دادگاه عالی انگلیس به لغو تحریم بانک ملت رای داد

۲۹خردادماه،

دادگاه عالی انگلیس ممنوعیت فعالیت بانک ملت در این کشور را که به بهانه واهی کمک به تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جاناتان سامپشن، قاضی انگلیسی در حکمی اعلام کرد: پرونده دولت انگلیس بر مبنای تصورات غلط از حقایق بوده و بر دلایل منطقی استوار نبوده است.

به گزارش بلومبرگ، دولت انگلیس در سال ۲۰۰۹ به بهانه جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران، معاملات شرکت‌های حاضر در این کشور را با بانک ملت ممنوع کرد. بانک ملت با غیرقانونی خواندن این محدودیت‌ها به دادگاه شکایت کرده بود.

با این همه سخنگوی وزارت خزانه‌داری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حکم مربوط به دستور سال ۲۰۰۹ است که دیگر کاربرد ندارد و بر محدودیت‌های مالی فعلی علیه ایران تاثیری ندارد. همچنین بلوکه بودن دارایی‌های بانک ملت در اتحادیه اروپا به قوت خود باقی خواهد ماند.

اما ساروش زایوالا، وکیل بانک ملت در بیانیه‌ای حکم دادگاه عالی انگلیس را یک پیروزی برای حاکمیت قانون و بانک ملت خواند.

بانک ملت در ژانویه امسال نیز در پرونده تحت پیگیری در دادگاه اروپایی برای لغو تحریم‌های وضع شده از سوی شورای اتحادیه اروپا برنده شد. بر اساس حکم انگلیس، این محدودیت‌ها به قوت خود باقی می‌مانند در حالیکه تقاضای تجدیدنظر این پرونده در دیوان عالی عدالت اروپا مطرح شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.