خودکفایی ایران در تولید موش‌ آزمایشگاهی

جام جم آنلاین: سرپرست پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل از خودکفایی کامل این مرکز در تولید موش و سایر حیوانات آزمایشگاهی برای تشخیص انواع بیماری ها برای استفاده مراکز علمی داخل ایران و صادرات به کشورهای درخواست کننده خبر داد.

دکتر محسن آسوری گفت: تولید موش و حیوانات آزمایشگاهی در پژوهشکده انستیتو پاستور شعبه آمل اکنون در حد انبوه است و میزان تولید نیز بر اساس درخواست مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و سایر مراکز به صورت ثبت سفارش انجام می شود.

وی افزود: موش سفید کوچک (سوری)، موش بزرگ (رت)، موش کوچک همخون، خرگوش سفید نیوزیلندی و حتی خوکچه از تولیدات آزمایشگاهی پژوهشکده انیستیتو پاستور آمل است که در مجموع برای پژوهش های مربوط به سرطان، کالبدشناسی، بیماری های عفونی و تشخیصی، بررسی های فیزیولوژیکی، تحقیقات دندانپزشکی، ارزیابی و بررسی دارویی و نیز سنجش رژیم های غذایی مورد استفاده محققان و کارشناسان است.

سرپرست پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل، از مراکز علمی و تحقیقاتی کشور که همچنان اقدام به واردات موش های آزمایشگاهی از خارج کشور می کنند، انتقاد کرد و اظهارداشت: این پژوهشکده اکنون حتی توان صادرات به کشورهای برتر این بخش را نیز دارد و مدیران مراکز تحقیقاتی ایران باید در حمایت از تولید داخل، پژوهشکده آمل را پشتیبانی کنند.

وی افزود: پژوهشکده انیستیتو پاستور شعبه آمل به مدت ۱۰ سال برای کارهای تحقیقاتی خود، حیوانات آزمایشگاهی را از تهران وارد می کرد و از سال ۸۷ با توجه به نیاز پایگاه های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه های استان های شمال کشور ایجاد واحدهای تولیدی در این پژوهشکده را در دستور کار خود قرار داد.

دکتر آسوری اضافه کرد:همسو با این برنامه با ساخت اتاق های مستقل موش های بزرگ آزمایشگاهی ، کار تکثیر این نوع حیوان نیز اکنون افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: هم اکنون این مرکز کار تکثیر خرگوش و خوکچه هندی را نیز آغاز کرده است و این آمادگی را دارد با تولید دو هزار سر حیوان آزمایشگاهی، برای فروش به محققان و پژوهشگران داخلی و خارج از کشور ثبت سفارش بپذیرد.

وی همچنین به تولید کیت های تشخیصی بیماری «لپتوسپیروز» (بیماری تب شالیزار) با همکاری بخش خصوصی برای نخستین بار در کشور در پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل اشاره کرد و افزود: بیماری تب شالیزار از شایع ترین بیماری های مشترک میان انسان و دام است که از طریق ادرار دام های اهلی یا وحشی و به وسیله آب و خاک و یا غذای آلوده به انسان منتقل و در برخی موارد باعث مرگ افراد نیز می شود.(ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.