داشبوردهای صفحه لمسی فراگیرتر می شوند

۲۹فروردین۱۳،

کامپیوتر و خودرو

داشبوردهای صفحه لمسی فراگیرتر می شوند

تا سال ۲۰۲۰ شرکت های خودروسازی دنیا به سمتی پیش خواهند رفت که ۸۰ درصد خودروهایشان داشبورد صفحه لمسی خواهند داشت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از سایپانیوز، یک دهه است که شرکت QNX نرم افزارهای مخصوص صنعت خودرو را خلق می کند. این همان شرکت است که برای تلفن همراه بلک بری در آمریکا سیستم عامل بلک بری ۱۰ را تکوین کرده و توسعه داده و اکنون به یک سیستم عامل مطرح در بازار آمریکا و کانادا بدل گشته است. شهرت این سازنده در ساخت تجهیزاتی است که هرگز خراب نمی شود و به همین جهت به آن «سرسخت مثل صخره» rock solid می گویند. تا جایی که گفته می گردد اگر می خواهید QNX را خراب کنید تنها راه آن شلیک کردن یک گلوله به مغز کامپیوتر آن است.
در سال ۲۰۱۱ فقط ۹ میلیون دستگاه مکان یاب این شرکت در خودروهای آئودی، تویوتا، ب ام و، پورشه، هوندا و لندروور به کار گرفته شده است. در حال حاضر ده ها میلیون خودرو در سراسر جهان از نرم افزار سیستم مکان یاب و جهت یاب استفاده می کنند. گفته می گردد که پولی که در سال ۲۰۲۴ در صنعت سرگرمی-اطلاعات یا infotainment صرف خواهد شد از رقم ۶٫۷ میلیارد دلار هم بیشتر خواهد شد. داشبورد صفحه لمسی تا سال ۲۰۲۰ در ۸۰ درصد خودروها در کارخانه نصب خواهد شد. در حالی که اکنون فقط ۴۰ درصد خودروها با داشبورد صفحه لمسی تولید می شوند. داشتن سیستمی که علاوه بر بلوتوث و وای فای به مکان یاب جی پی اس مجهز باشد دیگر مخصوص خودروهای لوکس و مجلل نیست و به تدریج به یک الزام و نیاز روزمره تبدیل می گردد.
هرچند نرم افزار QNX ابتدا برای کامپیوترهای رومیزی تعبیه شده بود اما به تدریج از نیروگاه های هسته ای، بیمارستان ها و حتی در پروژه هواپیماهای خورشیدی «سولار ایمپالس» در سوئد هم سر درآورده است. شرکت بلک بری این نرم افزار را به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خرید تا در تلفن های همراه به کار بگیرد. در حال حاضر ۳ درصد گردش مالی بلک بری را تشکیل میدهد؛ گردش مالی کل بلک بری در سال ۲۰۱۲ مبلغ ۱۸٫۵ میلیارد دلار بوده است. اکنون سیستم عامل بلک بری ورژن ۱۰ برای تلفن های هوشمند به کار می رود. این سیستم عامل باید با دو غول اندروید و سیستم عامل iOS اپل به رقابت بپردازد.
در حال حاضر کمپانی فورد آمریکا با مایکروسافت روی Sync system کار می کند و هر سال سیستم صوتی و تصویری، سرگرمی و مکان یاب خودروهای فورد به روزتر شده و کارایی روزمره ای پیدا می کند. 

پنجشنبه ۲۹ فروردین   ۱۳:۲۸

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.