“خواب آلودگی” هم نشانه بیماری است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: نارکولپسی (میل غیر طبیعی و شدید به خوابیدن) دومین علت شایع خواب آلودگی در طول روز است که به صورت دوره های راجعه، غیر قابل کنترل و کوتاه مدت خواب است که همراه با توهمات پیش خواب یا پس خواب کاتاپلکسی و فلج خواب تعریف می شود.
به گزارش سه نسل، دکتر آرش موسی الرضایی اقدم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شیوع این بیماری ۵۰ تا ۲۵ مورد در هر ۱۰۰هزار نفر است، اظهار کرد: مردان بطور یکسان درگیر این بیماری می شوند و اوج بروز سنی آن دهه ی دوم وسوم زندگی است با این حال ممکن است قبل از پنج سالگی و بعد از ۴۰ سالگی هم دیده شود.
وی با بیان اینکه بیماری نارکولپسی با پنج علامت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، کاتاپلکسی (خواب روزانه مفرط)، فلج ناشی از خواب، توهمات وپریودهای خواب با شروع rem، مشخص می شوند، افزود: خواب آلودگی بیش از حد در طول روز علامت اصلی و اولیه در نارکولپسی است.
وی ادامه داد: حملات خواب کوتاه مدت کمتر از ۱۵ دقیقه است که با انجام فعالیت های منوتون و نشسته تشدید می شوند.
دکتر موسی الرضایی با اشاره به اینکه خنده زیاد، ورزش، هیجان، سرخوشی، ترس و خجالت از عوامل برانگیزاننده کاتاپلکسی است گفت: این بیماری ممکن است به صورت فلج نسبی عضلات باشد و خود را به صورت ضعف، کلام مبهم، شل شدن زانوها و افتادگی فک نشان می دهد.
وی ادامه داد: کاتاپلکسی در بیش از ۵۰ درصد بیماران رخ می دهد و به صورت دوره کوتاه مدت ضعف عضلانی یا فلج می باشد معمولا کاهش هوشیاری دیده نمی شود و پس از بهبود حمله، حال بیمار کاملا طبیعی است.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: حرکات پریودیک پاها، آپنه ی خواب، کوتاه بودن دوره نهفتگی خواب، بیدار شدن مکرر از خواب(افراد مبتلا به این بیماری از بیدار شدن خود آگاه نمی باشند)، مشکلات حافظه، تاری دید، دوبینی، سوسوزدن و افسردگی از سایر علایم نارکولپسی است.
وی تاکید کرد: سیر بیماری مزمن است و دوره های ماژور بهبودی ندارد؛ این اختلال در دوره نوجوانی و اوایل دهه ۲۰ سالگی تظاهر می یابد.
وی تصریح کرد: ارتباط محکم و مهمی بین نارکولپسی و وجود آنتی ژن خاص hla dr۲ وجود دارد بنابراین این بیماری یک پایه ژنتیکی دارد.
دکتر موسی الرضایی در رابطه با روش های درمان این بیماری گفت: خوابیدن منظم و در زمان مقرر، چرت زدن های منظم روزانه، رعایت کردن نکات ایمنی مثل احتیاط در رانندگی و دوری از وسایل و اجسام تیز، استفاده از داروهای محرک مثل متیل فنیدیت، برنولین، آمفتامین، دکتروآمفتامین و پروتریپتیلین از روش های درمان نارکولپسی است.
این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه خاطرنشان کرد: بیماران کاتاپلکس، فلج ناشی از خواب و توهمات هیپناگوژیک می توانند از داروهای ضد افسردگی ها استفاده کنند.

اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.