خطر کم آبی سالمندان را تهدید می کند/ نیاز سالمندان به هشت لیوان آب در روز

فروردین ۱۴۰۳

مسئول دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد:

افراد مسن علیرغم نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی بدن و ابتلاء به یبوست می باشند بنابراین اشخاص مسن به مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات ترجیحا آب نیازمند می باشند.

دکتر زهرا عبداللهی مسئول دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو  با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: گرچه دوران سالمندی به سنین بالای ۶۰ سال اطلاق می گردد ولی تغییرات
سالمندی از سال ها قبل آغاز می شود.توجه به تغذیه در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیه اهمیت دارد. نیاز بالغین به مواد مغذی متاثر از داروها، بیماری ها و پدیده های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در اشخاص مختلف با یکدیگر متفاوت است.

 وی با بیان این که مهمترین راهنمای تغذیه ای برای این سنین ، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تامین کرده و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف فرد باشد افزود: بدین منظور مصـــرف متعـــادل و روزانه مواد غذایی شامل همه گروههای غذایی توصیه می شود.انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردارا است.

تاکید در برنامه غذایی سالمندان بر مصرف مواد غذایی کم چربی و کم کلسترول مانند: شیر ولبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن، کره، خامه ، کم نمک و پر فیبر است.

عبدالهی در مورد تغیه صحیح سالمندان عنوان کرد: در اشخاص مسن مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات ترجیحا  آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم آبی بـــدن توصیــه می شـــود، زیـــرا اشخاص مسن علیرغم  نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی بدن وابتلاء به یبوست می باشند.

باید توجه داشت نیازغذایی اشخاص مسن به انرژی کمتر از سایرگروه های سنی است زیرا اشخاص مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگهداشتن وزنشان دارند.برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می شود مصرف غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربیها  را نیز کاهش دهند .

 وی اظهار کرد: از آنجائیکه در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می یابد، پروتئین مورد نیاز بدن بایستی از منابع کم کالری و با کیفیت بالا(ازلحاظ پروتئین) مانند گوشتهای کم چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین می باشند که در صورتیکه با هم مصرف شوند تمامی اسیدهای امینه ضروری
را تامین می کنند. البته پروتئین های حیوانی نسبت به پروتئین های گیاهی کامل تر می باشند یعنی همه اسیدهای امینه ضروری را به بدن می رسانند.

 مسئول دفتر بهبود تغیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص مصرف چرب خاطر نشان کرد:مصرف چربیها بایستی در رژیم غذایی سالمندان محدود شود. با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش می یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلاء به بیماری هایی نظیر هایپرتنشن، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. بنابراین کاهش مصرف چـــربی می تواند به پیشگیری از چاقی، عقب انداختن بروز سرطان، آترواسکلروز و سایر بیماریهای دژنراتیو
کمک کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.