خودروهای آلمانی کمتر «ساخت آلمان» است

۱۲ تیرماه ۱۳،

خودروهای آلمانی کمتر «ساخت آلمان» است

Bookmark and Share

برچسب «ساخت آلمان» همیشه مهر تاییدی بر کیفیت محصولات کارخانه‌هایی نظیر ب ام و، مرسدس بنز و آئودی بوده است اما با افزایش تولید این خودروها در خارج از این کشور این عبارت رفته‌رفته معنای خود را از دست می‌دهد. 

سه سال است که تعداد خودروهای آلمانی که خارج از آلمان ساخته شده بیشتر از محصولات کارخانه‌های داخل آلمان بوده است. 

روند صنعت خودرو، کارخانه‌های خودروسازی و نه فقط آلمان‌ها را وادار کرده تا در دهه قبل تولید را به بازاری که محصولاتشان فروخته می‌شود نزدیک کنند و به همین سبب کارخانه‌های بیشتری در آمریکا و چین که از بزرگترین بازارهای خودروی جهانند تاسیس می‌شود. 

خودروسازان به این ترتیب هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند، از تسهیلات دولت در بازارهای هدف بهرمنده می‌شود و با ایجاد اشتغال در این بازارها اعتبار تازه‌ای به عنوان کارآفرین کسب می‌کنند.

بنز، ب ام و و آئودی از اولین خودروسازانی بودند که به منافع جهانی کردن تولید پی بردند و همین سبب شده است بحران اخیر در بازار خودروی اروپا بر آن‌ها بی تأثیر باشد. 

در بیست سال قبل تولید خودروسازان آلمانی نظیر اپل، آئودی، پورشه، فولکس‌واگن، ب ام و ، دایملر و فورد اروپا در خارج از آلمان چهار برابر شده است. این خودروسازان در مجموع سال قبل هشت میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو خارج از خاک آلمان ساختند. 

تولید پنج میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو در خاک آلمان در سال قبل نشان می‌دهد جهانی شدن خودروسازان آلمانی به بسته شدن کارخانه‌هایشان در آلمان منجر نشده، اما سرعت گسترش این صنعت در داخل آلمان را کاهش داده است. 

پیش‌ بینی می‌شود امسال آلمان‌ها هشت میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه ماشین خارج از آلمان تولید کنند. به این ترتیب ۶۳ درصد کل تولید خودروسازان آلمانی خارج از خاک این کشور خواهد بود. ده سال پیش سهم خودروهایی که خارج از آلمان تولید می‌شد ۴۵ درصد و بیست سال پیش این نسبت تنها ۲۳ درصد بود. 

تنها استثناء در بین خودروسازان آلمانی پورشه است که هنوز همه محصولاتش را به جز مدل کاین در داخل آلمان می‌سازد. دایملر تنها نیمی از خودروهای مرسدس بنز را در داخل آلمان می‌سازد. این رقم ده سال پیش هفتاد درصد بود. دایملر سال قبل کارخانه‌ای در مجارستان برای ساخت خودروهای کوچک خود افتتاح کرد و حالا در فکر گسترش تولید به برزیل و مکزیک است. 

خودروسازان آلمان حالا به جای تأکید بر شعار «ساخت آلمان»  بیشتر بر توان مهندسی این کشور تأکید می‌کنند. مصرف‌کنندگان هم به نظر چندان به محلی که خودروی آلمانی آن‌ها ساخته می‌شود اهمیت نمی‌دهند. 

آمار شاغلان صنعت خودرو در آلمان نشان می‌دهد که خروج تولید از این کشور بر ایجاد اشتغال در آلمان بی تأثیر بوده است. امسال ۷۵۰ هزار آلمانی در استخدام صنعت خودرو بودند و سود سرشار خودروسازان سبب شده پاداش خوبی هم دریافت کنند. 

اتحادیه‌های قدرتمند کارگری و دلایل سیاسی سبب شده خودروسازان آلمانی همچنان حضور خود در آلمان را حفظ کنند. اما دلایل تجاری خروج از آلمان آنقدر قوی است که معلوم نیست ده سال دیگر چقدر از تولید خودروسازان آلمانی واقعاً «ساخت آلمان» باشد. 

برچسب ها : خودروسازی آلمان | تاریخ : ۲۰۲۴/۱۰/۰۸
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.