دانشمندان اسلامی را به دنیا معرفی کنیم

به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر حوزه، این مرجع در دیدار اعضای کنگره مرحوم ‘عبدالجلیل قزوینی رازی’، با بیان اینکه بزرگان و دانشمندان اسلامی هویت و سابقه دینی و ولایی ما هستند، افزود: معرفی شخصیت های اسلامی به دنیا خودشناسی است و در واقع هر کدام از اینها مورد غفلت قرار گیرد، بخش مهمی از هویت شیعه مخفی و مجهول مانده است.

وی با تاکید بر لزوم تحقیق بیشتر در کتاب های بزرگ روایی و معرفی مولفان این آثار به مردم، اضافه کرد: بواسطه همین بزرگان و آثار آنهاست که می‌توانیم خودمان را در دنیا به علم، فضل، کمال و ادب در رشته‌های مختلف علمی معرفی کنیم.

صافی گلپایگانی در ادامه با تاکید بر ضرورت ترویج مکتب فکری بزرگان شیعه، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان مدافع راستین مکتب اهل بیت (س)، مرحوم ‘عبدالجلیل قزوینی رازی’، صاحب کتاب ‘نقض’ معروف به ‘بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض’، بوده و وظیفه امروز ما ترویج و اشاعه مکتب فکری این عالم فقید و امثال وی است.

وی تاکید کرد:‌ باید کاری کنیم که کل حوزه کتاب نقض را با تعلیقاتش بخوانند، زیرا اگر هر طلبه‌ای از اول تا آخر این کتاب را بخواند، اطلاعات بسیار خوبی پیدا می‌کند و طلبه فاضلی می‌شود.

این مرجع تصریح کرد: باید آثار سلف را به حوزه و مردم معرفی کنیم تا آثار این بزرگان مجهول نماند و معلوم شود که چه سوابقی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: البته در طول تاریخ تشیع، نواصب تهمتهای زیادی را به شیعیان زده و می‌زنند که همه تکرار گذشته‌هاست.

وی با بیان اینکه تهمتهایی که نواصب به شیعه می‌زنند، تکرار حرفهای خودشان و بی‌اساس است، ادامه داد: الان یکهزار سال است که شیعه می‌گوید قرآن ما همین است که همه مسلمانان از روی آن تلاوت می‌کنند، اما آنان می‌گویند نه شیعه قرآنی دیگری دارد!

آیت الله صافی گلپایگانی در ادمه خطاب به اعضای کنگره مرحوم عبدالجلیل قزوینی رازی، بیان کرد: تحلیل شما از بزرگان ری، کار بسیار مهمی است، بخصوص که مرقد منور حضرت عبد العظیم الحسنی(ع) در آن شهر قرار دارد و در کنار این مضجع نورانی، باید چنین برنامه‌های علمی و حدیثی و نورانی برگزار شود.

وی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران کنگره مرحوم ‘عبدالجلیل قزوینی رازی’ گفت: امیدوارم که بتوانید به مکتب اهل بیت (ع) خدمت بیشتری کنید و خدمت شما مورد قبول خداوند قرار گیرد.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام ‘مهدی مهریزی’، دبیر کنگره مرحوم ‘عبدالجلیل قزوینی رازی’، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیتهای کنگره ارایه داد.

‘نصیرالدین عبدالجلیل بن ابی الحسین بن ابی الفضل قزوینی’ مشهور به ‘عبدالجلیل قزوینی رازی’ در شهر ری زندگی می کرد و از دانشمندان سرشناس شیعه آن شهر بشمار می‌رفته‌است.

کنگره بزرگداشت ‘عبدالجلیل رازی قزوینی’، روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه ، در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، برگزار خواهد شد.

ک/۳/۷۴۰۴/ ۳۸۰/ ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۷۳۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.