خودروهای لوکس و موز در اولویت ۱۰گانه

عضو کارگروه حمایت از تولید با انتقاد از قرار گرفتن برخی کالاهای غیرضروری مانند خودروهای شاسی بلند و موز در ۱۰ اولویت دریافت ارز دولتی یا ارز حاصل از صادرات، گفت: نحوه تخصیص ارز دولتی به واردات کالاها در طرحی توسط مجلس تعیین خواهد شد.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اولویت‌بندی ۱۰ گانه کالاها برای دریافت ارز دولتی توسط وزارت صنعت، اظهار داشت: کالاهای غیرضروری باید از این لیست خارج شوند.

وی با بیان اینکه قرار است طرحی از طرف مجلس در مورد نحوه تخصیص ارز دولتی به بخش‌های مختلف تنظیم شود، تصریح کرد: از طریق این طرح کالاهای غیر ضروری از دریافت ارز دولتی خارج می‌شوند که البته باید مشخص شود مرجع تشخیص این مسئله چه سازمانی خواهد بود.

وی ادامه داد: ارز دولتی باید برای تهیه مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات ضروری که در داخل امکان تهیه و تولید ندارند اختصاص یابد و این مسئله در اولویت طرح مجلس قرار گیرد.

خالقی توضیح داد: مواد اولیه شامل موارد مختلفی مانند گندم و خوراک دام نیز می‌شود که باید در اولویت دریافت ارز دولتی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در اولویت‌بندی ۱۰ گروه کالاهای مشمول دریافت ارز مواردی مانند خودروهای بالای ۱۸۰۰ سی‌سی و یا موز نیز دیده می‌شود، گفت: قرار گرفتن این کالاها در لیست اولویت‌بندی کالاهای مشمول ارز دولتی یا صادراتی قابل قبول نیست هر چند که در اولویت‌های آخر قرار گیرند.

وی با طرح این سؤال که آیا باید به کالای غیرضروری مانند موز ارز دولتی اختصاص یابد؟ افزود: هرچقدر هم ارز دولتی به مقدار زیاد در اختیار داشته باشیم دلیلی برای تخصیص آن به کالاهای غیرضروری نخواهد بود.

به گفته وی، هر وقت نرخ ارز از حالت تک نرخی خارج شود باید فقط برای تهیه مایحتاج ضروری از ارز دولتی استفاده شود.

* باید قبل از تشدید فشارها، برنامه‌ریزی شود

عضو کارگروه حمایت از تولید با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تأمین کالاهای اساسی، گفت: باید برای این موضوع از قبل برنامه ریزی داشته باشیم نه اینکه مثلاً اگر بازار مرغ با مشکل روبرو شد پول زیادی را به یکباره به این مسئله اختصاص دهیم بلکه باید از قبل به فکر تأمین نهاده‌های مرغ باشیم تا با برنامه‌ریزی صحیح، تولید داخل بدون مشکل صورت گیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که همان روزی که مشکلی در یک بخش ایجاد می‌شود برای حل آن به فکر چاره‌اندیشی می‌افتیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم اما اگر همان موقع که نرخ ارز افزایش یافت برای امروز برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گرفت، مشکلات فعلی ایجاد نمی‌شد.

وی با تأکید بر اینکه برای تأمین کالاهای اساسی در شرایط مختلف باید سناریوهای قبلی تعریف شود‌، افزود: باید برای فشارهای دشمن از حالا برنامه‌ریزی داشته باشیم نه اینکه با یک روش منفعلانه منتظر باشیم تا ببینیم دشمن چه کاری انجام خواهد داد و پس از آن، تصمیم‌گیری کنیم.

خالقی با بیان اینکه بسیاری از شرایط قابل پیش‌بینی است، اظهار داشت: ممکن است در ۱۰ اولویت‌بندی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت برخی کالاها در اولویت‌های آخر قرار داشته باشند ولی وقتی محدودیت ارز داریم نباید به فکر قیمت خودروی شاسی بلند باشیم.

* مجلس تعاملی با کارگروه حمایت از تولید ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون‌های مرتبط با موضوع تولید در مجلس تاکنون ارتباط مناسبی با کارگروه حمایت از تولید نداشته‌اند، گفت: هیچ کمیسیونی از نمایندگان این کارگروه دعوت و یا نماینده‌ای به کارگروه اعزام نکرده‌ تا در مورد مسائل و مشکلات بخش تولید مذاکره کنیم.

وی افزود: ارتباطات مؤثر و تسهیل کننده‌ای بین کارگروه حمایت از تولید و مجلس صورت نگرفته است.

عضو کارگروه حمایت از تولید در عین حال گفت: اگر قرار باشد مجلس طرحی را در مورد تخصیص ارز به بخش تولید مصوب کند با تشکل‌های بخش خصوصی جلسه خواهد داشت.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.