خط بطلان بر ادعای دیگر امارات

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

معماری خانه های بستکیه که در استانهای حاشیه خلیج فارس قرار دارند، مستند نگاری می شوند.

به گزارش تفسیری مشرق iبه نقل از مهر، سالها پیش معماران ایرانی از بستک هرمزگان iبه امارات مهاجرت و سبک معماری شهرشان را در دبی پیاده کردند و خانه ساختند همین موضوع سبب شده است تا امارات این خانه ها را iبه عنوان جاذبه میراثی دبی گسترش دهد و این سبک معماری را متعلق iبه خود بداند.

علیرضا گل گلی، مدیرعامل انجمن معماران ایران( طرح و شرح) iبه خبرنگار مهر گفت: هدفمان از مستند نگاری خانه های بستک این است که iبه کشورهای دیگر iبه صورت علمی ثابت کنیم که آیا امارات حاوی معماری بستک بوده یا ایران.

وی گفت: iبه همین منظور با همکاری سازمان میراث فرهنگی درصدد هستیم تا پایگاه اینترنتیی را تعریف کنیم که در این پایگاه اینترنتی همهی ویژگیهای این نوع از معماری ها و خانه ها نشان داده شود.

گل گلی با اعلام اینکه معماری شهرهای خلیج فارس بررسی شده است بیان کرد: خانه هایی را که حاوی معماری بستکیه می باشند می توان در جزیره هنگام، هرمز، سیراف، لافت، بوشهر بندرعباس ملاحظه کرد.

نمونه ای از خانه های بستک در ایران

وی ادامه داد: این نوع معماری از شیراز آغاز شده اما اکنون اثری از آنها در شیراز باقی نمانده است.

گل گلی مستند سازی خانه های بستکیه را در مرحله اختصاص بودجه دانست و گفت: حتی اگر این تعهد داده شود که بودجه را می دهند، مستند نگاری خانه ها را اجرایی می کنیم.

وی نسبت iبه تخریب این خانه ها اخطار داد و گفت: iبه سبب بی توجهی iبه این معماری، این خانه ها iبه خصوص در بوشهر درحال از بین رفتن می باشند.

اکنون بستک از شهرهای مهم استان هرمزگان، با قدمتی تاریخی در قدیم محلی برای استراحت کاروان‌ها بوده ‌است و تا سال ۱۳۳۴ جزو استان فارس محسوب می شد.

شهر بستکیه در امارات

از سال ۱۸۹۰ میلادی iبه بعد ساخت و ساز شهر بستکیه امروزی دبی که نشات گرفته از معماری ایرانی شهر بستک استان هرمزگان است آنقدر گسترش یافت و مورد اهمیت واقع شد که اکنون بعد از گذشت سالها، بستکیه امارات iبه یکی از مناطق گردشگری مهم دبی تبدیل شده است تا جایی که اعراب اماراتی قصد دارند میراث تاریخی بستکیه را در فهرست آثار جهانی ثبت کنند اما خانه های بستک در ایران نه تنها رو iبه تخریب قرار دارند بلکه مستند نگاری آنها نیز منتظر بودجه است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.