دادگاه رسیدگی به تخلفات شرکت بین المللی نفت و گاز “شل” امروز برگزار می شود

غول بین المللی صنایع نفت و گاز رویال داچ شل تا ساعاتی دیگر در لاهه به اتهامات خود مبنی بر آلوده ساختن دهکده ها و محصولات کشاورزی در دلتای رود نیجر پاسخ خواهد داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  بی بی سی،  این پرونده در راستای شکایت چهار کشاورز نیجریه ای و گروه حفاظت محیط زیست «دوستان زمین» از شل تشکیل می شود. اریک، یکی از شاکیان که امروز در دادگاه صحبت خواهد کرد مدعی است که در سال ۲۰۰۴ آتش سوزی در جنگل های نزدیک مزرعه او موجب از بین رفتن محصولات و سپس خانه او شده است. به گفته او این مزرعه ماحصل تلاش چندین نسل از اجداد اوست. اریک شرکت شل را مسبب آتش سوزی می داند.
مشکلاتی از این دست از ابتدای پمپاژ نفت از این ناحیه یعنی دهه ۱۹۶۰ وجود دارد. شکایت این کشاورزان نتیجه سالها تلاش گروه دوستان زمین است. آنها بر این باورند که چنانچه کشاورزان در دعوی خود موفق شده و شل محکوم شود، سایرین هم به استیفای حقوق خود راغب خواهند شد.
در طرف مقابل شل تمامی اتهامات را رد کرده و تصریح می کند که با توجه به بی ثباتی منطقه توان تعمیر و نگهداری لوله های حامل نفت در این ناحیه را ندارد. به ادعای شل هفتاد و پنج درصد موارد نشت نفت و آلودگی به خرابکاری و سرقت لوله های حامل مربوط می شود.
گروه دوستان زمین خواهان پرداخت غرامت به کشاورزان، رفع آلودگی از منطقه و ترمیم لوله های فرسوده از سوی شل است.


باشگاه خبرنگاران
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.