویژه به کارگاه‎ها و تولیدکنندگان این فراورده‎های گوشتی داده‎اند. وی افزود: نیترات و نیتریت به‌دلیل اینکه ماندگاری سوسیس و کالباس را بالا می‌برد و رنگ آن را صورتی می‌کند به آن اضافه می‎شود اما وقتی که این دو ماده حرارت داده می‎شوند، به نیتروزآمین که ماده‎ای سرطان‌زاست تبدیل می‎شوند.

دبیر علمی کنگره تغذیه اضافه نمود: رزماری می‎تواند جایگزین نیترات و نیتریت سرطان‌زا در سوسیس و کالباس شود، زیرا وقتی که حرارت می‎بیند هیچ ماده سرطان‌زایی تولید نمی‎کند. به‌منظور آگاهی بیشتر از نحوه تولید سوسیس و کالباس در ایران و بررسی مسائل مربوط به این فراورده‌های گوشتی، خبرنگار روزنامه همشهری گفت‌وگویی با دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایرانیان و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، انجام داده است.

دکتر مظهری درباره وجود مواد سرطان‌زا در سوسیس و کالباس‌های تولید ایران گفت: سازمان‌های کنترل کیفیت و نظارت بر مواد غذایی مانند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، برتولید سوسیس و کالباس در اغلب کارخانه‌ها نظارت دارند و بر همین مبنا تولید‌کنندگان ناگزیرند به میزان مجاز، مواد افزودنی به این فراورده‌های گوشتی اضافه نمایند اما بعضی از افراد و تولید‌کنندگان درخارج از کارخانه‌ها نسبت به فراوری سوسیس و کالباس اقدام می‌کنند. بعضی از افراد سودجو نیز در اماکنی که تحت نظارت وزارت بهداشت نمی باش اقدام به تولید سوسیس و کالباس می‌کنند این احتمال وجود دارد که در این مراکز تولیدی، نیترات بیش از حدمجاز به سوسیس و کالباس افزوده شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم همه تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس را به یک چوب برانیم اما می باشند افراد سودجویی که با تولید سوسیس و کالباس غیراستاندارد و حاوی میزان بالای نیترات سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازند. افراد سودجو اغلب برای تولید سوسیس و کالباس به جای استفاده از درصدی گوشت، مواد افزودنی مجاز، سویا و شیر خشک از مواد ناسالمی نظیر روده و گوشت‌های نامرغوب استفاده می‌کنند.

دکتر مظهری درباره شایعات موجود مبنی بر اینکه احتمال دارد در بعضی از کارخانه ها از گوشت حیوانات غیرمتعارف برای تولید سوسیس و کالباس استفاده شود، گفت: شایعات را نمی‌شود به‌عنوان خبر موثق تلقی نمود اما در رابطه با افراد ناباب و سودجو امکان دارد یک در هزار نیز چنین اتفاقی بیفتد و این تولید‌کنندگان غیرمجاز از گوشت بعضی از حیوانات غیرمتعارف استفاده نمایند اما این قضیه در مورد کارخانه‌های مشهور تولید‌کننده سوسیس و کالباس صدق نمی‌کند زیرا از طرف وزارت بهداشت بازرسانی هر چند هفته یک‌بار از این کارخانجات بازدید و از تولیدات این کارخانه‌ها جهت انجام آزمایش نمونه‌برداری می‌کنند.

از سازمان استاندارد نیز که به بعضی از این تولید‌کنندگان نشان استاندارد ارائه نموده است، بازرسانی برای بازدید اعزام می‌شوند. بازدید بازرس‌ها به‌منظور جلوگیری از تقلب در کارخانه‌های تولید‌کننده فراورده‌های گوشتی، اغلب سرزده، ادواری و غیرمنظم است. این کار جهت حفظ سلامت مردم انجام می‌گیرد زیرا مصرف‌کنندگان حاوی آزمایشگاه نمی باشند که بتوانند با انجام آزمایش نسبت به سالم بودن سوسیس و کالباس اطمینان حاصل نمایند. این بازرسی‌ها به‌خصوص از کارخانجات تولید‌کننده ساندویچ‌‌های آماده و ساندویچ‌هایی که به‌صورت بسته‌بندی‌شده و صنعتی ارائه می‌شوند نیز انجام می‌گیرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.