خودروی فرسوده بده پول بگیر!

۰۸م آذر ،

دور تازه تعویض خودروهای فرسوده، مدل‌های ساخت ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۰ را در برمی‌گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،
دیروز معاون نوسازی ناوگان ستاد سوخت کشور از تمدید مهلت ثبت‌نام طرح ویژه بدون جایگزین(نقدی) خروج خودروهای فرسوده تا روز جمعه ۹۱/۹/۱۷ خبرداده‌ و گفته این طرح شامل خودروهای مدل ۱۳۵۶تا ۱۳۷۰ است و متقاضیان می‌توانند کماکان از بالاترین تسهیلات دولتی برخوردار شوند.

 چندین سال است که طرح‌های ویژه ای برای تعویض خودروهای فرسوده در نظر گرفته می‌شود و مسئولان از طریق رسانه‌ها مردم را به تعویض خودروهای فرسوده خود تشویق می‌کنند. تا پیش از این عمر خودروهای فرسوده معمولاً ۲۵ سال درنظر گرفته می‌شد اما حالا در طرح تازه، این رقم به ۲۰ سال کاهش پیدا کرده است. نکته جالب اینجاست در طرح تازه، متقاضیان به دریافت وجه نقدی در ازای اسقاط خودرو تشویق می‌شوند و نه تعویض با خودروی تازه، که شاید آن را بتوان با کاهش تولید خودروسازان داخلی در سال جاری مرتبط دانست.

جزئیات طرح تازه

اگر خودروی فرسوده مدل ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۰ دارید تا هفدهم آذرماه وقت دارید برای ثبت‌نام خودروی خود اقدام کنید. این‌طور که در خبرها آمده استقبال خوبی از این طرح تازه شده به طوری که تا الان حدود ۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و با این روند تا پایان به طور متوسط روزانه ۲ هزار نفر ثبت نام می‌کنند.

برای ثبت نام دو راه پیش روی شماست. راه اول اینکه به دو پایگاه اینترنتیwww.farsoodeh.irیا www.nosazinavgan.ir مراجعه کنید و آدرس مراکز مجاز اسقاط را پیدا کنید و به آنجا مراجعه کنید.
راه دوم هم این است که بسیار شیک از منزل به پایگاه اینترنتیwww.nosazin.net مراجعه کنید و اینترنتی ثبت نام کنید. در مورد شرایط ثبت نام گفته شده خودروی فرسوده باید دارای پلاک منطقه ای (ایران) یا دارای گواهی تسجیل راهور ناجا(دارایvin) و سند قطعی باید به نام مالک خودروی فرسوده باشد یا دارای وکالت بلاعزل از مالک باشد.

نکته مهم دیگر اینکه خودروی شما باید قابلیت تردد داشته باشد وگرنه در مراکز اسقاطی پذیرش نمی‌شود. یک شماره حساب معتبر از بانک ملت هم باید داشته باشید تا هنگام ثبت نام ارائه دهید. اگر خودروی مدل ۱۳۷۱ یا ۱۳۷۲ دارید هم بسیار ناامید نشوید، شما اگر برگه عدم امکان دریافت معاینه فنی را ارائه دهید می‌توانید در این طرح ثبت‌نام کنید.

 این طور که معاون ناوگان ستاد سوخت گفته به آن دسته از متقاضیان طرح بدون جایگزین(نقدی) که دربازه زمانی فوق اقدام به ثبت‌نام کنند در صورت اسقاط به موقع، بدون در نظرگرفتن مدل، حداکثر مبلغ ارزش گواهی(۱۵میلیون ریال) پرداخت خواهد شد.

 او با اشاره به اینکه به لحاظ تأمین منابع مالی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد توضیح داده: به محض صدور تأییدیه اسقاط و تأییدیه شماره حساب متقاضی از طرف بانک، ظرف یک هفته پول به حساب متقاضی واریز می‌شود.

 حالا شاید بپرسید این مبلغ یک و نیم میلیون تومان که به شما پرداخت می‌شود به چه دردی می‌خورد؟ درواقع اگر شما یک خودروی فرسوده داشته باشید به سبب نداشتن برگه معاینه فنی طبعاً اجازه رفت و آمد ندارید. اگر بخواهید آن را هم اقساط کنید، آهن ماشین را وزن می‌کنند و در ازای آن به شما مبلغ اندکی می‌دهند. پس بهتر است همین یک و نیم و میلیون تومان یارانه دولتی که به آن “ارزش گواهی اقساطی” می‌گویند را دریافت کنید.
 
* آغاز ماجرا خودروهای فرسوده
 
صنعت خودروسازی در ایران از سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرد و از سال‌ها پیش از آن هم خودروهای خارجی وارد کشور می‌شد اما به رغم این همه سال سابقه تولید خودرو در کشور ما تا سال ۱۳۸۲ هیچ طرحی برای جایگزینی خودروهای فرسوده نداشتیم.

در کشورهای اروپایی که صنعت خودروسازی بسیار پیشرفته‌ای دارند عمر خودروهای خود را معمولاً زیر ۱۰ سال در نظر می‌گیرند. از این جهت باید اعتماد به نفس خودروسازان داخلی را ستود که با این کیفیت خودروهای ما، تا سال ۸۲ اصلاً خیال اقساط کردن خودروها را نداشتند. خلاصه اینکه در سال ۸۲ اولین دستور العمل مرگ خودروهای فرسوده مطرح شد اما در طی سه سال فقط توانستند ۵۰ هزار خودرو را از کف خیابان‌ها جمع کنند. بعدها در سال ۸۶ موضوع تبصره ۱۳ پیش آمد و اسقاط‌کردن خوردوها سرعت خوبی گرفت. در حال حاضر می‌گویند یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.
 
* ویژگی‌های طرح‌های قبلی
 
سال ۸۷ نقطه عطفی در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بود. در این مقطع عمر خودروها را بسته به کاربری آنها به چند دسته تقسیم کردند. ۲۵ سال برای خودروهای شخصی، ۱۵ سال برای وانت و ۱۰ سال برای تاکسی‌ها. استدلال‌شان هم این بود که تاکسی‌ها چون تردد بیشتری دارند استهلاک بیشتری هم پیدا می‌کنند.
 
قبل از اینکه طرح ویژه خودرو در رسانه‌ها مطرح شود شیوه کار طرح نقدی به این صورت بود که ناوگان هر خودرو براساس مدل ساخت آن پول می‌داد؛ به طور مثالً یک خودروی مدل ۵۶ تا ۵۸ یک میلیون تومان ارزش گواهی اسقاطی دریافت می‌کرد یا خودروهای کمتر از چهار سیلندر (مثل ژیان) فقط ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند؛ اما در طرح جدید به همه خودروها بدون توجه به مدل، یک و نیم میلیون تومان پرداخت می‌شود. اگر گریزی به طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده هم بزنیم در آن طرح‌ها شیوه کار به این صورت است که شما در ازای اسقاط کردن خودرو به بانکی معرفی می‌شوید تا تسهیلات خرید خودرو را دریافت کنید. با این تفاوت که وام خودرو در همه بانک‌ها به طور عادی هفت میلیون تومان است اما در طرح خودروهای فرسوده این وام ۱۰ میلیون تومان است./
 
منبع: روزنامه هفت صبح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.