خط و نشان وزیر راه برای موافقان گرانی مسکن و دفاع از مشاوران املاک/نیکزاد:چه کسی گفته تهران کمبود مسکن دارد؟

وزیر راه و شهرسازی ضمن هشدار به افرادی که بخواهند با ایجاد جو روانی اقدام به افزایش غیر متعارف نرخهای مسکن و اجاره بها در کشور کنند از شروع ثبت نام متقاضیان برای ۷۵ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پردیس در خردادماه خبر داد.

علی نیکزاد با اشاره به اهمیت مسکن و تاثیر آن در مباحث امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اظهار کرد: بخش مسکن از تاثیری ۳۰ درصدی در کاهش میزان تورم برخوردار است و طی سالهای گذشته میزان رشد قیمت مسکن همواره زیر نرخ تورم بوده که این امر بسیار قابل توجهی محسوب می شود.

وی با تاکید بر نقش مسکن در تحکیم بنیان های خانواده و تسهیل ازدواج جوانان افزود: چنانچه کار ساخت واحدهای مسکونی متوقف شود شاهد تاثیر آن بر بحث اشتغال نیز خواهیم بود تا جایی که در حال حاضر ساخت و سازهای واحدهای مسکونی مهر اشتغال تعداد زیادی شغل را در کشور تثبیت کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی صحبت از ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی می کردیم خیلی ها معتقد بودند انجام چنین کاری ممکن نیست تصریح کرد: در مقابل این اظهارات امروز به جایی رسیده ایم که تا پایان سال ۹۱ بنا داریم یک و نیم میلیون واحد مسکونی را به بهره برداری برساند و بسیاری از کشورها نیز مانند عراق،‌ترکیه ، ونزوئلا و کشورهای امریکای لاتین خواهان ساخت مسکن در کشورشان توسط انبوه سازان ایرانی هستند که انبوه سازان نیز باید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند چرا که در غیر این صورت سایر کشورها فرصت را خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از دولت نهم زمین به قیمت کارشناسی به مردم واگذار می شد گفت: در دولت آقای احمدی نژاد زمین رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار فاقدین مسکن قرار گرفت و در شرایطی که گرفتن یک وام ۵ میلیون تومانی هم کار مشکلی بود اقدام به پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی قرض الحسنه برای ساخت آنها نمود.

نیکزاد ادامه داد: درطرح مسکن مهر اقدام به متحول کردن نظام فنی و اجرایی کشور کردیم چرا که گرفتن تعدیل در قراردادها آسیب های فراوانی به کشور وارد می کرد ولی وقتی شرایطی مانند قیمت مترمربع مقطوع مدت زمان ساخت یک ساله و مشخصات فنی معین در قراردادها لحاظ شد صنعتی سازی مسکن نیز در بخش مسکن رواج یافت و امروز انبوه سازی نخواهید یافت که بتواند بگوید کار نیست.

وی به نقش ساخت واحدهای مسکونی مهر در کاهش حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: باید به برخی از متخصصان شهرسازی که به پروژه مسکن مهر ایراد می گیرند این سئوال را بپرسیم که چرا در حال حاضر شاهد ساخت واحدهای مسکونی غیر رسمی و به صورت شبانه در حاشیه شهرها که معضلات فراوانی را نیز در پی داشت نیستیم .

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۴۵ درصد خانه های روستایی کشور طی دولتهای نهم و دهم ساخته شده اند و هیچ روستایی برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن با مشکل روبرو نیست اظهار داشت: در شهرها نیز کار ساخت ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی طی دولتهای نهم و دهم آغاز شد و ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن اختصاص یافت. وی شفاف سازی وضعیت املاک را از دغدغه های خود یاد کرد و افزود: برخی ها نگذاشتند تا آقای احمدی نژاد وضعیت املاک و مستغلات موجود درایران را به روز کند چرا که منافع آنها با حل مشکل مسکن در کشور به خطر می افتد .

نیکزاد با بیان اینکه برخی ها می گویند در تهران با کمبود واحدهای مسکونی روبرو هستیم تصریح کرد: در پاسخ به این افراد باید بگویم شهر تهران دارای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است و این در حالی است که وزارت راه وشهرسازی ۲۴۰ هزار واحد مسکونی را در غالب طرح مسکن مهر در نقاط مختلف استان تهران در دست ساخت دارد و شهرداری تهران نیز سال گذشته اقدام به صدور ۲۲۰ هزار پروانه ساختمانی کرده است . حال باید پرسید مگر تعداد فاقدین مسکن استان تهران چقدر است که با این حجم از ساخت و سازها باز هم برخی ها اعلام می کنند که با کمبود واحدهای مسکونی روبرو هستیم.

وی از آغاز ثبت نام متقاضیان جدید برای ۷۵ هزار واحد مسکونی شهر جدید پردیس از چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه جاری خبر داد و تصریح کرد: برخی ها می گویند چرا وزارت راه و شهرسازی بنا دارد در نقاط مختلف شهر تهران اقدام به ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی کند . حال انکه ما نیز قصد بارگذاری جدید روی این شهر را نداشتیم اما وقتی دیدیم عده ای سر وعده خود نیستند و اقدام به ساخت و ساز در این شهر می کنند ما نیز تصمیم گرفتیم ۵۰ هزار واحد مسکونی را در نقاط مختلف این شهر بسازیم.

وی با اشاره به نقش موثر مشاوران املاک در تنظیم بازار عرضه و تقاضای مسکن افزود: برخی ها می خواهند برطبل گرانی مسکن کوبیده و آن را به نام مشاوران املاک تمام کنند حال آنکه من یقین دارم چنین چیزی تعیین هستند.

نیکزاد با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مشاوران املاک را یار و یاور خود می داند ادامه داد: باید پرسید که چرا برخی ها نمی خواهند دولت از اختیارات قانونی خود برای کنترل بازار مسکن استفاده کنند و چرا نمی خواهند طرحی مانند بلوک بندی قیمت مسکن اجرایی شود چرا برخی ها از اینکه قیمت مسکن هر سال حداکثر به مزان تورم افزایش یابد هراس دارند .

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تاکنون تلاش کرده ایم با تولید و عرضه واحدهای مسکونی بازار مسکن را تنظیم کنیم به افرادی که بخواهند با ایجاد جو روانی اقدام به افزایش کاذب قیمتهای مسکن کنند هشدار داد: دولت وارد عمل شده و از ابزارهای قانونی خود استفاده خواهد کرد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.