خطر کولاک برف و ریزش بهمن در ارتفاعات/ کوهنوردی طی دو روز آینده خطرناک است

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارندگی‌های اخیر و خطر ریزش بهمن و رگبار و رعد وبرق همچنین کولاک برف گفت: طی پنجشنبه و جمعه (۱۳ و ۱۴ بهمن‌ماه) فعالیت‌های کوهنوردی در بیشتر مناطق کوهستانی کشور مخاطره آمیز است بنابراین کوهنوردان از صعود به ارتفاعات اجتناب کنند.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره شرایط جوی در ارتفاعات و کوهستان‌های کشور اظهار کرد: طی روز پنجشنبه (۱۳ بهمن) تداوم بارش برف و کولاک در زاگرس جنوبی و ارتفاعات جنوب غرب، ارتفاعات کرمان و شمال شرق همراه با وزش باد شدید، پایین‌دست رگبار و رعدوبرق و نفوذ موج بارشی از شمال غرب همراه با وزش باد شدید و ابرناکی و مه آلودگی، بارش برف و کولاک و به‌تدریج گسترش آن به البرز غربی و مرکزی، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات مرکزی کشور پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: طی روز جمعه ( ۱۴ بهمن) نیز استقرار هوای سرد در بیشتر مناطق کوهستانی کشور، ساعات اولیه روز مه و کاهش دید به‌ویژه ارتفاعات شمال‌ غرب و البرز بارش پراکنده برف و وزش باد شدید به‌ویژه طی ساعات اولیه روز در ارتفاعات شمال‌ غرب و ارتفاعات البرز و به‌طور متناوب در مناطق شرق و شمال شرق مورد انتظار است.

 رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی ارتفاعات تهران نیز گفت: روز پنجشنبه (۱۳ بهمن) طی صبح هوای سرد، پدیده مه و کاهش دید افقی و عمودی به‌تدریج طی ساعات بعدازظهر افزایش سرعت باد و طی عصر و شب بارش برف و باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: جمعه (۱۴ بهمن) اوایل صبح بارش برف و وزش باد شدید، به‌تدریج کاهش ابر و تداوم وزش باد شدید، پدیده مه با کاهش دید افقی و عمودی همراه است و به سبب وزش باد شدید و حجم برف مناطق کوهستانی، شرایط کولاک مورد انتظار است.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر از استقرار روی نقاب‌های برفی اجتناب شود. با توجه به بارش برف طی پنجشنبه و وجود برف تازه در ارتفاعات طی جمعه احتمال وقوع بهمن در مناطق مستعد وجود دارد بنابراین طی پنجشنبه و جمعه فعالیت‌های کوهنوردی در اکثر مناطق کوهستانی کشور مخاطره آمیز است و کوهنوردان از صعود به ارتفاعات اجتناب کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.