خودکفایی ایران در زمینه تعمیر کابل فیبرنوری دریایی

تعمیر کابل فیبر نوری دریایی از جمله فناوری پیشرفته محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشور در جهان است که توانسته با تعمیر کابل‌های فیبر نوری در اعماق دریا، به خودکفایی در این زمینه برسد.

خودکفایی ایران در زمینه تعمیر کابل فیبرنوری دریایی

به گزارش ممتاز نیوز، شرکت طرح و توسعه تلفن ایران به عنوان هسته اولیه تشکیل شرکت ارتباطات زیرساخت کنونی بر اساس مصوبه ۲۱۳۴ مورخ ۶۸/۴/۴ با طی مراحل قانونی اساسنامه و تشکیل هیئت مدیره خود را پیگیری کرد. پس از حدود ۱۰ سال فعالیت در عرصه مخابرات و ارتباطات به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۷۸/۱۰/۱۵ نام شرکت از طرح و توسعه تلفن ایران به طرح و توسعه شبکه های مخابراتی تغییر یافت.

هیئت وزیران در سال ۱۳۸۳ بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد مواد ۲ و ۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹ و مصوبه شورای عالی اداری در اجرای بند ب ماده یک قانون مذکور با تجدید سازمان و تغییر نام و اصلاح اساسنامه شرکت طرح و توسعه شبکه های مخابراتی (ثبت شده به شماره ۱۸۳۴۷ ) به شرکت ارتباطات زیرساخت موافقت کرد.

متعاقب تصویب موضوع تغییر نام شرکت طرح و توسعه شبکه های مخابراتی به شرکت ارتباطات زیرساخت و انتصاب هیئت مدیره آن به وسیله مجمع عمومی در سال ۱۳۸۳ اقدامات لازم قانونی در جهت شکل دهی هیئت مدیره انجام شد. اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای توجه و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی تغییر و به صورت شرکت مستقل و زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۷ و در چهار فصل و ۳۶ ماده به تصویب شواری نگهبان رسید.

نگاهی به مهم ترین رویدادهای شرکت ارتباطات زیرساخت در سالی که گذشت

۲۷ اردیبهشت سال گذشته بود که پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،در روز جهانی ارتباطات بهره برداری شد؛ در این مراسم، شرکت زیرساخت از دو پروژه بهره‌برداری کرد که اهداف و ظرفیت این دو پروژه، شامل توسعه تبادل ترافیک IXP بین‌الملل شهید فخری‌زاده در تهران به میزان چهار ترابیت‌برثانیه و همچنین توسعه ظرفیت مراکز تبادل داده داخل کشور از شش به ۲۴ ‌و به میزان ۱۸ ترابیت‌برثانیه در مدت شش ماه بود. تکمیل و افتتاح پروژه OSS-BSS و افتتاح نخستین مرکز قطب داده کشور بر اساس مهندسی ترافیک و طبق اهداف شبکه ملی اطلاعات، اتصال جزایر ابوموسی، تنگ کوچک و بزرگ، هندورابی از طریق فیبر دریایی، از دیگر پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت بود.

به دنبال آسیب دیدن کابل فیبر نوری دریایی (GBI) در بستر دریای خلیج فارس که اوایل سال گذشته رخ داد و منجر به اختلال و کاهش ظرفیت ارتباطات بین الملل در کشور شد، یک شرکت ایرانی با حمایت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت؛ برای نخستین بار موفق شد کابل‌های فیبر نوری آسیب دیده در اعماق دریا را ابتدا مکان یابی و سپس قسمت آسیب دیده را که طول آن به چهار کیلومتر می‌رسید را در عملیات دشوار و پیچیده ترمیم و مرمت کند. لازم به ذکر است تعمیر کابل فیبر نوری دریایی از جمله فناوری پیشرفته محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشور در جهان است که توانسته است با تعمیر کابل‌های فیبر نوری در اعماق دریا، به خود کفایی برسد.

طبق گفته رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، ‌ با تعمیر این ناحیه از کابل فیبر نوری عملا ۷۲۰ گیگ به ظرفیت اینترنت کشور اضافه شد. از داخل این فیبر ولتاژ عبور می‌کند و برای تعمیر آن باید ابتدا نقطه آسیب دیده شناسایی شود که ۴ نقطه به همین منظور شناسایی شد و کابل در کف دریا از طریق ربات، برش خورد و به بالا کشیده شد و از طریق دستگاه‌های خاص، تخلیه بار الکتریکی انجام شد تا عمل تعمیر انجام شود.

ثبت رکورد جدید مصرف ترافیک داخلی از جمله مهم ترین اتفاقات رخ داده در سال ۱۴۰۱ است به گونه ای که تلاش شد زیرساخت های ارتباطی لازم را برای مسابقات جام جهانی فراهم شود تا مردم به صورت برخط از طریق سکوهای نرم افزاری، بتوانند مسابقات را به صورت زنده مشاهده کنند. امسال برای نخستین بار به توزیع محتوا در شهرستان ها و IXP ها پرداخته شد تا مردم سراسر کشور به صورت محلی بتوانند بازی های جام جهانی را مشاهده کنند و برای دریافت تصاویر از طریق سکوهای نرم افزاری، ارسال درخواست آنها به تهران کاهش یابد که برای این موضوع، علاوه بر تهران در چهار مرکز استان دیگر، کار توزیع محتوا انجام شد تا با سرعت و کیفیت بالاتر، محتوا به دست کاربران برسد.

به دلیل استفاده کاربران از سکوهای داخلی برای مشاهده بازی های جام جهانی، ترافیک داخل کشور رکورد زد و در ساعت ۲۳ و سه دقیقه، هشتم آذر امسال و در جریان بازی ایران و آمریکا در جام جهانی، ترافیک IXP که بخشی از ترافیک شبکه داخلی کشور است رکورد ۴.۲ ترابیت بر ثانیه را ثبت کرد که تا به حال چنین رکوردی را در شبکه کشور نداشته‌ایم. در لحظه فوق، عملاً میزان مصرف ترافیک داخلی از ۶ ترابیت بر ثانیه فراتر رفت تا رکورد جدیدی به ثبت برسد که در گذشته نه تنها در شبکه داخلی بلکه در شبکه بین‌الملل شاهد چنین ترافیکی نبوده‌ایم. البته با پایان بازی های جام جهانی باردیگر شاهد عبور ترافیک داخل کشور از مرز ۶ ترابیت بر ثانیه و رکورد شکنی مجموع ترافیم داخل و خارج کشور بودیم.

موضوع لزوم حمایت از پلت‌فرم‌های داخلی طی سال‌های گذشته هم مطرح بود اما این موضوع زمانی شدت گرفت که چند سال قبل یکی از پیام‌رسان‌های خارجی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد و همین موضوع لزوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را پررنگ‌تر کرد. حمایت دولت برای ارتقاء و حمایت از پلت‌فرم های داخلی ادامه داشت و طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان سال جاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای دیتا چند سالی است که مطرح شده و طی سال های گذشته و از سوی دولت‌ها تا به امروز اقدامات بسیاری جهت تحقق و پیشرفت آن انجام شده است. به اعتقاد مسوولان، ایران به واسطه وضعیت جغرافیایی که دارد امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیت دیتای منطقه را داراست. به طور قطع ترافیکی که از بستر ایران و از مسیر زمینی خاک سرزمین ما عبور می‌کند، کیفیت بهتری نسبت به مسیر دریا و اقیانوس دارد تا به اروپا و سایر کشورها برسد بر این اساس باید از این مزایای انتقال دیتا از خشکی به نفع کشورمان استفاده کنیم و در عین حال که نیاز کشور را برای ارتباطات با کیفیت فراهم می‌کنیم، کیفیت این ارتباطات را برای منطقه هم ارتقاء دهیم. اما با حضور مؤثر شرکت ارتباطات زیرساخت در عرصه بین‌الملل طی ۱۸ ماه گذشته، میزان ترانزیت داده از مسیر ایران عزیز اسلامی از ۱.۳ ترابیت‌برثانیه به بیش از ۲.۹ ترابیت‌برثانیه رسید و با تلاش شبانه‌روزی، ایران به هاب ترازیت داده در منطقه تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.