خودروسازان مبدل های کاتالیستی را تامین کنند

۲۱ آبان ،

خودروسازان مبدل های کاتالیستی را تامین کنند

عصر خودرو : معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران با عنوان برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور مصوب اسفندماه ۱۳۹۰ باید نسبت به بررسی و در صورت نیاز تعویض مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در خودروها از ابتدای امسال اقدام می شد اما هنوز عملا هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه قانونی صورت نگرفته است.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از ایسنا، وحید نوروزی افزود: مصوبه هیئت وزیران در خصوص بررسی و تعویض مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در ۲ بخش باید اجرایی شود که یکی از آنها بررسی این قطعات در مراکز معاینه فنی و دیگر تامین این قطعات توسط وزارت صنایع و خودروسازان در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان است اما متاسفانه این مصوبه اجرایی نشده است.
وی افزود: تا وقتی که خودروسازان خود را موظف به تامین مبدل‌های کاتالیستی و ارایه آن در مراکز و تعمیرگاه های مجازشان ندانند، اقدام مراکز معاینه فنی برای بررسی مبدل‌های کاتالیستی و قطعه کنیستر بی فایده خواهد بود.
نوروزی گفت: چنانچه خودروهایی که مبدل کاتالیستی شان فاسد شده در مراکزمعاینه فنی مردود شوند و این قطعه در هیچ کجا در اختیار متقاضیان قرار نمی‌گیرد تا نسبت به تهیه آن اقدام کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مراجعه به مراکز معاینه فنی به حدی کاهش یافته که دیگر کار به کنترل مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر نمی رسد و وقتی می گردد در خصوص و اهمیت این دو قطعه حرف زد که حداقل بیش از ۵۰ درصد خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، وقتی این اتفاق نمی افتد کنترل و بررسی مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر بیشتر شبیه طنز است.
وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنایع و خودروسازان گفت: در هیچ یک از مراکز و تعمیرگاه های مجاز خودروسازان مبدل های کاتالیستی وجود ندارد و انتظار می رود مصوبات قانونی مورد توجه و اجرا قرار بگیرند و مسئولان در این خصوص پاسخگو باشند.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این خصوص اظهار کرد: برای اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص بررسی مبدل‌های کاتالیستی و قطعه کنیستر در مراکز معاینه فنی، ما مکاتبه‌ای با سازمان محیط زیست انجام دادیم و از آنها خواستیم که دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به ما ابلاغ کند چرا که بدون دستورالعمل اجرایی ما نمی‌توانیم مصوبات قانونی را اجرایی کنیم و اکنون در انتظار دریافت این دستورالعمل هستیم.
رضوی تصریح کرد: ما آمادگی کامل برای اجرای این مصوبه قانونی را داریم اما مشکل و موضوع اینجاست که حتی اگر ما این دو قطعه را مورد بررسی قرار داده و به عنوان شاخصی در معاینه فنی خودروها مدنظر قرار دهیم، در حال حاضر هیچ کدام از تعمیرگاه های مجاز خودروسازان نسبت به فروش مبدل های کاتالیستی اقدام نمی کنند و این موضوع می تواند سبب سردرگمی و بلاتکلیفی شهروندان شود.
وی با بیان اینکه خودروسازان هنوز برای تعویض مبدل‌های کاتالیستی تاکسی‌ها نیز اعلام آمادگی نکرده‌اند گفت: پیش از هر چیز باید وزارت صنایع و خودروسازان، تامین مبدل‌های کاتالیستی و قطعه کنیستر را تضمین کنند.

یکشنبه ۲۱ آبان   ۱۲:۵

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.