دادگاه اسرائیل ارتش را از قتل راشل‌کوری تبرئه کرد

زنان > جهان– گروه بین‌الملل:
دادگاهی در فلسطین اشغالی ارتش و دولت رژیم صهیونیستی را از هرگونه خطاکاری در قضیه مرگ یک فعال صلح آمریکایی مبرا دانست.

راشل کوری دختر ۲۳ساله آمریکایی حدود هشت سال قبل درحالی‌که سعی می‌کرد از ویران شدن خانه یک فلسطینی در شهر رفح در غزه جلوگیری کند، توسط بولدوزر ارتش رژیم صهیونیستی کشته شد. به گزارش الجزیره، قاضی اودد گرشون دیروز هنگام صدور حکم نهایی این پرونده گفت: من به این نتیجه رسیدم که راننده بولدوزر سهل‌انگاری نکرده است. وی که قاضی دادگاه محلی حیفاست، افزود: این شکایت را رد می‌کنم و هیچ توجیهی برای پرداخت غرامت از سوی دولت وجود ندارد.

خانواده کوری خواسته بودند به‌طور نمادین یک دلار برای غرامت و مخارج حقوقی به آنان پرداخت شود. این در حالی است که این خانواده در خلال دو سالی که دادگاه در جریان است، بیش از ۲۰۰هزار دلار هزینه کرده‌اند. گرشون خاطرنشان کرد: سربازان اسرائیلی حداکثر تلاش خود را کرده بودند تا مردم را از محل دور نگه دارند. به گفته وی، راشل کوری طوری در برابر بولدوزر ایستاد که راننده قادر به دیدن وی نبود و خودش باعث مرگ خودش شد. این قاضی در پایان گفت: مرگ کوری حادثه‌ای تأسف‌بار بود که حین فعالیت نظامی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی رخ داد.

راشل کوری، نماد مقاومت فلسطینیان

راشل کوری از زمان مرگ خود به نماد بین‌المللی مقاومت فلسطینیان تبدیل شده است. راشل کوری در‌ماه مارس ۲۰۰۳ در چارچوب گروهی از فعالان عضو جنبش بین‌المللی همبستگی به شهر رفح در نوار غزه رفت. آنان می‌خواستند مانند سپر انسانی در برابر اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی برای تخریب خانه‌های فلسطینیان عمل کنند. وکیل دولت پس از اعلام رأی دادگاه گفت: راننده بولدوزر راشل را ندید و نمی‌توانست دیده باشد. اما حسین ابو حسین وکیل خانواده کوری پس از دادگاه عکس‌های راشل را نشان داد که لباس روشن به تن داشت و از این‌رو به گفته وی، هر کسی می‌توانست او را دیده باشد.

این عکس راشل را در حالی نشان می‌دهد که ژاکت نارنجی به تن دارد و بلندگو به‌دست در برابر بولدوزر اسرائیلی ایستاده است. ارتش اسرائیل می‌گوید که راننده وی را ندیده و راشل بر اثر افتادن تکه‌ای بتن کشته شده‌است. حسین خاطرنشان کرد: امروز روزی تاریک برای مدافعان حقوق بشر و افرادی است که به ارزش شرافت باور دارند. به گفته وی، خانواده کوری ظرف ۴۵روز به دیوان عالی اسرائیل تقاضای فرجام خواهند داد. والدین وی نیز اعلام کردند که همچنان به‌طور علنی درباره این پرونده صحبت خواهند کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد، این امر که کشتن غیرنظامیان در عملیات رزمی به قصور کسی مربوط نمی‌شود، ناقض تکالیف حقوقی بین‌المللی اسرائیل است که براساس آن باید غیرنظامیان در منازعه‌های مسلحانه در امان باشند و درباره موارد نقض این قانون توسط نیروهای خود، تحقیق صورت بگیرد و خاطیان تنبیه شوند. هفته گذشته پدر راشل در دیدارهایی که در اسرائیل داشت، عکسی نه از دخترش بلکه از دختری همراه داشت که در آن زمان شش ساله بود و راشل در راه حفاظت از خانواده وی جان خود را از دست داد. یکی از طرفداران خانواده کوری که در برابر دادگاه تجمع کرده بودند، گفت: این رأی نشان‌دهنده خودداری جامعه اسرائیل از مواجه شدن با جنایات دولت خودشان است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.