دانشجویان علوم پزشکی مجاز به حذف ترم شدند/تعیین تکلیف آزمون‌های وزارت بهداشت طی هفته‌های آتی

براساس تصمیم نهایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت امکان حذف یک یا چند درس بدون احتساب سقف سنوات و حذف ترم دانشجویان علوم پزشکی در نیم سال تحصیلی جاری فراهم شد.

دکتر حسین قنبری، مشاور معاون آموزشی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر به تصمیم نهایی وزارت بهداشت درخصوص وضعیت آموزش دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در نیمسال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: براساس تصمیم گرفته شده امکان حذف یک یا چند درس بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال وجود دارد و در صورتی که دانشجو متقاضی حذف ترم تحصیلی و استفاده از مرخصی تحصیلی باشد صرفاً در سقف سنوات مجازات تحصیلی دانشجو محسوب نمی‌شود.

افزایش سقف سنوات دانشجویان

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت لزوم و با تشخیص معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات ارفاقی دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری و یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز می‌باشد.

به گفته وی، در صورتی که محدودیت‌های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل دانشجویان را با تاخیر مواجه سازد، در نیمسال آتی به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر (دو درس) قابل افزایش است.

تخفیف شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص تصمیم این وزارتخانه برای دانشجویان علوم پزشکی شهریه‌پرداز نیز گفت: دانشگاه‌ها تسهیلات لازم جهت تقسیط، تخفیف، حذف جریمه دیرکرد و یا معافیت از شهریه با نظر هیات امنای دانشگاه را مدنظر داشته باشند.

وضعیت دفاع پایان‌نامه دانشجویان

دکتر قنبری تاکید کرد: برای آن دسته از دانشجویانی که بیش از بروز وضعیت فعلی به تایید استاد راهنما و مدیر گروه مربوطه، آمادگی، دفاع از پایان‌نامه یا رساله کارشناسی ارشد، دکتری عمومی یا تخصصی و PHD را داشته‌اند اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کروناویروس جلسه دفاع آنها برگزار نشده است، نیز باید با توجه به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش‌آموختگی در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه دفاع تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و یا معاونت تحقیقات به روش الکترونیکی، حضوری و یا نیمه‌حضوری با مراعات همه الزامات بهداشتی و ضوابط اقدام شود.

امکان اخذ ۲۶ واحد برای دانشجویان در ترم آینده

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام اینکه اخذ حداکثر ۲۶ واحد در ترم آتی به منظور فراغت از تحصیل دانشجویان به دلیل حذف ترم تابستانی امسال امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه در اردیبهشت‌ماه هیچ‌گونه آزمونی برگزار نخواهد شد، لذا برای برگزاری آزمون‌ها از خردادماه به بعد نیز در هفته‌های آتی، بسته به شرایط کلی کشور تصمیم‌گیری می‌شود و این موضوع حداقل یک ماه قبل از برگزاری آزمون اطلاع‌رسانی خواهد شد.

امکان مهمانی دانشجویان علوم پزشکی در ترم جاری فراهم شد

وی در ادامه پیشنهاد داد: با توجه به ضرورت کاهش جابه‌جایی دانشجویان و همچنین اهمیت کاهش حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها حتی در صورت فروکش نمودن بیماری کرونا، دانشگاه‌ها به نحو مقتضی امکان مهمانی و یا صرفاً حضور دانشجویان در کلاس‌های درسی و کارآموزی در بخش‌های بالینی (به غیر از کارورزی) در دانشگاه محل اقامت دانشجو را فراهم کنند تا در صورت تقاضای دانشجو و با ارائه کارت دانشجویی و تکمیل تعهدنامه تهیه شده توسط دانشگاه پذیرنده دانشجو مبنی بر اینکه “گذراندن دوره آموزشی محدود هیچ‌گونه حقی را برای دانشجو درخصوص ادامه تحصیل در دانشگاه ایجاد نمی‌کند و دانشجو نمی‌تواند در امتحان پایان ترم این دانشگاه شرکت کند” را فراهم کنند و صرفاً گواهی شرکت در کلاس یا انجام کارآموزی برای داوطلب در پایان دوره به منظور ارائه به دانشگاه مبدأ صادر شود و دانشجو ملزم به شرکت در آزمون دروس مذکور در دانشگاه مبدأ باشد.

وضعیت برگزاری آزمون صلاحیت بالینی

دکتر قنبری همچنین درخصوص برگزاری آزمون‌های صلاحیت بالینی دانشجویان علوم پزشکی نیز گفت: در مورد برگزاری این آزمون برای آن دسته از دانشجویان رشته پزشکی که دوره کارورزی را به اتمام رسانده و برای فراغت از تحصیل منتظر برگزاری آزمون مذکور هستند، دانشگاه‌ها می‌توانند با نظارت مستقیم دبیرخانه کلان مناطق آمایشی و با هماهنگی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی و با رعایت کلی پروتکل‌های بهداشتی آزمون را به صورت محدود برای دانشجویانی که اصرار به شرکت را دارند، برگزار کنند.

همچنین دکتر قنبری تاکید کرد: در صورتی که دانشجویان مقطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد نیاز به حضور در آزمایشگاه برای انجام کار پایان‌نامه خود داشته باشند، دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند امکان حضور این دانشجویان را از ۳۰ فروردین به بعد فراهم بیاورند.

به گفته وی، حضور دستیاران، انترن ها و دانشجویان سایر رشته‌ها از جمله پرستاری که در مرحله کارورزی هستند برای ارائه خدمات در بیمارستان‌ها ضروری است و باید طبق برنامه اعلام شده صورت بگیرد.

وضعیت کلاس‌های آموزشی دانشجویان پزشکی بعد از ۳۰ فروردین

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص امکان ارائه آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۳۰ فروردین نیز گفت: در این خصوص با توجه به شرایط پیش‌رو تصمیم‌گیری و نتیجه اعلام خواهد شد. در واقع با توجه به تاخیر پیش آمده در برگزاری کلاس‌هایی که نیاز به حضور دانشجو است، پس از شروع برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری برای جبران برگزاری کلاس‌های مذکور ترم جاری تا زمان برگزاری کامل کلاس‌ها و جبران عقب‌ماندگی تمدید می‌شود و سپس آزمون پایان ترم برگزار خواهد شد و زمان پایان ترم تحصیلی براساس شروع ارائه دروس به صورت حضوری تعیین خواهد شد.

دکتر قنبری در پایان تاکید کرد: “رسیدگی به پرونده تحصیلی دانشجویانی که به دلیل مردودی در آزمون‌های جامع در معرض اخراج قرار گرفتند”، “تصمیم‌گیری جهت صدور مجوز شرکت مجدد در آزمون‌های مذکور صرفاً برای یک نوبت”، “رسیدگی به پرونده تحصیلی دانشجویانی که به دلیل ترک تحصیل اخراج شده‌اند” و همچنین “تصمیم‌گیری درخصوص اعطای حداکثر تا یک سال مرخصی بدون احتساب در سنوات برای آن دسته از دانشجویانی که به دلیل بیماری حاد یا مزمن غیبت داشته‌اند” که از جمله وظایف و اختیارات کمیته منطقه‌ای دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی است صرفاً برای نیمسال جاری به کمیسیون بررسی موارد خاص واگذار می‌شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.