خنثی بودن تجاری‌سازی تحقیقات صفر/ ایجاد فضای تجاری‌سازی تحقیقات بر مبنای تقاضا

خنثی بودن تجاری‌سازی تحقیقات صفر/ ایجاد فضای تجاری‌سازی تحقیقات بر مبنای تقاضا

با وجود اینکه تنها پنج درصد تحقیقات انجام‌شده در ایران وارد مرحله تجاری‌سازی شده است، اما همین میزان هم بیشتر بر اساس تحقیقات صفر و فناوری‌های نو که فرهنگ‌سازی برای آن صورت نگرفته، انجام شده است و این در حالی است که تجاری‌سازی تحقیقات بر پایه تقاضا روشی مؤثرتر برای ایجاد تعامل میان محققان و بخش صنعت به‌نظر می‌رسد.

معاون سابق دفتر فناوری، تجاری‌سازی و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و مشاور عالی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات با رویکرد سیاست‌گذاری در راستای بهبود عملکرد انتقال یافته‌ها به واحد تجاری‌سازی می‌تواند گامی مؤثر در این عرصه باشد.

نوروزی‌زاده با اشاره بر اینکه برای تجاری‌سازی تحقیقات فرایندی در نظر گرفته نمی‌شود، افزود: همان‌طور که تولید کالا باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، ورود یافته‌های تحقیقاتی به صنعت نیز باید بر مبنای تقاضا باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تحقیقات پایه‌ای و نوظهوری را بدون توجه به فرهنگ بهره‌بردن از آن به مرحله تجاری‌سازی می‌رسانیم، به‌طور قطع به‌دلیل اینکه آشنایی کافی با این فناوری نو وجود ندارد، تأثیر قابل توجهی نیز به‌دست نمی‌آید.

 

ایفای نقش فرهنگ‌سازی در تجاری‌سازی تحقیقات

مشاور عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در تجاری‌سازی تحقیقات به‌ویژه در بخش کشاورزی باید پیش از ورود هر فناوری فرهنگ آن اشاعه یابد و انتقال تحقیقات به‌صورت تقاضا محوری انجام شود.

نوروزی‌زاده با تأکید بر حمایت از مبتکران و نوآوران در عرصه‌های تحقیقاتی تصریح کرد: باید فضای نوآوری و ابتکار باز باشد و به‌صورت ویژه‌ای از محققان برای دستیابی به دانش‌های روز حمایت شود./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

R-910712-01

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.