خواسته های غیر متعارف بیمار در پزشک خانواده عملیاتی نمی شود

۲۰فروردین۱۳،

خواسته های نامتعارف بیمار در برنامه پزشک خانواده جایگاهی نداشته و در این سیستم عملیاتی نمی شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر طریقت منفرد، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت گفت: از آن جا که نظام ارجاع احیای مردم سالاری است و بیمار احساس اقتدار می کند ممکن است در این میان خواسته های نامتعارفی نیز داشته باشد این خواسته های غیر متعارف بیمار در این سیستم عملیاتی نمی شود چون خواسته های نامتعارف بیمار باید توسط خود پزشک هزینه شود، بعد از مدتی خواسته های نامتعارف خود به خود محدود می گردد.

وی افزود: این پزشک می تواند خود به نحوی در گرفتاری بیافتد نتواند مسیر درمان را تجزیه و تحلیل کند و بعضی جاها جلویش را بگیرد.

برای آن ابزاری تدوین کردند به نام راهنماهای طبابت بالینی گاید لاینی جلوی پزشک است که با این گاید لاین به دنبال بیمار حرکت خواهد کرد

گاید لاین ها ابزار تخصص پزشک عمومی می باشند

طریقت منفرد تصریح کرد: در این طرح بسته خدمتی تعریف می گردد که ارائه این بسته خدمت بر اساس گاید لاین توسط تامین کننده منابع که بیمه است با سیستم ماشینی کنترل می گردد بسته خدمت در نرم افزار خود را نشان می دهد که آیا ارائه شده است یا ارائه نشده است.

وی با بیان این که سقف ما سرانه بوده و پرداخت موردی بر اساس عملکرد انجام می گیرد افزود: اگر پزشک در سقف سرانه خدمات ارائه داد سرانه دریافت می کند سرانه سقف بوده و پرداخت عملکرد است.

**جایگاه بیمه سلامت باید احیا شود

وی ادامه داد: بسته خدمت و گایدلاین را باید داشته باشیم تا پزشک خانواده بتواند شکل بگیرد و وظایفش را انجام دهد در این راستا موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد احیای جایگاه بیمه سلامت است.

وزیر بهداشت گفت: اگر بیمه جایگاهش را پیدا نکند اولین کسی که ضرر میکند نظام پزشکی کشور است منابع محدود بوده و بیماری نیز سر جای خود پابرجاست اگر این هزینه را صرف تکنیک کنیم و دارو و تجهیزات وارد کنیم کسی که سرش کلاه می رود پزشک است.

وی بیان کرد: با یک همدلی منطقی و کارشناسی باید پیش رویم که هر کس سرجای خود قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کشوری که طب عمومی ندارد پزشک نیز ندارد ما باید با همت متعالی دست به دست هم داده و فرهنگ طب عمومی را در پزشک خانواده احیا کنیم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.