خلیج فارس باید مرکز مبادلات جهان اسلام با دنیا باشد

گزارش «جوان» از جشنواره فرهنگی‌و‌هنری خلیج فارس در بندرعباس

خلیج فارس باید مرکز مبادلات جهان اسلام با دنیا باشد

وزیر ارشاد:‌ خلیج فارس مرکز اتصال مبارزه با استعمارگران بوده و به‌زودی شاهد تغییر ماهوی در بنادر جنوب خواهیم بود

گزارشگر : سپیده آماده

 

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۰۷:۰۳

 آیین اختتامبه جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس با سخنرانی وزیر ارشاد، استاندار هرمزگان و امام جمعه بندر عباس روز گذشته در بندر عباس برگزار شد.
به گزارش «جوان»، دکتر حسینی روز گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره خلیج فارس با اشاره به خلیجی که همیشه فارس می‌ماند، گفت: از آن خلیج همیشه فارس خواندند که مسبوق به گذشته ازلی آن است و خلیج همیشگی فارس معنای ابدی آن را تداعی می‌کند. ۲۵۰۰ سال است و خلیج بدین که امروز مشاهده می‌شود، شکل گرفته است که از آغاز تاریخ صاحبان پارسایان جهان بودند که پارسی خوانده می‌شدند.
وی با اشاره به کسانی که می‌خواهند با دسیسه خلیج فارس را به نام خود کنند، اظهار کرد: آنان که چهار دهه از موجودیتشان بیشتر نگذشته است، مدعی مالکیت جزایری هستند که در جنوب جانب پیش‌قراولی این سرزمین را نگه داشته‌اند.
خلیج فارس مرکز اتصال فرهنگ مبارزه با استعمار
حسینی با بیان این نکته که هر گاه حکومت اقتدار داشته باشد هیچ دشمنی را یارای مقابله با او نیست، ادامه داد: به هنگام اقتدار آل‌بویه، در دوران سلجوقیان و حتی در روزگار اتابکان فارس، سیطره ایران بر خلیج فارس و تمامی جزایر و بنادر خدشه ناپذیر بود. اگر‌چه پرتغالی‌ها به پشتوانه نیروی دریایی عظیم خود در دوران فترت چند صباحی بر این خطه چنگ زدند، اما زمان سلطنت شاه عباس صفوی میدان را باختند و حکایتی خواندنی از فرار خود در تاریخ ساختند که بندرعباس یادگار آن حماسه است.‌ وی افزود: همانگونه که خلیج فارس مرکز اتصال مبارزه با استعمارگران بوده به‌زودی شاهد تغییر ماهوی در بنادر جنوب خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی تمام هم خود را در جهت اعتلای اسلام قرار داده است، خاطر نشان کرد: اگر بازوی کشورهای اسلامی مستظهر می‌گشت بی‌شک گریبان زورگویان تاریخ را می‌درانید و به مواخذه می‌کشانید. دریغا که با وجود این بیداری اسلامی هنوز هم سردمداران بی‌تعهد بعضی از ممالک از خواب غفلت بر نخاسته‌اند.
جزایر خلیج فارس باید شاهد مرکز صادرات باشد نه واردات
وزیر ارشاد همچنین اظهار امیدواری کرد که به زودی خلیج فارس مرکز اتصال فرهنگ همگنانه مبارزه استعمارگران تفرقه افکن شود. وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی گفت: به مدد پیروی از فرامین رهبر فرزانه‌مان به زودی شاهد تغییر ماهوی بنادر خلیج فارس از باراندازی به بارگیری و از کثرت تراز واردات به فراوانی صادرات باشیم. بنا بر اظهارات وی، بنادر و جزایر خلیج فارس باید به جای اینکه شاهد تخلیه کالاهای بعضاً نامرغوب دیگر کشورها باشد، نظاره‌گر تولیدات مردم این سرزمین به تمامی نقاط عالم گردد. به گفته حسینی، مردم باهوش و مستعد ایران اسلامی شایسته آنند که دنیا را متحیر از ابتکارات خویش سازند و خلیج فارس شایسته آن است که مرکز مبادلات جهان اسلام با تمامی دنیا باشد.
نقش ایدئولوژیک خلیج فارس دلیل دشمنی‌ها است
در این برنامه همچنین استاندار هرمزگان با اشاره به اهداف برگزاری این مراسم گفت: این مراسم در جهت پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی خلیج فارس برگزار شده است.
وی ادامه داد: خلیج فارس گذرگاه بیش از ۶۰ درصد انرژی جهان است و از نظر استراتژیکی دو نقطه از ۱۴ نقطه جهان در آن واقع شده است، اما نقش فرهنگی و ایدئولوژیکی خلیج فارس بیشتر از اینهاست و آنچه باعث می‌شود دشمنان با این حساسیت به این پهنه جغرافیایی حمله‌ور شوند، همین نقش ایدئولوژیک آن است.
عزیزی در ادامه افزود: الان خلیج فارس و ایران قلب جهان اسلام است و این جعل عناوین به دلیل همین جایگاه فرهنگی است. جغرافیای سیاسی، مذهبی و فرهنگی خلیج فارس را باید رقیب پر قدرت ایدئولوژی غرب دانست و آنچه امروز می‌تواند با جریان فکری غرب و جریان‌های پشت صحنه آن مقابله کند، این جغرافیای بی‌نظیر به رهبری ایران است. بنابر این وقتی یک ملت توانست به ایدئولوژی غربی فائق بیاید طبعا مورد دست اندازی قرار می‌گیرد.
در ادامه محمدرضا صحاب مدیر موسسه جغرافیایی سحاب در خصوص چندین دهه فعالیت این موسسه برای جمع‌آوری اسناد تاریخی و نقشه‌های جغرافیای در راستای اثبات نام خلیج فارس سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه فعالیت این موسسه در سال ۱۳۴۱ آغاز شده است، گفت: متأسفانه مدیران وقت هیچ گونه حمایتی از این طرح به عمل نیاوردند اما از سال ۶۸ این مرکز به کمک مدیران دولتی آن زمان به کار خود ادامه داد.
در پایان این مراسم هم رونمایی از چهار عنوان کتاب خلیج فارس، تقدیر از خانواده شهدای خلیج فارس و منتخبین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس برگزار شد.
گفتنی است جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس از یکم تا دهم اردیبهشت ماه در بندر عباس برگزار شد و روز گذشته به کار خود پایان داد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.