دانشجو: متاسفم، امسال کاهش شهریه نداریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای کاهش شهریه ها نیاز به تامین منابع مالی جدید داریم و ارتباط با صنعت این منابع راتامین میکند و تا زمانی که این منابع مالی تامین نشود نمی توانیم شهریه ها را کم کنیم.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، فرهاد دانشجو دربرنامه تهران ۲۰ ضمن بیان این مطلب افزود:تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشجویان، ایجاد ارزش افزوده از طریق فعالیت هایی مانند تاسیس بانک و بیمه می تواند درآمدهای دانشگاه ازار را تغییر دهد. در حال حاضر ۹۹/۹۹ درصد بودجه دانشگاه توسط شهریه دانسجویان تامین می شود. امسال ۱۵ درصد به شهریه شبانه اضافه و همین میزان نیز به حقوق کارمندان اضافه شد. در حالی که در اصل با احتساب سایر هزینه های نزدیک به ۳۰ درصد به هزینه های دانشگاه اضافه شده است و چاره ای نداریم جز آنکه شهریه ها را نیز افزایش دهیم.
وی افزود: راهکارهایی را برای تامین منابع مالی جدید در نظر گرفته ایم که تا سه سال آینده محقق شده اما قبل از آن چاره ای نداریم جز آنکه با افزایش شهریه ها هزینه های خود را تامین کنیم.
رئیس دانشگاه ازاد خبر خوبی برای دانشجویان دکترا داشت و گفت: هزینه تحصیل این دانشجویان بسیار زیاد است، به همین منظور مدیران دانشگاه طی رایزنی با چند بانک موافقت آنها را برای ارائه وام های قرض الحسنه، معادل ۵۰ درصد از هزینه های تحصیل این مقطع را اخذ کرده اند. 
وی ادامه داد: به تازگی مقرر شده است که دانشجوهای مجرد دختر و پسر می توانند درخواست انتقال وقت به دانشگاه محل زندگی خانواده خود را بدهند. اگر این افراد ۲ ترم معدل بالای ۱۷ به دست بیاورند می توانند به محل زندگی خانواده خود منتقل شوند. این قانون مشمول دانشجویان متاهل نیز شده اما در حال حاضر تهران از این قانون بهره منده نیست.
دانشجو تاکید کرد: براساس برآوردهای ما درحدود ۲۰۰ هزاردختر و پسر مجرد دور از خانواده تحصیل می کنند و گمان می رفت که همین تعداد تقاضا برای انتقال وجود داشته باشد اما اکنون تنها چند ده هزار درخواست انتقال دریافت شده و به نظر می رسد مشکلی وجود دارد.
وی ادامه داد: از کلیه دانشجویانی که درخواست انتقال تحصیلی به شهر محل سکونت خانواده خود را دارند تقاضا داریم در صورت موافقت نکردن دانشگاه نامه درخواست خود را به معاونت دانشجویی مرکز ارسال کنند تا به مورد آنها رسیدگی شود.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تعییرات در دانشگاه در حدود یک درصد بوده است اظهار کرد: دراین مدت تنها حدود ۵۰ عزل و نصب در دانشگاه صورت گرفته که بسیار طبیعی است . درحال حاضر دو کمیته کارشناسی با نام کمیته مشورتی و کمیته انتساب، تشکیل و هر یک در انتخاب افراد شایسته کمک می کنند.
به گفته وی هر مدیر درنظام آموزش عالی برای ۲ دوره ۴ ساله انتخاب می شود اما اکنون دردانشگاه مدیرانی هستند که۲۹ سال ازانتساب آنها می گذردو نیاز به جایگزین دارند.
دانشجو تصریح کرد: این تغیرات و عزل و نصبها مقطعی نیست و مثل همه دانشگاه ها این عزل و نصب ها تا انتها ادامه داشته و جزو برنامه های مدیریتی است.
وی درباره ظرفیت های دانشگاه نیز گفت:  در رشته های پزشکی از میان ۲۴۵ هزار و ۲۹۹ نفر شرکت کننده تنها ۱۰ هزار نفر پذیرفته میشود، در برخی از رشته ها مانند مهندسی و سایر رشته های مطلوب نیز هنوز میان تعداد داوطب و حجم پذیرفته شده ها فاصله زیادی داریم اما اما در کل در دوره های کارشناسی در میان تمام رشته های تحصیلی ۸۰ درصد تقاضا را می توانیم پاسخگو باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دوره های کاردانی بیش از تقاضا ظرفیت داریم و می توانیم آزمون را حذف کنیم ، این امر مشمول برخی از رشته های کارشناسی ناپیوسته نیز می شود. اگر مسئولان بتوانند مشکل نظام وظیفه متقاضیان رابرطرف کنند ما امسال نیز قادر به اجرای طرح حذف کنکور برای ۸۰ درصد از رشته های خود هستیم.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.