خواهان تلاش بیشتر چین در مذاکرات ایران و ۱+۵ هستیم

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

خواهان تلاش بیشتر چین در مذاکرات ایران و ۱+۵ هستیم

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید چین در تهران با اشاره به جایگاه و اهمیت چین در منطقه و جهان، اظهار کرد: تهران برای توسعه روابط با پکن هم اهمیت و هم اولویت زیادی قائل است.

به گزارش ایسنا،‌ جحجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به مذاکرات مهم روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس‌های «شانگهای» و «سیکا»، گفت: ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط فی‌ما‌بین نمی‌بیند و در انتظار است با سفر «پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به تهران در آینده‌ای نزدیک این همکاری‌ها بیش از پیش ارتقاء یابد.

وی سوابق همکاری دو کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و اظهار کرد: چین در دورانی که ایران مورد تجاوز قرار گرفت و در هنگام تحریم‌ها اقدامات مفیدی انجام داد که راهگشا و مفید بود و ما هیچ‌گاه این روابط دوستانه را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: ایران و چین همچنین در زمینه فناوری صلح آمیز هسته‌ای از گذشته تاکنون همکاری های ارزشمندی داشته اند و ما امروز خواهان تلاش بیشتر این کشور در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۵ تا طرفین به توافق جامع و نهایی دست یابند.

وی از سفیر جدید چین خواست تا تمام مساعی خود را برای تحقق طرح های امضاء شده میان دو کشور در حوزه ایجاد شهرک «آی تی»، قراردادهای «فاینانس» و انرژی را بکار ببندد.

روحانی ادامه داد: ایران آماده است تا در ساخت مخازن بزرگ نفت و پالایشگاه‌های بزرگ با چین همکاری کند.

رئیس جمهور از حضور شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در بنادر چابهار و جاسک استقبال کرد و گفت: طرح اتصال راه آهن بندر چابهار از طریق کشورهای افغانستان، قرقیزستان و قزاقستان به چین می‌تواند زمینه‌های توسعه همکاری بیش از پیش را فراهم آورد و ایران به سرعت در حال تکمیل قطعه ریلی بندر چابهار تا افغانستان است.

روحانی از قراردادهای مهم ایران و چین در مذاکرات دوجانبه را همکاری دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک با هفت گروه کاری در تهران خواند و گفت: نتیجه تلاش‌های این کمیسیون باید زمینه‌های تعامل تهران – پکن در هفت شاخه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را فراهم کند و با سفر رئیس جمهوری چین و قراردادهای نهایی در این خصوص امضا شود.

پانگ سن سفیر جدید چین نیز در این دیدار با اشاره به رایزنی‌هایش با مقامات عالی رتبه چین برای پیشبرد روابط دو جانبه، گفت: پکن خواهان توسعه روابط در حوزه «آی تی»، «فاینانس» و انرژی است.

وی تأکید رئیس جمهوری چین برای احیاء جاده ابریشم از طریق آبهای آزاد را خاطر نشان کرد و گفت: این اقدام می‌تواند منجر به ارتباط بیشتر دو ملت و افزایش تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شود.

پانگ سن با بیان اینکه دو کشور در حوزه مسایل منطقه‌ای و جهانی دیدگاه مشترک دارند و از یکدیگر حمایت کرده اند، گفت: از اشتراک مساعی ایران قدردانی می کند و آماده است تا در حد توان این بسترهای مشترک را افزایش دهد.

سفیر جدید چین با اشاره به اینکه در گذشته به عنوان نماینده ویژه چین در مذاکرات ۱+۵ با ایران حضور داشته است، گفت: کشورش همواره از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حمایت کرده است.

وی افزود: ما مخالف تحریم‌های یک جانبه ایجاد تکلیف برای کشورهای خارج از معاهدات ان پی تی بوده و هستیم و اطمینان می‌دهیم که در مذاکرات آتی ایران با ۱+۵ از موضع ایران حمایت خواهیم کرد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.