دانستنی‌های اتو کردن لباس

۱۱اردیبهشت،

اگر خودتان لباس‌هایتان را اتو می‌کنید بهتر است این مطلب را با دقت بخوانید و با اطمینان خاطر لباس‌های خود را اتو کنید.

به گزارش هنر آنلاین، لباس هاى اتو شده و ملحفه هاى صاف و اتو کشیده، هم تمیزتر و زیباتر به نظر مى رسند و هم هنگام استفاده احساسى از رضایت و خشنودى را براى شما به ارمغان مى آورند. اما اتو کشیدن لباس ها نه تنها کار چندان ساده اى نیست بلکه اگر با رعایت روش صحیح آن انجام نشود مشکل تر می گردد و نتیجه آن نیز رضایت بخش نخواهد بود. چه بسا بى توجهى در هنگام اتوکارى به سوختن، خراب شدن و در نهایت از بین رفتن و بى استفاده شدن لباس هاى گاه گرانقیمت نیز منجر شود.اتوکشى به دو روش انجام مى شود : با استفاده از اتو پرسى و یا به وسیله اتوهاى دستى.

براى صاف کردن ملحفه ها، پارچه هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.
این دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس ها را صاف مى کنند؛ اولى با پرس کردن و فشردن پارچه آن را صاف مى کند و اتوى دستى با کشیده شدن بر روى سطح پارچه چروک هاى آن را باز مى کند. هر یک از این دو روش براى انواع خاصى از پارچه و لباس مناسب تر می باشند و برخلاف تصور ما همیشه و براى همه لباس ها یکسان و قابل جایگزینى با یکدیگر نیستند. گرچه ما اغلب در منزل از اتوهاى دستى براى اتو کردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه هاى مختلف استفاده مى کنیم. پارچه هاى ظریف مانند ژرسه، پارچه های پشمى و همچنین لباس هاى پیلى دار باید به وسیله اتوى پرسى اتوکشى شوند. اما براى صاف کردن ملحفه ها، پارچه هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.

هنگام اتو کردن پارچه هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه، آن را از پشت اتو کنید یا یک قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بکشید. براى اینکه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو کشیدن این قسمت ها نیز از یک قطعه پارچه استفاده کنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید تا بخار حاصله، برق افتادگى را از میان ببرد.

لباس هایى که از پارچه هاى درشت بافت دوخته شده را نیز همیشه از پشت اتو بزنید. براى اتو کشیدن ملحفه ها و قطعات پارچه اى بزرگ ابتدا آنها را تا بزنید و به صورت یک قطعه کوچک تر چندلا در آورید سپس با باز کردن هر تا یک بخش از آن را اتو کنید (مانند ورق زدن یک کتاب). هنگام اتو زدن پرده ها، یک صندلى در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت هایى از پرده را که اتو زده اید روى صندلى بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روى زمین و چروک شدن دوباره آن و همچنین سنگینى و کشیده شدن باقیمانده پارچه پرده جلوگیرى شود. براى اتو کردن لباس هاى ابریشمى ابتدا آنها را کمى با آب مرطوب کنید و سپس از پشت در حالى که یک قطعه پارچه نخى روى آن قرار داده اید اتو بزنید.

براى اتو کردن لباس هاى پیلى دار مانند دامن پیلى دار، ابتدا بخش پیلى دار لباس را به قسمت هاى حدود ۱۵ سانتى متر تقسیم کنید و پیلى هاى لباس را در هر ۱۵ سانت مرتب کنید و با اتو پرس یا با فشردن اتو دستى روى آن اتو کنید تا سرد شود و سپس ۱۵ سانتى متر دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید. هنگام اتو کشیدن دکمه هاى پلاستیکى را با قرار دادن یک قاشق مرباخورى روى آنها بپوشانید تا با برخورد اتوى داغ صدمه نبینند. اگر چیزى مانند پارچه نایلونى بر اثر غفلت به زیر اتو چسبید، تا اتو داغ است آن را با یک حوله مرطوب شده با محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید و سپس یک دستمال نخى خشک روى آن بکشید.

انتهای پیام/۶۲


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.