(خوزه) سی و دومین مربی تاریخ پرسپولیس!

سرمربی جدید سرخ پوشان پایتخت به عنوان سی و دومین مربی تاریخ این تیم محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه  خبرنگاران (خوزه مانوئل ) در حالی چند روز قبل به عنوان سرمربی تیم فوتبال (پرسپولیس) تهران معرفی شد که سی و دومین مربی تاریخ و چهاردهمین مربی خارجی این تیم لقب گرفت.

تیم فوتبال سرخ پوشان پایتخت از سال ۱۳۴۷ و با پیوستن بازیکنان تیم (شاهین ) به صورت رسمی فعالیت خود را در لیگ منطقه ای ایران آغاز کرد و در مسابقات داخلی بین المللی بسیاری حاضر شد.

این تیم مردمی با توجه به سابقه ، فعالیت ، ستارگانش و افتخاراتی که در طول فعالیتش داشته به عنوان یکی از تیم های مطرح و پرطرفدار محسوب می شود که در  کنار دیگر تیم مطرح پایتخت نشین یعنی (استقلال) دو قطب مطرح فوتبال ایران هستند.

(پرویز دهداری ) از ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ به عنوان سرمربی تیم پرسپولیس انتخاب شد تا نخستین سرمربی این تیم معرفی شود (رجبعلی فرامرزی) نیز از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۶ دومین مربی پرسپولیس معرفی شده است.

کادر فنی این تیم تا به حال ۳۶ مرتبه دچار تغییر و تحول شده است و در این بین ۳۲ مرتبه هدایت سرخ پوشان را برعهده داشته اند که ۱۴ نفر از آن ها مربی خارجی بوده اند.

(علی پروین) به عنوان پر افتخارترین مربی تاریخ پرسپولیس چهار بار در سال های مختلف هدایت این تیم را برعهده داشته و در ۴۶۷ مسابقه که به عنوان سرمربی سرخ پوشان را روانه میدان کرده ، ۲۹۱ پیروزی ، ۱۲۸ تساوی و ۴۸ باخت داشته است.

پرسپولیس ۸۴۳ گل زده و ۳۰۴ گل خورده در طول مربیگری پروین داشته است.

سرمربی پیشین پرسپولیس که تجربه مدیریت این باشگاه را نیز داشته در دوران ۱۸ ساله مربیگری اش سه عنوان قهرمانی لیگ، سه قهرمانی جام حذفی ، ۶ قهرمانی جام باشگاه های تهران ، دو قهرمانی جام حذفی تهران و یک جام برندگان جام باشگاه های آسیا رادر کارنامه دارد.

وی هم اکنون نیز به عنوان مدیر فنی عضو کمیته فنی و عضوی از هیئت رئیسه این باشگاه فعالیت می کند.

(آلن راجرز ) از انگلستان، (ایوان کونوف) از شوروی (ولاد سیلاو بگوویچ ) از کرواسی، (هانس یورگن گده ) از آلمان، (استانکو پوکله کوویچ ) از کرواسی، (ایوان مت کوویچ ) از کرواسی،  از آلمان، (آری هان ) از هلند، (مصطفی دنیزلی ) از ترکیه، (نلو ونیگاده ) از پرتغال، (زلاتکو کرانچار ) از کرواسی و (خوزه مانوئل ) از پرتغال مربیان خارجی پرسپولیس محسوب می شوند.

خوزه نخستین مربی پرتغالی پرسپولیسی محسوب می شود که کارنامه بسیار خوبی مربیگری در پرتغال و مصر داشته و توانستند تیم الاهلی مصر را چندین بار قهرمان لیگ و جام حذفی این کشور کند البته وی با الاهلی صاحب افتخارات قاره ای نیز شده است و سی و دومین مربی تاریخ پرسپولیس و چهاردهمین مربی خارجی سرخ پوشان محسوب می شود.

پس از دهداری و فرامرزی (حسین فکری ) از ۲۶ تیر ۱۳۴۹ تا ۱۹ دی ۱۳۵۰ سرمربی پرسپولیس بوده ،(آلن راجرز ) انگلیس  از چهارم بهمن ۱۳۵۰ تا ۲۷ آذر ۱۳۵۳ ، (همایون بهزادی ) از ۱۵ اسفند ۱۳۵۳ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۴ ، بیوک وطنخواه از ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ تا اسفند ۱۳۵۴ (ایوان کونوف ) از شوروی از پنجم فروردین ۱۳۵۵ تا ۱۲ اسفند ۱۳۵۵ ، (منصور امیر آصفی ) از ۲۰ اسفند ۱۳۵۵ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ ،بخش دوم( پرویز قلیچ خانی)  از ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۶ تا هشت خرداد ۱۳۵۶، (محراب شاهرخی)  از ۱ تیر ۱۳۵۶ تا ۱۸ بهمن ۱۳۶۰ ، ( علی پروین) از ۲۳ بهمن ۱۳۶۰ تا ۱۸ ۱۳۶۶ ، از دهم تیر ۱۳۶۷ تا اواخر سال ۱۳۷۲، از پنجم مهر ۱۳۷۷ تا اول تیر ۱۳۸۲ و از پنجم تیر ۱۳۸۴ تا ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ در چهار دوره ( مسعود معینی) از ۱۳ خرداد ۱۳۶۷ تا ۲۸ خرداد ۱۳۶۷،  ( محمود خوردبین) آبان ۱۳۷۲ ،( محمد پنجعلی ) از پنجم آذر ۱۳۷۲ تا ۲۱ بهمن ۱۳۷۲،( ولادیلا و بگوویچ)  از کرواسی از ۲۰ خرداد ۱۳۷۳ تا ۹ تیر ۱۳۷۳ ،  (حمید درخشان) از ۲۰ خرداد ۱۳۷۲  تا ۹ تیر ۱۳۷۳ از اول تیر ۱۳۷۶ تا چهارم دی ۱۳۷۶  هانی (یورگن گده) از آلمان از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۴ تا مرداد ۱۳۷۴ ، ( استانکو پابلو کوویچ)  از کرواسی از هفتم مهر ۱۳۷۴ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۶ ، (ایوان ملت کوویچ) از کرواسی از هشتم دی ۱۳۷۶ تا پنجم مهر ۱۳۷۷ ،  (وینگو بگوویچ)  از کرواسی از هفتم شهریور ۱۳۸۲ تا پایان سومین دوره لیگ برتر، (رایند زوبل) از آلمان از ۲۴ شهریور ۱۳۸۳  تا سی خرداد ۱۳۸۴ ،‌( آری هان) از هلند از ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ تا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۵ ،  ( مصطفی دنیزلی) از ترکیه از ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ تا ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ ،‌( افشین قطبی) از ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ تا سی آبان ۱۳۸۷ ، ( افشین پیروانی)  از اول آذر ۱۳۸۷ تا ۲۱۸ بهمن ۱۳۸۷ ،( نلو ونیگادا) از پرتغال از ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ تا ۶ خرداد ۱۳۸۸ ، (زلاتکو کرانچار) از کرواسی از ۳۰ تیر ۱۳۸۸ تا ۶ دی ۱۳۸۸ ،‌علی دایی از هفت دی ۱۳۸۸ تا ۲۰ خرداد ۱۳۹۰،  (حمید استیلی) از ۳۱ خرداد ۰ تا ۱۸ ‌آذر ۱۳۹۰ ،  (محسن عاشوری)  در دو بازی پایانی نیم فصل اول لیگ در سال ۱۳۹۰ و مصطفی دنیزلی نیم فصل دوم لیگ برتر ۱۳۹۰-۹۱ دیگر مربیان تاریخ پرسپولیس بوده اند.

در میان مربیان تاریخی پرسپولیس به جز دهداری که نخستین مربی داخلی این تیم است آلن راجرز از انگلیس نخستین مربی خارجی سرخ پوشان محسوب می شود.
رجبعلی فرامرزی نیز سرمربی پرسپولیس در دوران کوچ بازیکنان پرسپولیس به پیکان است.
 بیوک وطنخواه ، جوانترین مربی تاریخ پرسپولیس لقب گرفته است.
 علی پروین تنها مربی است که چهار دوره مختلف در تیم پرسپولیس مربیگری کرده و به جز وی حمید درخشان و مصطفی دنیزلی با دو دوره بیشترین رکورد دوره مربیگری را داشته اند.
 علی پروین در سال ۱۳۸۱ با پرسپولیس قهرمان نخستین دوره لیگ برتر شده است.
 مسعود معینی نخستین مربی غیر پرسپولیس بوده که در سه بازی هدایت این تیم را بر عهده داشته است محمود خوردبین نیز تنها در چهار مسابقه و محسن عاشوری در دو مسابقه هدایت این تیم را عهده دار بوده اند.
محمد پنجعلی یکبار دیگر در ۱۶ مرداد ۱۳۷۴  برابر آرارات تهران مربیگری پرسپولیس را بر عهده داشته است.
 استانکو پابلوکوویچ پر افتخار ترین مربی خارجی پرسپولیس محسوب می شود.
 عناوین بد سرخ پوشان در دوران هدایت آری هان هلندی و حمید استیلی کسب شده است.
علی دایی نیز دو عنوان قهرمانی متوالی در جام حذفی طی سال های ۸۹٫۹۰ را با پرسپولیس در کارنامه دارد.
 دنیزلی تنها مربی خارجی پرسپولیس است که دو بار هدایت این تیم را به عنوان مربی خارجی بر عهده گرفته است.
 خبرنگار: انسیه بحری


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.