خودرویی که شاه کلید تولید است و چند نکته دیگر

حدود ۱۸ ماه از آغاز اجرای یکی از مهمترین طرح‌های اقتصادی کشور می‌گذرد، در حالی که بنا بوده فاز دوم این قانون یک سال پس از اجرای فاز اول اجرا شود اما همچنان زمان اجرا مشخص نیست و شنیده می‌شود که اجرای فاز دوم هدفمندی به زودی کلید می‌خورد، موضوعی که اما و اگرهای فراوانی پیرامونش مطرح است؛ طی روزهای گذشته مجلس با پیشنهاد دولت مبنی بر تصویب رقم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و همچنین نظر رئیس جمهوری مبنی بر این‌که فاز دوم هدفمندی گام آخر آن باشد، موافقت نکرد و رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان را با ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش در قانون بودجه سال ۹۱ به عنوان درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رساند.
قدر مسلم اجرای فاز دوم بر تولیدکننگان و صنعت‏‏گران فشار می‌آورد؛ اما نکته‏ای که سبب شده هدفمندی یارانه‏ها در خانه اول مرحمی بر زخم بگذارد افزایش ارزش قیمت دلار است که تعدادی از کالاهای صادراتی را مقرون به صرفه کرده است.
اما در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اگر بخواهند همانند فاز نخست این قانون را به یکباره اجرا کنند، ضربه شدید و بالایی را به بخش‏خصوصی، تولیدکنندگان و صنعتگران می‏زنند.
باید در مرحله دوم خیلی پلکانی جلو برویم و به یکباره ضرر نکنیم؛ در فاز دوم هدفمندی یارانه‏ها در طی ۳ یا ۴ مرحله به مرور پیش برویم که صنعتگران و فعالان اقتصادی خودشان را بتوانند با تناسب به شرایط بازار تطبیق دهند، بازارهای دنیا با هزار زحمت و تلاش و مکافات به دست آورده‏ایم و نباید به راحتی بازارهای خود را از دست بدهیم.
با توجه به نام گذاری امسال به نام تولید مالی ابتدا در بخش تولید ملی با یک بحث کلان مواجه هستیم و اگر بخواهیم در این مبحث موفق شویم باید با اهمیت دادن به تولید داخلی به سمت ایجاد برند ملی حرکت کنیم.
دولت باید به ایجاد برند ملی بهاء دهد، دولت یارانه بدهد برای تولید ملی، اما متاسفانه با حرکت‌های غیرمنصفانه حرکت تولیدی کشور را متوقف می‌کنیم.
شاه کلید تولید کشور خودروست، وقتی این صنعت کشور را با صنعت خودروسازی کره‏جنوبی که همزمان با یکدیگر کار را آغاز کردیم مقایسه کنیم، شرمنده می‌شویم؛ همین تولید ملی خودرو اگر با کیفیت بالا صورت بپذیرد تا چه حد می‏تواند بر دیگر کالاهای تولید کشور تاثیر‏‌گذار باشد؟
امروزه متاسفانه عدم کیفیت در تولید باعث شده که بازار به دست کشورهای دیگری بیفتد.
در کشورهایی نظیر آلمان اصلا نیازی نیست که شما یک برند معروف بخرید به محض اینکه شما روی یک محصول ساخت آلمان (Made in Germany) را ببینید مطمئن هستید که از کیفیت مطلوبی برخوردار است؛ این‏ها تولید ملی دارند زیرا تک‏تک فعالان اقتصادی نسبت به تولیدات همکاران خود احساس مسئولیت می‌کنند و برای کشورشان و ملت‌شان ارزش قائل هستند و با سعی و تلاش کیفیت محصولات خود را افزایش می‏دهند ؛ این روش و منش‌ بر روی تک تک افراد جامعه و در هر بعدی در این کشور تاثیر گذاشته است.
وقتی از ۳درصد تا ۳۰۰ درصد تعرفه وجود دارد، قطعا زمینه برای قاچاق مهیا می‌شود. امروز کالاهایی که حتی تعرفه واردات آن‌ها هم به ۱۰ درصد رسیده است، تمایل برای قاچاق آن‏ها وجود دارد؛ وقتی کالایی در کشور مصرف دارد و نمی‌توان تقاضا را به طور قانونی تامین کرد، زمینه قاچاق برای آن فراهم می‌شود، بنابراین قاچاق عامل تامین نیاز جامعه است. البته وقتی حقوق و عوارض دولتی برای آن تعریف و امکان واردات آن به طور قانونی فراهم شود، دیگر زمینه قاچاق از بین می‌رود. اگر نیاز جامعه از طریق سالم تامین شود، به طور طبیعی قاچاق از بین خواهد رفت.
*عضو هیات رئیسه اتاق شیراز

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.