خط لوله صلح به هر قیمتی تا سال ۲۰۲۴ تکمیل می‌شود

۲۵فروردین۱۳،

Hamid Forootan-41.jpg

سرکنسول ایران در پاکستان گفت: پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان تا پایان سال ۲۰۲۴ به هر قیمتی تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن درویش‌وند، سرکنسول ایران در پاکستان در سمیناری تحت عنوان “توافق‌نامه پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان _ دوره تازه همکاری‌ها” اعلام کرد: روزانه ۱۱۰ میلیون فوت مکعب از گاز ایران از طریق این خط لوله به پاکستان منتقل خواهد شد.

وی افزود: این پروژه بخش اعظم کمبود برق در پاکستان را حل خواهد کرد.

درویش‌وند ادامه داد: این خط لوله که در ایران از استان فارس تا مرز دو کشور کشیده شده یک مسافت ۱۱۰۰ کیلومتری را طی می‌کند و تنها ۱۰۰ کیلومتر از آن باقی‌مانده است. همچنین ۷۸۰ کیلومتر از این خط لوله در خاک پاکستان احداث خواهد شد که کار آن ماه قبل آغاز شده است.

کنسول ایران در پاکستان همچنین گفت: هزینه‌ احداث این پروژه در خاک پاکستان حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که از این رقم ۵۰۰ میلیون دلار در قالب یک وام توسط ایران و مابقی توسط پاکستان تامین خواهد شد.

درویش‌وند گفت: این پروژه یک عامل برقراری ثبات در منطقه است و از تصمیم هند برای کنار‌کشیدن از آن انتقاد کرد.

وی گفت: این پروژه ابتدا قرار بود بین ایران، پاکستان و هند احداث شود و مسافت آن دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر با هزینه تقریبی هفت میلیارد دلار بود.

سرکنسول ایران در پاکستان گفت: ایده این پروژه در ابتدا توسط یک مهندس پاکستانی در سال ۱۹۵۰ برای تقویت روابط اقتصادی در منطقه و کاهش خصومت بین کشور‌های همسایه ارائه شد.

وی در پاسخ به سوالی دربارهٔ‌ احتمال تهدید‌های امنیتی علیه این خط لوله و مقاومت قدرت‌های غربی در برابر آن گفت: پاکستان و ایران قدرت‌های اقتصادی با جمعیتی برابر با ۲۵۰ میلیون نفر می باشند که تمایل خود را برای احیای روابط اقتصادی و صلح منطقه‌ای اعلام کرده‌اند.

درویش‌وند افزود: ما باید نسبت به برنامه‌های شیطانی غرب آگاه باشیم و اجازه ندهیم اختلافات مذهبی و فرقه‌ای به جوامع ما رخنه کند. غلبه بر بیسوادی، اختلافات اقتصادی و مشکل بیکاری چالش‌های بزرگ پیش‌روی ما می باشند.

وی گفت: در حالی که این پروژه طی ۱۸ سال قبل پیگیری شده ، مقاومت آمریکا و رژیم صهیونیستی طی سه سال قبل در برابر این پروژه بیشتر شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.