دادگاه بیمه:متهم ح ن ، برخی حرفهای ج الف را قبول دارم

خبرگزاری آریا – هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران  در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی آغاز شد. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، در این جلسه دادگاه، چهار مستشار، قاضی مدیرخراسانی را در رسیدگی به پرونده یاری می کنند.
این پرونده ۷۸ متهم دارد و تاکنون شش جلسه برای رسیدگی به آن  برگزار شده و متهمانی که آخرین دفاع از آنان گرفته شده قرار است در جلسه دادگاه حضور پیدا نکنند و به اتهامات بقیه متهمان رسیدگی شود.

در ابتدای این جلسه، قاضی سیامک مدیرخراسانی با بیان اینکه نماینده دادستان قبلاً کیفرخواست را قرائت کرده است رئوس کیفرخواست علیه متهم ج الف را برشمرد.
وی گفت: اتهامات شما معاونت در اختلاس توأم با جعل در شعبه فاطمی تهران و کرج به مبلغ ۹ میلیارد ریال با همکاری مستقیم با متهمان ردیف اول و دوم پرونده است.
قاضی دادگاه ادامه داد: همچنین وصول چک های ناشی از اختلاس، تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۸ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال و غضب عنوان دولتی مأمور وزارت اطلاعات از اتهامات شماست.
قاضی مدیرخراسانی گفت: همچنین در کیفرخواست تکمیلی؛ معاونت در اختلاس یک و نیم میلیارد تومان از مشارکت با اسماعیل محمودی و تحصیل مال نامشروع به همین مبلغ و نیز معاونت در تحصیل۵۰۰ میلیون تومان، عضویت در شبکه موضوع ماده ۴ قانون تشدید مبارزه با مرتکبین ارتشا،اختلاس و کلاهبرداری و نیز پول شویی و کلاهبرداری به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از اتهامات جدید شماست.
در ادامه ، متهم ج الف در دفاع از خود گفت: سه سال است در انفرادی به سر می برم و روز یکشنبه که بستگانم برای دیدنم از شهرستان حرکت کرده بودند تصادف کردند و کشته شدند.
وی افزود: در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ توسط آقای ح ن در اتوبان شیخ فضل الله تعمیرگاهی به نامم قولنامه شد که هشت تا ده نفر در آن کار می کنند.
این متهم اضافه کرد: از آن سال با ح ن دوست بودم اما از اسفند ۸۴ و فروردین از وی خبر نداشتم و نیز خبر نداشتم که وی در کرج رئیس شده است.
ج الف ادامه داد: اینکه ح ن به کرج رفته و در آنجا اختلاس کرده یا اینکه آقای ف اختلاس کرده است به من ربطی ندارد و من بازاری بودم و باید دید چه کسی به این آقایان حکم داده است؟
وی گفت: گفته می شد بیمه ایران پول نقد می دهد البته می داد یعنی در شعبه میدان فاطمی پول نقد می دادند البته به آنها گفتم باید چک بدهید اما نماینده بیمه مقابل رئیس دادگاه فیلم بازی می کند و می گوید پول نقد نمی دهند این در حالی است که این شعبه بیمه برای حتی صد نفر، یک چک صادر می کند.
ج الف با بیان اینکه از بابت تعمیرگاه سودی نکردم گفت: چک هایی که به من دادند از طریق حساب بانکی وصول شده است و به نام هر کسی که هست به من ربطی ندارد.
وی با اشاره به اینکه از کارهای ح ن ، خ و ف خبر ندارم گفت: با آقای میبدی دوست هستم و ۲۰ میلیون از وی چک دارم اما اگر کسی خلافی کرده است خبر ندارم.
متهم ج الف در ادامه گفت: هرچه مدارک و اسناد بود کارشناسان با خود بردند و ما اکنون چیزی در دست نداریم تا در دفاعیات به آن استناد کنیم.
قاضی سیامک مدیرخراسانی خطاب به این متهم گفت: آیا در شعبه کرج رفت و آمد داشتید و چکی نقد کردید؟
متهم گفت: یک مورد به شعبه کرج مراجعه کردم و در موردی هم با مراجعه به بانک چک را نقد کردم.
قاضی مدیرخراسانی از متهم خواست درباره رابطه با ف توضیح دهد که متهم گفت: از سال ۸۳ و ۸۴ ارتباطی با ف ندارم.
قاضی با این سؤال که تحصیلات شما چقدر است؟ از وی پرسید: از اینکه چک ها غیرقانونی صادر شده بود خبر نداشتی؟
متهم پاسخ داد: تحصیلات من زیر دیپلم است و از صدور غیرقانونی چک ها خبر نداشتم اما همان روز در دادسرا مبالغ چک ها را به حساب دولت واریز کرد.
در ادامه قاضی از متهم پرسید: چقدر به امور بیمه آشنایی داشتید؟
متهم گفت: با بیمه هیچ آشنایی نداشتم حتی سال ۸۳ زمانی که به صورت قولنامه ای خودروی زانتیا خریدم و این خودرو به سرقت رفت نمی دانستم کارت طلایی چیست که پس از آن که با تلاش ده تا ۲۰ روزه، سند به نام من انتقال یافت و آن را به اداره آگاهی ارائه دادم، اقای ربه من گفت کارت طلایی همان بیمه بدنه است و این یعنی اینکه من از بیمه اطلاعی نداشتم.
قاضی گفت: آیا پدر یا برادر شما دچار حادثه ای شده اند که مستحق دریافت بیمه شده باشند؟
متهم جواب داد: خیر
قاضی پرسید: پس چطور چکی که صادر شده به منظور دریافت دیه در وجه پدر و برادر شما بوده است؟
متهم گفت: بابت قولنامه و خرید زمین و معامله بوده است.
قاضی پرسید: این ها چه ربطی به بیمه دارد؟
متهم گفت: البته چک به نام الف صادر شده بود اما امضا و آدرس متعلق به فرد دیگری بود یعنی چک هایی که صادر شده بود تشابه اسمی با پدر و برادر من داشت.
قاضی همچنین پرسید: در بازرسی از منزل شما سررسیدی به خط شما پیدا شده که در آن شماره چک های نقد شده با مبالغی که مجموع آن بر سه تقسیم شده بود آمده است.
متهم گفت: کاش به من می گفتند، اینها که جرم نیست.
قاضی ادامه داد: همه شماره چک هایی که خلاف صادر شده بود در سررسید شما و با دست خط شما ثبت شده بود،‌ چه جوابی دارید؟
متهم گفت: من زمینی فروختم و معامله کردم که حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزش داشت.
در این هنگام قاضی گفت: اما چک های صادر شده بیش از این ها ارزش داشت؟
متهم گفت: به من نشان دهید.
قاضی پرسید: چند فقره چک صادر شده و مبلغ آن چقدر بود؟
متهم پاسخ داد: خبر ندارم.
قاضی ادامه داد: شما می گویید چک ها را برای فروش زمین به ارزش ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان گرفته اید آیا جمع نزدید ببینید مبلغ آن چقدر می شود؟
متهم گفت: اکنون خاطرم نیست.
قاضی ادامه داد: جمع مراودات مالی شما بین شما و ح ن و خ چقدر بوده است؟
متهم جواب داد: با خ مراوده نداشتم اما با ح ن حدود۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزش معامله ما بوده است و بابت تعمیرگاه نیز سودی نکردم.
ج الف همچنین گفت: هر چه در سال های ۸۳ ، اواخر ۸۴ و دو ماه نخست ۸۵ معامله کرده ام در محضر سند زدم اما هر اتفاقی در کرج افتاده است خبر ندارم و هر چکی هم بوده از طریق بانک وصول شده است.

متهم ج الف در ادامه دفاعیات خود در هفتمین جلسه دادگاه گفت: سایر متهمان اگر علیه من ادعایی دارند باید با سند بگویند.
وی بعد از اظهارات م ح ن به عنوان مطلع در جلسه دادگاه گفت: آقای م ح ن هرچه دوست دارند علیه من بگویند اما باید با سند بگویند .
وی افزود: م ح ن چکی را که به من داده از بابت خرید زمین بوده که متن وکالت در دفترخانه موجود است .
متهم پرونده افزود: م ح ن دسته چک من را برداشته و با دستخط خودش چک صادر کرده که اگر به کارشناس نشان داده شود این نیز قابل تشخیص است .
ج الف گفت: همانطور که گفتم من در کار معامله زمین بودم  م ح ن پیشنهاد داد می خواهد وارد این کار شود که من گفتم برای ورود به این کار پول نیاز است تو پول داری ؟ و ایشان به من گفتند که با سند دفترخانه بیمه صد میلیون تومان می توانم وام بگیرم و از این طریق ایشان نیز وارد معامله زمین شدند .
وی افزود: من با د ف ارتباطی ندارم اما از آقای م ح ن از بابت معامله زمین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون طلب داشتم که به من چک داد.
ج الف گفت: اینکه م ح ن می گویند من باعث لو رفتن قضیه شدم درست است چون به من چک هایی از بابت بیمه داده بودند که آنها را به حسابم گذاشتم اما برای اطمینان به آقای زارع ( بازرس سازمان بازرسی) که با هم دوست هستیم موضوع را اطلاع دادم که این چک ها را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد و این قضیه باعث شد تا پرونده کشف شود.
قاضی مدیرخراسانی در ادامه اتهام جعل عنوان مامور وزارت اطلاعات را به ج الف تفهیم کرد که وی گفت: من به هیچ وجه مامور وزارت اطلاعات نبوده ام بلکه من نیروی اطلاعات مردمی هستم و همه مردم نیروی اطلاعاتی هستند اما ای کاش مامور وزارت اطلاعات بودم.
رئیس شعبه ۷۶ در ادامه اختلاس یک و نیم میلیاردی با همکاری الف م را به ج الف تفهیم کرد که وی گفت: اختلاس چیست ؟ من با الف م دوستم و قبل از اینکه وی به استانداری بیاید با هم دوست بودیم هر موقع از من پول می خواست به وی قرض می دادم و رفت و آمد داریم و از بابت قرضی که به او داده ام ۲۰۰ میلیون تومان به من بدهکار است اما من از او نه شکایتی کرده ام و نه چکی دارم.
ج الف گفت: هیچ کار دولتی تاکنون با هم انجام نداده ایم و الف م نیز تاکنون به من هیچ چک دولتی نداده است .
وی افزود: آیا دوستی با الف م جرم است؟ من نه از اختلاس کردن الف م خبر دارم و نه وی چک دولتی به من داده است بلکه از من پول قرض کرده که مبلغ آن یک و نیم میلیارد نیست بخشی از این پول را به من برگردانده و بخشی را نیز هنوز طلب دارم.
قاضی سیامک مدیرخراسانی در ادامه ،‌اختلاس به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال با همدستی ی د را به ج الف تفهیم کرد که وی نیز گفت: من ی د را از طریق الف م می شناسم که به وی نیز پول قرض داده ام و ایشان نیز در مقابلش به من چک داده است اما این که مبلغش ۵۰ یا ۵۰۰ بوده اطلاع دقیقی ندارم چکی به من داده است و طبیعی است هر کس در مقابل پولی که به دیگران می دهد چک دریافت می کند.

متهم ج الف  در ادامه دفاعیاتش گفت: من هیچ اختلاسی نکرده ام بلکه در کرج معامله کرده ام.
قاضی سیامک مدیرخراسانی  اتهام عضویت در شبکه اختلاس بیمه ایران به مبلغ ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را به متهم ج الف تفهیم کرد که وی نیز در دفاع از خود گفت: من این اتهام را رد می کنم من هیچ اختلاسی از شعبه بیمه فاطمی و کرج نکرده ام بلکه معامله کردم و خرید و فروش زمین بوده از بقیه ماجرا خبر ندارم.
وی در ادامه اتهام عضویت در شبکه موضوع ماده چهار قانون تشدید مبارزه با مرتکبین  ارتشاء ، اختلاس و کلاهبرداری به تاریخ ۲۶-۶-۹۰ را به ج الف تفهیم کرد که وی گفت:  این اتهام را رد می کنم و هیچ کدام از این اتهامات را قبول ندارم.
قاضی در ادامه اتهام پولشویی ناشی از چک های تراولی بدون ثبت و پشت نویسی در بانک را به ج الف تفهیم کرد که متهم گفت: من پولی از بانک گرفتم و پولی به بانک داده ام نمی دانم پولی که از بانک می گیرم پولشویی است .
وی افزود: اتهام پولشویی را قبول ندارم بلکه از سیستم بانکی پول گرفته و پول داده ام.
رئیس شعبه ۷۶ در ادامه جلسه کلاهبرداری از د س را به ج الف تفهیم کرد که متهم گفت: با د س از سال ۸۵ آشنایم اما من از ایشان کلاهبرداری نکرده ام بلکه به وی زمین فروختم و در مقابل پول و چک گرفته ام اما ایشان چک را نقد نکرده اند و اکنون نیز ۲۵ میلیارد از او چک دارم و هرچکی که به وی دادم از او رسید گرفتم .
وی افزود: د س سندی را که در دفترخانه نوشته شده جعل کرده و اکنون نیز فقط اتهام می زند و این در حالیست که مشخص است وی از کدام بانک ها پول گرفته  است.
ج الف گفت: د س وام گرفته و با مشاور مدیرعامل بانک مرکزی رفیق است و به واسطه ایشان ال سی باز کرده و وام گرفته و حتی به دلیل اینکه تمام اقداماتش متقلبانه بوده می خواست از کشور متواری شود .
متهم در ادامه گفت: هر حرفی که درباره م ر گفته می شود درست نیست و بنده نیز هر حرفی درباره م ر در بازپرسی زده ام تحت فشار بوده و در بازپرسی به من می گفتند از آقای م ر حرفی بگو و همین الان از زندان برو بیرون اما من مدتی مقاومت کردم .
قاضی از او پرسید: آیا اظهارات خود را در جلسه بازپرسی قبول دارید؟
ج الف گفت:  خیر  .
قاضی گفت: آقای ح در یکی از اظهاراتش گفته است که ج الف از من خواسته بود به حسابش پولها را واریز کنم.
ج الف گفت: ح امین و مورد اعتماد من است.
 

دادگاه  بیمه : متهم ح ن ، برخی حرفهای ج الف را قبول دارم

ح ن یکی از متهمان اصلی پرونده اختلاس بیمه در هفتمین جلسه دادگاه به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد.
 ح ن در پاسخ به سئوال قاضی که آیا اظهارات ج الف  را تایید می کنید یا خیر؟ گفت: الف یک سری حرف ها را درست گفت اما یک سری از حرف هایش دروغ بود.
وی افزود: اینکه می گوید ف را نمی شناسم دروغ است ما در اولین اختلاس به همراه ج الف در شمال مهمان ف بودیم .
ح ن گفت: بحث خسارت ها غیرواقعی بود اما آنچه درباره تعمیرگاه گفت واقعی است .
وی افزود: بحث ۲۵۰ میلیون تومان را نمی پذیرم و قبلا نیز گفته ام که این مبلغ را در بازجویی تحت فشار پذیرفتم و همین الان نیز روزی ۵۰۰ فقره تصادف به بیمه ایران مراجعه می شود که صد فقره آن جعلی است و در آن روزها نیز خیلی از این تصادف های جعلی را کشف کردم اما اکنون خودم دارم محاکمه می شوم .
ح ن گفت: همه اتهام های مربوط به اختلاس خودم را می پذیرم اما قرار نیست اتهام های دیگران را بپذیرم و قرار نیست فشارهای سازمان بازرسی ، فشارهای سیاسی ج الف و فشارهای استانداری را بکشم.
وی افزود: من در کرج رئیس اداره کل بودم و ف نیز به عنوان معاون من انتخاب شد و در شعبه فاطمی هیچ تخلفی انجام ندادم بلکه همه تخلف های من در کرج بود و چک هایی که بالای ده میلیون تومان بوده همه اختلاس است.
وی افزود: ۱۳-۹-۸۴ به کرج رفتم که حکم من را م امضا کرد و ۵-۱۱-۸۴ نیز اولین چک را صادر کردم .
ح ن گفت: در کل ۳۴ فقره چک از تاریخ ۵-۱۱-۸۴ تا خرداد ۸۵ به ج الف دادم که در مجموع ۸۰۰ میلیون تومان بود .
وی افزود: همانطور که گفتم چک های بالای ده میلیون تومان جعلی بود و چهار فقره چکی که برای غ و صادر کرده بودیم باعث شد قضیه لو برود و الف نیز باعث شد که موضوع لو برود و مسئولان بازرسی این چهارفقره چک را از حساب ها بیرون کشیدند و در واقع نخستین تخلف را از غ و گرفتند.
این متهم پرونده افزود: البته یک سری پرونده ها را مغرضانه کنار گذاشتند و در یک سری از پرونده ها نیز دستکاری کردند .
وی گفت: ۷۰ میلیون تومان برای ۷۰ نفر متهم رقمی نیست که این همه اعلام می کنند پرونده پیچیده است در حالی که ۱۲ میلیارد تومان در یکی از شعبه های بانکی اختلاس صورت می گیرد.
قاضی در این میان گفت: شما مربوط به خودتان اظهارنظر کنید و قسمت دوم پرونده که در استانداری است وقتی مطرح شود می بینید که ۱۲ میلیارد در مقابل آن پولی نیست.
ح ن در ادامه گفت: بحث شماره سریال چک های بیمه که ج الف در یکی از سررسیدها این شماره ها را نوشته بود و آن سررسید از خانه اش کشف شده و در کیفرخواست نیز ذکر شده کاملا درست است و ما نیز بعد از اختلاس یک ملک به صورت شراکتی خریدیم که حتی یک بخش از آن زمین نیز به اسم خانم الف بود.
وی افزود: اینکه آقای الف گفت من علیه ح ن شکایت کردم چنین چیزی نبود و تاکنون به من نگفتند و من در انفرادی فهمیدم که ج الف وکالت خرید این زمین را به صورت یک طرفه ابطال کرده و در واقع دفترخانه تخلف کرده و یکطرفه این وکالت را ابطال کرده است.
این متهم پرونده گفت:‌ در روز اول این دادگاه در کیفرخواست آمده بود که ج الف طراح و همه کاره است اما آن روز من دفاع کردم که او طراح و کاره ای نبود اما اکنون اتهاماتش را ذکر کردم و او باید جوابگو باشند.
قاضی از ح ن پرسید آیا شما در خوی ملکی را با ج الف معامله کرده اید که وی گفت: من هیچ ملکی در خوی با او معامله نکرده ام و فقط در تهران در خیابان آیت الله کاشانی ملکی خریداری کردیم .
در این جلسه از دادگاه الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و درباره علت حضورش گفت: می خواهم از روند رسیدگی به این پرونده مطلع شوم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.