خط قرمز نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران دقیقا چه بود؟

کارشناسان در تهران می گویند به رغم ادبیات مبهم بنیامین نتانیاهو کارشناسان در تهران عقیده دارند تفسیر صحیح سخنان او باید با تمرکز بر موضوع غنی سازی ۲۰ درصد انجام شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجیممتازنیوز، دو کارشناس که «ایران هسته ای» با آنها مشورت کرده عقیده دارند، خط قرمزی که بنیامین نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران ترسیم کرد دقیقا مربوط به زمانی است که ایران ۹۰ درصد اورانیوم ۲۰ درصد غنای لازم برای ساخت یک سلاح هسته ای را تولید کرده باشد.

یکی از این دو کارشناس که متخصص مهندسی هسته ای است، به «ایران هسته ای» گفت: «مطابق محاسبات دولت امریکا که اسراییلی ها هم آن را قبول دارند برای ساخت یک سلاح هسته ای ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۹۰ درصد لازم است. برای تولید این مقدار مطابق یک سناریو حدود ۱۴۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصدلازم است».

وی ادامه داد: «ایران مطابق آخرین گزارش آژانس حدود ۹۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد ذخیره کرده است. برای اینکه ۹۰ درصد اورانیوم ۲۰ درصد غنای لازم برای ساخت یک سلاح فراهم شود ایران باید حدودا ۱۳۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد ذخیره کند که مطابق محاسبه موساد این کار تا بهار یا تابستان آینده طول خواهد کشید».

کارشناس دوم به مشکلات راهبردی این تحلیل پرداخت.

وی گفت: «مسئله اول این است که نتانیاهو این موضوع را پیش فرض گرفته است که سرعت تولید اورانیوم ۲۰ درصد از سوی ایران تا تابستان آینده ثابت بماند. طبعا اگر این سرعت کم یا زیاد شود این محاسبه به هم خواهد خورد».

این کارشناس اضافه کرد: «مسئله بعدی این است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگفت که اگر ایران از این خط قرمز عبور کند دقیقا چه خواهد شد. وی قبلا گفته بود که استراتژی تعیین خط قرمز زمانی کارآمد خواهد بود که تهدید به حمله نظامی در کنار آن باشد ولی او این تهدید را در سخنرانی خود آشکارا بیان نکرد».

منبع: ایران هسته ای

انتهای پیام/

پ۲


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. محمد:

    خوشحالم که احمق ترین ها دشمنان ما شده اند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.