خطر فعال شدن سل در مبتلایان iبه ایدز ۵ برابر بیشتر است

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

مطالعات اخیر نشان می دهد که خطر فعال شدن عفونت سل در مبتلایان iبه ایدز iبه سبب وجود عفونت HIV حدود ۵ برابر بیشتر از شرایط عادی است.

منصور خالصی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه بیماری سل یکی از بزرگترین و مهمترین و حتی خطرناک ترین مسائل iبهداشتی جهان است و مشکلات iبهداشتی، درمانی و اقتصادی بسیاری را iبه کشورها و جوامع تحمیل می کند.

وی با اشاره iبه موارد همزمانی سل و بعضی از بیماری ها و عفونت ها تاکید کرد: یکی از مهمترین موارد همزمانی مربوط iبه عفونت های سل و HIV است که متاسفانه موارد آن iبه شدت در حال افزایش است.

خالصی گفت: در سال های اخیر iبه سبب تماس های جنسی غیرایمن و محافظت نشده، استفاده از وسایل و سرنگ های مشترک در معتادان تزریقی، انتقال از مادر آلوده iبه جنین و بعضی از دلایل دیگر موارد ابتلا iبه عفونت HIV و بیماری ایدز در مناطق مختلف جهان iبه ویژه کشورهای فقیر و در حال توسعه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عفونت HIV iبه طور مستقیم خطر سل فعال را افزایش می دهد تصریح کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که خطر فعال شدن عفونت سل در مبتلایان iبه ایدز iبه سبب وجود عفونت HIV حدود ۵ برابر بیشتر از شرایط عادی است.

خالصی خاطرنشان کرد: با توجه iبه اینکه عفونت HIV سبب افزایش قابل توجه موارد سل iبه ویژه سل فعال در مناطق مختلف دنیا شده است، iبه همین سبب برای پیشگیری از همزمانی آنها و کنترل و درمان iبه موقع این دو عفونت باید اقدامات جدی و موثرتری صورت گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.