خودروهای فرسوده، معضلی تکراری!

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

خودروهای فرسوده، معضلی تکراری!

ممتازنیوز: خودروهای فرسوده. یک معضل تکراری و گویا لاینحل برای مدیران مربوطه. مشکلی که چندی یکبار موضوع صحبت مدیران محیط زیست و مدیران شهری پایتخت و دیگر کلانشهر های ایران زمین می شود و چندی نیز از یادها می رود.

به گزارش ممتازنیوز، در هفته ای که گذشت، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و استاندار تهران در اظهار نظرهایی جداگانه بازهم یادی کردند از این معضل و مشکلات نوسازی این خودروها را عامل اصلی آلودگی پایتخت ذکر کردند.
سخنانی آشنا که گویی تنها نتیجه شان پر کردن صفحات روزنامه ها محسوب می شود و فایده دیگری ندارد. انگار گوش شنوایی در این زمینه وجود خارجی ندارد.
اینچنین است که هم اکنون در پایتخت و دیگر شهرهای این سرزمین به آسانی می توان وجود این خودروهای فرسوده را در خیابان ها به نظاره نشست. خودروهایی که روزگاری قرار بود از حرکتشان در سطح شهرها جلوگیری شود اما نشد یا قرار بود کارت سوختشان باطل شود اما همچنان سوخت گیری می کنند.
در واقع به اعتقاد کارشناسان مهمترین دلایل عدم نتایجه گیری طرح نوسازی خودروهای فرسوده را شاید بتوان در عواملی مانند: عدم ارائه سیاست های تشویقی از سوی نهاد های مسئول، کم کاری شرکت های ارائه کننده خودروهای جدید، اجرای غیر صحیح طرح مفید سهمیه بندی سوخت و افزایش بهای قطعات خودروهای داخلی خلاصه کرد.
رئیس سازمان محیط زیست کشور اما در این بین عدم ارائه پیشنهاد های تشویقی در زمینه اسقاط خوردوهای فرسوده را مهمترین عامل کندی اجرای این طرح می داند.
کارشناسان امر نیز این گفته را چندان نا به جا نمی دانند زمانی که کمی توجه به جزییات این طرح نوسازی نشان می دهد برای اسقاط یک خودروی فرسوده تنها مبلغی اندک به مالک واگذار شده و وامی با سود کلان انتظار او را برای تحویل خودرویی نوساز در پروسه ای بلند مدت می کشد.
باری، در اجرای این طرح به اعتقاد مدیران زیست محیطی کشور، مشکل ذکر شده در کنار عدم عمل به تعهدات از سوی بانک های عامل نقش عمده ای در عدم تمایل مالکان خودروهای فرسوده به از رده خارج کردن این خودروها دارد.
از سویی دیگر کمی توجه به بازار فروش خودروها داخلی دو شرکت ایران خودرو و سایپا که مهمترین منبع و عامل جایگیزین برای خودروهای فرسوده محسوب می شوند، نمایانگر این موضوع است که بهای خودروهای داخلی به شدت کاذب بوده به نحوی که مالک خودروی فرسوده میلی به تحویل خودرو و خرید خودرویی با فقیمت غیر واقعی را از خود نشان نمی دهد.
در کنار این عوامل اما یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی فرسوده ای که اینک در جای جای ایران زمین تردد می کنند این روزها منبعی شده اند برای عرضه بنزینی که سهمیه بندی سوخت ، آن را به کیمیا بدل کرده است.
در واقع عجیب نیست اگر کارت سوخت این خودروهای فرسوده را ناجی باک خودروهای نوساز بدانیم. اینچنین است که در این بخش هم این خودروها در واقع نوعی فرار از طرح سهمیه بندی برای مالکان خودروهای نوساز محسوب می شوند.
به گزارش اندیشه ها، در کنار این نکات ذکر شده اگر به وجود عواملی مانند تورم در اقتصاد خانوار ایرانی توجه شود می توان به راحتی نتیجه گرفت که قطعات غیر استاندارد این خودروهای فرسوده بهایی به مراتب پایین تر از قطعات خودروهای نوساز داشته و ان امر نیز خود، مشوقی معکوس برای عدم تمایل مالکان به تحویل این خودروهای آسیب زا است.
آری مجموعه ای از عوامل ذکر شده در کنار مشکلاتی دیگر، همه دست به دست هم داده تا طرح نوسازی خودروهای فرسوده همچنان با شکست مواجه شود و ناهاهنگی پلیس کشور با دیگر ارگان ها ذیربط برای ممانعت از تردد این خودروها بیش از پیش عیان.
در چنین اوضاعی این خودروهای فرسوده هستند که همچنان در خیابان های شهرهای مختلف کشور جولان می دهند و ۱۳ درصد تصادفات در کشور را به گفته کارشناسان خلق می کنند. تکراریست قصه طرحی که باید نگاهی نو به آن در انداخت.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.