دانشمندان راهی برای زدودن خاطرات ترساننده یافتند

سلامت > تحقیقات
آیا شما هم ترسی غیرمنظقی از دندانپزشکی یا تزریقات یا جانورانی مانند سوسک و موش دارید؟ اگر تکنیک جدیدی که بوسیله دانشمدان سوئدی ابداع شده باشد، در دوران کودکی شما وجود داشت شاید اصلا این ترس‌ها در شما به وجود نمی‌آمد.

به گزارش تو دی این تک پژوهشگران در دانشگاه آپسالای سوئد دریافته‌اند که می‌توانند با دخالت در یک مرحله حساس که در آن این خاطرات بوسیله پروتئین‌ها در مغز شما تثبیت می‌شوند، جلوی تشکیل خاطرات را گرفت.

در واقع به نظر می‌رسد خاطراتی را که با این ترس‌ها همراه هستند را می‌توان به طور کامل جایگزین کرد- البته به این شرط که دخالت پیش از اتمام روند تثبیت خاطرات انجام شود.

این پژوهشگران با نشان دادن یک عکس و دادن یک شوک الکتریکی کوچکی توانستند در گروهی از افراد مورد آزمایش یک خاطره ترس‌آور ایجاد کنند.بعد انها در مرحله تثبیت خاطره، با نشان دادن مکرر همان عکس بدون شوک الکتریکی توانستند مانع از آن شوند حس ترس به طور دائمی با این تصویر مرتبط شود.

گرچه هنوز لازم است آزمایش‌های زیادی انجام شود، اما دانشمندان اعتقاد دارند که با استفاده این تکنیک نهایتا می‌توان باعث قطع ارتباط میان ترس با خاطرات دیگری مانند مشاهده فجایع جنگ شد که در غیر این صورت ممکن است که به اختلالاتی مانند اختلاال استرس پس از ضربه عاطفی (PTSD) شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.