خودروسازان به قیمت‌های مصوب پارسال ‌پایبند باشند

سیبنا: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اختصاص نیافتن ارز مرجع به خودروسازان آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است، گفت: انتظار ما از خودروسازان این بوده که به قیمت‌های مصوبی که سال گذشته به تصویب رسیده‌است، پایبند باشند و در صورت گران فروشی تفاوتی میان برخودر با گرانفروشان خودرو، لبنیات یا کالایی دیگر وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ایران مهدی غضنفری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: در جلساتی که اخیراً با خودروسازان کشور داشتیم، آن‌ها بر این اعتقاد بودند که با توجه به افزایش قیمت ارز و تأثیر آن بر مراحل مختلف تولید باید قیمت خودرو افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ادعای خودروسازان بر این اساس است که ارز را خودروساز با واردات قطعات و همچنین مواد اولیه قطعه سازان هزینه می‌کنند به همین علت افزایش قیمت ارز روی قیمت تمام شده خودروسازان تأثیر فراوانی داشته است.

وی ادامه داد: از زمانی که ارز مرجع به دو اولویت اول اختصاص پیدا کرد به تدریج شاهد این هستیم که برخی تولیدکنندگان که ارز مرجع دریافت نمی‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند و این اشکال برای خودروسازان هم ایجاد شده است.

قیمت‌ها هنوز نهایی نشده است/انتظار وزیر از خودروسازان

غضنفری با بیان اینکه خودروسازان با سازمان حمایت هم جلسات زیادی داشته‌اند تصریح کرد: با وجود این جلسات هنوز سازمان حمایت فرمول افزایش قیمت نهایی آن‌ها را نهایی نکرده است و در این شرایط تولیدکنندگان باید باسازمان حمایت جلسات فنی خودشان را افزایش دهند تا نتیجه نهایی مشخص شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که قیمت‌ها نهایی شده است انتظار ما از خودروسازان این بوده که به قیمت‌های مصوبی که سال گذشته به تصویب رسیده‌است، پایبند باشند.

کاهش ظرفیت تولید ناشی از تأمین نشدن قطعات است

این عضو کابینه دولت دهم با اظهار تأسف از اینکه خودروسازان در مقطع کنونی کمی هم کاهش تولید داشته‌اند، گفت: این کاهش ظرفیت تولید ناشی از ناتوانی خودروسازان از تأمین قطعه بود؛ همچنین خودروسازان معتقدند که سرمایه در گردشی که بانک‌های عامل به آن‌ها اختصاص داده‌اند، امسال مانند سال گذشته نبوده و بسیار کمتر است.

وی اظهار امیدواری کرد که مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اختصاص تسهیلات به خودروسازان هم هنوز اجرایی نشده است هرچه زودتر اجرایی شود و از بانک مرکزی و بانک‌های عامل انتظار می‌رود رقمی که به تصویب رسیده است را به عنوان سرمایه در گردش در اختیار خودروسازان قرار دهند.

غضنفری به اهداف سه‌گانه وزارت‌خانه متبوعش تا پایان سال را تشریح کرد و افزود: در هر صورت برنامه ۶ ماهه دوم ما بازگشت به عدد هدف تولید پیش بینی اول سال بوده و همچنین تأمین خودروی مورد نیاز بازار و پرداخت معوقات قطعه سازان است.

با خودورسازان برخورد می‌شود/ تفاوتی میان خودروساز و لبنیات فروش نیست

وی در پاسخ به این سئوال که خودروسازان قیمت‌ها را رعایت نمی‌کنند و چه واکنشی در قبال آن‌ها خواهید داشت، گفت: سازمان حمایت و تیم بازرسی مانند همه کالاها وظیفه دارند تا قبل از اعلام نرخ جدید از بازار مراقبت کند و مثل سایر تخلفات معمول برای خودروسازان هم پرونده تشکیل می‌شود و در واقع تفاوتی میان برخودر با گرانفروشان خودرو، لبنیات یا کالایی دیگر وجود ندارد.

غضنفری با بیان اینکه ارز مرجع با مصوبه کارگروه مربوطه در بانک مرکزی فقط به کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یاید، افزود: لذا آن دسته از واردکنندگانی که ثبت سفارش درباره مواد اولیه و دارو باشد که به تأیید وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی رسیده ارز مرجع دریافت می‌کنند؛ سایر اولویت‌های وارداتی ارز مرجع دریافت نمی‌کنند.

نمی‌دانم دولت چه برنامه‌ای برای یارانه ارزی دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سئوالی درباره یارانه ارزی، گفت: از زبان بنده مطلبی منتشر شده بود که حتی عدد و رقم یارانه ارزی هم در آن گفته شده بود، من فقط همان مطلب را تکذیب می‌کنم و صریحاً می‌گویم که هیچ گونه اطلاعی در این باره ندارم و در جریان نیستم و این گونه سئوالات را باید از سخنگوی اقتصادی دولت شنید./


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.