دانستنی‌هایی دربارهٔ بارداری مادران / پرهیز از زایمان زودرس و دیررس

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : کارشناس سلامت مادران مرکز بهداشت بویراحمد به عوارض زایمان‌های زودرس و دیرس مادران اشاره کرد و گفت: مادران باید به پیشنهاد‌های ماماها و بهورزان در مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت توجه و دقت کنند.

فرناز شجاعی امروز در گفت‌وگو با فارس ، با تاکید بر این‌که مادران به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار در سلامت جامعه می باشند به بارداری‌های پرخطر اشاره و اظهار کرد: بارداری‌های پرخطر شامل بارداری زیر ۱۸ سال، بالای ۳۵ سال، بارداری با فاصله کمتر از سه سال، سابقه سزارین در بارداری‌های قبلی، شکم پنجم، بارداری ناخواسته و سابقه بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، کلیوی و ریوی است.

کارشناس سلامت مادران مرکز بهداشت بویراحمد عوارض بارداری یا زایمان در سنین زیر ۱۸ سال را افزایش احتمال مسمومیت حاملگی شامل فشار خون بالا، ادم، تاری دید، تشنج، سردرد و درد در ناحیه راست شکم عنوان کرد و گفت: احتمال افزایش کم‌خونی، زایمان سخت و طول کشیده، وقوع آسیب‌های زایمانی، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس را از دیگر مشکلات و عوارض بارداری زیر ۱۸ سال است.

شجاعی در ادامه تولد نوزاد کم وزن در زایمان، افزایش احتمال سزارین‌های اورژانسی و در نتیجه احتمال عفونت‌ها و آسیب های نشای از عمل جراحی را از دیگر عوارض بارداری در سنین کم عنوان کرد.

کارشناس سلامت مادران مرکز بهداشت بویراحمد عوارض بارداری و زایمان بالای ۳۵ سال را شامل افزایش احتمال مسمومیت حاملگی، احتمال افزایش کم‌خونی، زایمان سخت و کشنده و در نتیجه وقوع آسیب‌های زایمانی، دیابت، نوزاد با وزن بسیار که نتیجه آن فشار به سر جنین در کانال زایمانی، احتمال افزایش جفت سر راهی و افزایش خونریزی و ناهنجاری های جنینی خصوصا منگولیسم بیان کرد.

*هشدارهای پزشکی به مادران

وی در ادامه به عوارض بارداری و زایمان پنجم و بالاتر اشاره کرد و گفت: افزایش احتمال چسبندگی جفت و در آوردن رحم، احتمال افزایش جفت سرراهی و خونریزی، زایمان سخت و طولانی، آسیب‌های زایمانی، نوزاد با وزن بسیار، وارد شدن فشار به سر جنین در کانال زایمانی، جمع نشدن رحم پس از زایمان و افزایش احتمال خونریزی پس از زایمان را از عوارض خطر زایمان پنجم دانست.

شجاعی با تاکید بر اینکه عوارض بارداری و زایمان با فاصله کمتر از سه سال با زایمان قبلی احتمال کم‌خونی، تولد نوزاد کم وزن، مشکلات تغذیه‌ای برای مادر و نوزاد قبلی، احتمال پوکی استخوان در سنین میانسالی، پارگی محل بخیه و پارگی رحم را افزایش می‌دهد، گفت: انتظار می‌رود مادران به پیشنهاد‌های ماما در سطح مراکز بهداشتی دقت کنند تا از بروز عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به خدمات صورت گرفته در برنامه سلامت مادران اشاره کرد و گفت: با توجه به نوع و مورد پرخطر بودن بارداری با تشخیص پزشک و ماما مراقبت‌های ویژه مشخص و انجام می‌گیرد.

شجاعی ادامه داد: در مراکز بهداشتی و درمانی مراقبت‌ها و انجام آزمایشات مورد نیاز در پیش از زایمان انجام می‌شود که عمده هدف آن آماده‌سازی مادر جهت بارداری بی‌خطر و تولید نوزاد سالم بوده که در زمان بارداری انجام آزمایشات و سونوگرافی‌های مورد نیاز صورت می‌گیرد.

کارشناس سلامت مادران مرکز بهداشت بویراحمد خاطرنشان کرد: انجام هشت مراقبت که شامل دو مراقبت در نیمه اول بارداری، شش مراقبت در نیمه دوم است توسط ماماهای شاغل در مرکز بهداشت و بهورزان در خانه‌های بهداشت روستاها صورت می‌گیرد.

*استقرار دو مرکز تسهیلات زایمانی در لوداب و مارگون

وی ادامه داد: در این مراکز علائم حیاتی مادر، وزن و صدای قلب جنین در هر مراقبت بررسی می‌شود و در صورت نیاز و یا اختلال در موارد بیان شده به سطح بالاتر ارجاع داده می‌شود.

این مسئول گفت: در شهرستان بویراحمد دو واحد تسهیلات زایمانی در مارگون و لوداب وجود دارد که در هر واحد تسهیلات زایمانی تعدادی ماما مشغول به فعالیت می باشند و زایمان‌های ایمن را انجام می‌دهند.

کارشناس سلامت مادران مرکز بهداشت بویراحمد اساس کار مراکز بهداشتی و درمانی را آموزش به مادران باردار، شیرده و واجدین شرایط عنوان کرد و گفت: هدف از آموزش‌ها افزایش آگاهی مادران و زنان جامعه و در نتیجه ارتقاء سطح سلامت خانواده و جامعه است.

شجاعی در خاتمه تصریح کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی در برنامه سلامت مادران مکمل‌های مورد نیاز در دوران پیش از بارداری، پس از بارداری و بعد از آن به صورت رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد و در صورت نیاز واکسیناسیون مادران باردار در مراکز درمانی انجام می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.