داستان تاسیس انستیتو پاستوردر۹۲ سال پیش!

هادی معیری نژاد– در سال های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ که احمد شاه قاجار مسافرتی به اروپا داشت، ضمن بازدید از کشور فرانسه، در برنامه بازدیدهای وی یک روز، مخصوص دیدار از انستیتو پاستور پاریس بود . در این بازدید دکتر حکیم الدوله (محمد حسن لقمان ادهم ) پزشک مخصوص همراه او بود . ضمن مشاهده کارهای علمی این مؤسسه و فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی و بخش های تهیه سرم و واکسن های مختلف، خدمات انستیتو پاستور مورد توجه پادشاه ایران قرار گرفت و دستور اقدامات لازم جهت تأسیس مؤسسه مشابهی در ایران به دکتر حکیم الدوله صادر شد . براساس این دستورات در اکتبر سال ۱۹۱۹ هیئتی از طرف دولت ایران به منظور مذاکره رئیس وقت انستیتو پاستور (E.Roux) برای تأسیس انستیتو ایران به پاریس رفت و با دکتر رو پاریس ملاقات و مذاکرات لازم را به عمل آورد.
در همان ملاقات اساس و شالوده تاسیس انستیتو پاستور ایران پی‌ریزی گردید. سه ماه پس از این ملاقات در تاریخ ۳۰ دیماه ۱۲۹۹، مرحوم پروفسور رنه لگروکه از طرف انستیتو پاستور پاریس مامور رسیدگی بود موافقت‌نامه‌ای را که در آینده سرمشق همکاری‌های فنی ایران و فرانسه گردید با وزیر امور خارجه ایران به امضاء رسانید و بدین ترتیب یک انستیتوی علمی و بهداشتی به نام انستیتو پاستور ایران در کشور ایران تاسیس شد
بخش واکسیناسیون
بخش واکسیناسیون انستیتو پاستور ایران از سال تأسیس این انستیتو (سال ۱۹۲۰ میلادی مصادف با ۱۲۹۹ هجری شمسی) مشغول به کار می باشد .این بخش به منظور ارزیابی و مطالعه بر روی واکسن ها و محصولات انستیتو تأسیس شده است و امروزه در زمینه طرح های تحقیقاتی واکسیناسیون ، مشاوره در مورد واکسیناسیون ، واکسیناسیون بین المللی ، واکسیناسیون هپاتیت ب ، واکسیناسیون هاری و واکسیناسیون اطفال و بزرگسالان فعال می باشد .
معرفی بخش میکروب شناسی انستیتو پاستور ایران
از بدو تاسیس انستیتو پاستور ایران در سال ۱۳۰۰، فعالیت های علمی در زمینه میکروب شناسی به عنوان محور اصلی برنامه های این انستیتو مد نظر موسسین این مرکز قرار داشت تا این که در سال ۱۳۳۲ بخش میکروب شناسی به عنوان یک بخش مجزا آغاز به کار نمود و در حقیقت یکی از قدیمی ترین بخش های این انستیتو به شمار می رود. در حال حاضر بخش میکروب شناسی انستیتو پاستور ایران یکی از مهمترین بازوهای اجرایی این انستیتو در نظام سلامت کشور محسوب می گردد و نقش غیر قابل انکار در پیشبرد اهداف والای اجرایی و پژوهشی وزارت بهداشت و درمان ایفا می کند.
این بخش در زمینه های پژوهشی، آموزشی، میکروب شناسی پزشکی و تشخیصی فعالیت داشته و از معتبرترین و مهمترین مراکز آموزش میکروب شناسی پزشکی در سطح کشور محسوب می گردد که تا به امروز دهها نیروی متخصص و زبده میکروب شناسی پزشکی از این مرکز فارغ التحصیل گردیده اند. بخش میکروب شناسی انستیتو پاستور ایران شامل چندین آزمایشگاه تخصصی از جمله آزمایشگاههای انتروباکتریاسه، آب و غذا، باکتریهای بی هوازی، سیاه سرفه و دیفتری و ژنتیک باکتریایی می باشد که همگی از مجهزترین و فعال ترین آزمایشگاه های تخصصی میکروب شناسی ایران می باشند که سطح بالای خدمات ارائه شده در این مراکز زبانزد اساتید میکروب شناسی کشور است.
 

۴۵۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.