دانشجویان هنگام خواستگاری چه نکاتی را درنظر بگیرند؟

۲۳م اسفند ،

16-390.jpg

کارشناس مسائل خانواده و ازدواج با اشاره به دوستی‌های قبل از ازدواج، گفت: خرج کردن عاطفه در قبل از ازدواج سبب نادیده گرفتن کاستی‌های یکدیگر می‌شود، در ادامه مانعی برای زندگی شیرین آنها خواهد بود.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از ماوا، حجت‌الاسلام والمسین حسین دهنوی در جمع دانشجویان دانشگاه کاشان در خصوص آشنایی‌های قبل از ازدواج، تصریح کرد: دل بستن به جنس مخالف در قبل از ازدواج سبب مشکلات متعددی از جمله بی‌اعتمادی در بعد از ازدواج می‌شود که در نهایت منجر به تلخ شدن زندگی به کام زوج‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت آشنایی جوانان در خصوص کیفیت رابطه قبل از ازدواج، اظهارکرد: اگر دو جوانی که قصد ازدواج دارند، نگاه با قصد لذت نداشته و در صورت نگاه دچار حرام نشود، عاطفه خرج یکدیگر نکنند، خلوت نداشته باشند و نوع بیان خانم تحریک کننده نباشد، اشکال شرعی ندارد.

دهنوی اختلاف سنی برای ازدواج را بین دختر و پسر سه تا هفت سال عنوان کرد و افزود: البته بهتر است برای اینکه اقتدار مرد حفظ شود، مرد بزرگتر از زن باشد و سبب اینکه این میزان را بیان کردم این است که هر کدام از علما و کارشناسان این میانگین سنی را بهترین اختلاف سنی برای ازدواج دختر و پسر می‌دانند و هر کدام ادله خاصی را برای آن مطرح می‌کنند.

وی افزود: اختلاف سن بین زن و مرد درمواقعی که به طور مثالً زن ۲۵ ساله و مرد ۳۵ساله است، اشکال چندانی ندارد، چرا که هر دو به تثبیت رسیده اند، اما برعکس آن را هرگز نمی‌توان قبول کرد؛ زیرا که این اختلاف ممکن است برای مرد مشکل ساز شود و مرد در وهله اول با مقایسه خود با دیگران از این ناراضی شود و پس ازآن نیز با توجه به اختلاف سنی که دختر دارد و بخواهد کنترل خانه و خارج از خانه را در دست بگیرد این اقتدار مرد از بین خواهد رفت و زندگی نمی‌تواند به روال عادی خود برگردد.

این کارشناس مسائل خانواده با تقسیم ملاک‌های ازدواج به دو دسته اصلی و کمالی، ملاک‌هایی چون تناسب ظاهر، تحصیلات و قد و غیره را از ملاک‌های کمالی عنوان کرد و گفت: در صورت وجود ملاک‌های اصلی مثل هم کفو و هم اعتقادی بودن، می‌شود در موارد خاص از ملاک‌های کمالی گذشت.

وی با بیان اینکه عشقی که خداوند به ما داده است، عشقی است که بعد از محرمیت صورت می‌گیرد، اظهارکرد: اگر در روابط قبل از ازدواج دختر و پسر، عاطفه خرج یکدیگر کنند، عاشق یکدیگر شده و دیگر نقاط قوت و ضعف یکدیگر را نمی‌بینند، بنابراین پس از ازدواج که چشمانشان باز شد، دچار مشکل می‌شوند.

این کارشناس مسائل خانواده یا تاکید بر اینکه باید عقلانی و عاقلانه ازدواج کرد نه با یک رابطه، تصریح کرد: چرا که ازدواج در ایران یک راه جدایی ناپذیر است و اگر چه طلاق را داریم و آن حلال است؛ ولی دارای آفت‌های بسیاری است به ویژه برای بانوان ایرانی چون فرصت‌ها را از دست می‌دهند.

دهنوی در پایان با تاکید بر خواستگاری درست از دانشجویان خواست در این مراسم قرابت‌های فرهنگی، مذهبی و حتی ظاهری خود را در نظر بگیرند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.