خواص درمانی رنگ ها در طراحی دکوراسیون

معمولاً، رنگ در هر فضا نخستین اثر گذار و یکی از رموز طراحی موفقیت آمیز به حساب می آید و از آنجا که استفاده یا تغییر آن پرهزینه نیست، ثروتی ارزشمند محسوب می شود و به گونه ای سحر آمیز با بیننده تماس عاطفی و احساسی برقرار می کند. رنگ، نه تنها بر فضا و عناصر، که بر حالات اشخاص داخل آن فضا نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه، در طراحی بی عیب و نقص، دانستن روانشناسی و خواص درمانی رنگ ها، لازمه کار است. در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با خواص درمانی رنگ ها که در زندگی ماشینی امروز بی تاثیر نیستند، آشنا کنیم.

رنگ هایی برای مداوا

رنگ ها از زمان های بسیار دور، عاملی برای درمان بیماری ها بوده اند و در هر مقیاسی که به کار روند، معجزه ایی برای تغییر حالات فرد و احساسات او خواهند بود. در نتیجه، استفاده از رنگ های با نشاط در ایجاد محیط و روانی شاد و سالم تر بی تاثیر نیست و به راحتی در فرد خسته و پریشان، نیرویی دوچندان ایجاد می کند.

نخستین جایگاه در بین رنگ های شفابخش از آن رنگ سبز استکه از درجات تیره آن برای فرونشاندن هیجان و التهاب  های روزانه و از درجات روشن آن برای تجدید قوا استفاده می شود. زمانی که این رنگ در کنار رنگ زرد قرار گیرد، هیجان آن دوچندان خواهد شد، اما به یاد داشته باشید که سبز شفا بخش در ترکیب با بنفش روشن، هوشیاری را پایین آورده، به فضا صلح و آرامش می دهد به طوری که استفاده از این دو ترکیب در اتاق خواب، فضایی بسیار مناسب برای استراحت در تمام روز پدید می آورد.

سفید، مظهر سلامتی است و با تداعی پاکیزگی می تواند مدت درد کشیدن را کاهش دهد و فرد را به راحتی ترغیب می کند تا برای رهایی خود از فشار و ناراحتی های روز، استراحت کند. رنگ سفید، محیط رانیز، تصفیه و تمامی عناصر آزار دهنده در محیط را محو می کند. همچنین، این رنگ به راحتی با دیگر رنگ های تند و تیز ترکیب شده و بر هیجان فضا می افزاید.

قرمز از دیرباز به عنوان رنگ تندرستی و نشاط به حساب می آمد و به نوعی، یادآور زندگی گرم و محکم بوده، رنگی دلگرم کننده است. رنگ قرمز، قوه تخیل را بالا برده، فضایی مناسب برای اندیشیدن در حالت خلسه پدید می آورد. این رنگ، یکی از عناصر مهم در معماری ویکتوریایی است که به طور کلی، رنگی پویا، خودمحور، با نشاط و قبراق و مناسب فصل های سرد سال است.

رنگ صورتی، در ترکیب با سبز لجنی و زرد می تواند پس زمینه ای عالی برای خلق یک دکوراسیون در یک اتاق زنانه باشد و قرمز گوجه ای در کنار زرد می تواند در ملال آورترین روزهای زمستان نیز انرژی بخش باشد.

رنگ ارغوانی با ذهن و احساسات، ارتباط برقرار می کند و بر سلامت ذهن تاثیر می گذارد. در نتیجه رنگی نشاط آور است که ملال و خستگی روز را می زداید و هنگامی که در کنار زرد قرار می گیرد، دقت و تمرکز را افزایش می دهد و برای کسانی که از ناراحتی های درونی رنج می برند اثر درمانی دارد.

رنگ هایی برای آرامش

همه ما در جست وجوی صلح و آرامش هستیم گه گاهی به نظر می رسد وجود آن در دنیای شلوغ و پر تکاپوی امروز خالی است. برای رسیدن به این حس ابتدا به مکان های مناسب و محیط های آرام در خانه باید توجه کنید. سپس از رنگ های مناسب استفاده کنید. رنگ های متشابه یعنی رنگ هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، آرامش ایجاد می کنند.

رنگ سبز باعث تقویت احساس آرامش شده، یادآور انزوا و سکوت جنگلی سبز است که بدون شک مناسب اتاق خوابی پرنور خواهد بود.

رنگ های تیره و خاکی مانند انواع قهوه ای، بژ، طوسی، شتری و … رنگ های مناسب برای ایجاد آرامش و کاهش فشارهای روانی بعد از روز کاری سخت هستند که مناسب فضاهای نشیمن و مطالعه بوده، فرد را به استراحت ترغیب می کنند.

خاکستری نیز رنگی تسکین دهنده و خنثی است که برای فضاهای خواب مناسب است و زمانی که در کنار مشکی می نشیند، بسیار با وقار جلوه می کند.

آبی داروی آرام بخش احساسات است و زمانی که در کنار سفید یا کرم روشن قرار می گیرد، احساس شناور بودن و سبکی در فضا را به بیننده القا می کند که خاصیت درمانی شگفت انگیزی دارد زیرا احساس امنیت در فرد ایجاد کرده، زمانی که در کنار نارنجی قرار می گیرد، هیجانی در کنار آرامش را در بیننده به وجود می آورد.

رنگ نارنجی به همراه سفید یادآور پرتوهای خورشید و القا کننده حال و هوای پایان روز وزمانی برای استراحت و ایجاد خلوت فکری است. کاربرد تلفیقی این دو رنگ در فضای حمام انتخابی بهتر برای ایجاد آرامش است. همچنین استفاده از دو رنگ نارنجی و قهوه ای در فضا، احساس غروب های طولانی و حس و حال پاییز را تداعی می کند.

رنگ هایی برای معنویت

برای ایجاد محیطی معنوی، از رنگ هایی باید بهر برد که دارای آرامشی با شکوه و پر ابهت هستند یا از نظر نمادین، وزن و اهمیتی بالا دارند. چنین رنگ هایی، اندیشه های شما را به پرواز در می آورند.

سفید یکی از بارز ترین رنگ های معنوی به حساب می آید که به عنوان نمادی از پاکی و صداقت شناخته شده است. برای ایجاد شفافیت و وضوح  باید از رنگ های متضاد در کنار این رنگ استفاده کرد.

بژ نیز به دلیل حس طبیعی بی انتها، تداعی کننده خلوتگاه های معنوی و فضاهای مقدس است.  یکی دیگر از رنگ های معنوی رنگ سبز است که خلوص و دنیایی بی کران را با خود به ارمغان می آورد. در نتیجه انسان را وادار به تفکر می کند و آغازی دوباره به دنبال دارد.

فیروزه ای رنگی است که از ترکیب دو رنگ سبز و آبی به وجود می آید و بازدهی بالایی را برای هر فضا در پی دارد. این رنگ طراوت و جذبه ای خاص دارد، از رنگ های معنوی به حساب می آید و زمانی که با قهوه ای تلفیق شود، فضایی رسمی و تاثیر گذار را به وجود آورد.

رنگ هایی برای سلامت

توجه به بهداشت روانی، از روش های موثر دیگر برای داشتن زندگی سالم و کامل است. فشار های روزانه و خستگی زیاد از عواملی هستند که به طور مستقیم با روان فرد درگیر بوده و به راحتی می توانند روزی پر تنش و پر مشغله را برای فرد به وجود آورد. البته با ایجاد محیطی مناسب برای سلامت فرد می توان از این تنش در خانه کاست.

اگر رنگ صورتی ملایم در کنار رنگ سفید قرار گیرد، کمی رمانتیک و کودکانه جلوه می کند، اما در صورتی که در حمام یا سرویس بهداشتی استفاده شود، به راحتی باعث تخلیه فشارهای روزانه فرد می شود و احساس آرامشی همراه با سرزندگی را به فرد القا کند.

سفید در کنار درجات مختلف رنگ بژ، کرم روشن یا پوست تخم مرغی و … می تواند فضایی رمانتیک و خاص ایجاد کند. این ترکیب برای مکان های پرتنش بسیار مناسب است و اگر در کنار قهوه ای یا مشکی به کار رود، بسیار تاکید کننده و رسمی خواهد بود.

نارنجی نیز از رنگ های سلامت در هر فضاست زیرا بسیار تحریک کننده، گاهی هشداردهنده، صریح و پابرجاست که علاوه بر نشاط، می تواند فضایی خالی از استرس بوجود آورد و زمانی که در کنار سفید قرار گیرد، از هیجان آن کاسته می شود.

منبع: مجله منزل شماره ۵۱

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.