«دانشنامه شاهنامه فردوسی» در راه است

«دانشنامه شاهنامه فردوسی» در راه است

به کوشش یاسر موحدفرد؛

«دانشنامه شاهنامه فردوسی» در راه است

یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی از تدوین «دانشنامه شاهنامه فردوسی» از سوی بنیاد فردوسی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد. این دانشنامه در هزار مدخل دانش‌های گوناگون و اسامی مکان‌ها و شخصیت‌های تاریخی ارایه شده در «شاهنامه» را شامل می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایبنا

تاریخ : یکشنبه ۱۲ شهریور ساعت ۱۱:۲۲

موحدفرد درباره «دانشنامه‌ شاهنامه فردوسی» توضیح داد: در این کتاب بسیاری از دانش‌ها و علوم و فنونی که در «شاهنامه» آمده است، ارایه می‌شود. این دانشنامه مدخل‌های گوناگونی چون پزشکی، مهندسی، دامپروری، کشاورزی، استخراج فلزات، علوم نظامی، گیاه‌شناسی، اسامی مکان‌ها و شخصیت‌های تاریخی در «شاهنامه» را شامل می‌شود.
وی با تاکید بر این موضوع که «شاهنامه» یک اثر علمی ماندگار است، ادامه داد: طرح تدوین این دانشنامه به پیشنهاد من در بنیاد فردوسی مطرح و از سوی هیات امنای بنیاد تصویب شد. از آن‌جا که به سرانجام رساندن چنین طرحی به بودجه مناسب و حمایت نیاز دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.
دبیر بنیاد فردوسی افزود: این دانشنامه بیش از هزار مدخل خواهد داشت و مدخل‌نویسی آن آغاز شده است. در حال حاضر نیز منتظر اعلام بودجه نهایی و مشخص این طرح هستیم.
وی اظهار کرد: مدخل‌های این دانشنامه براساس «شاهنامه» به رشته تحریر در می‌آیند، اما از منابع و آثاردوره باستانی و دوره اسلامی نیز استفاده می‌شود. هیات علمی این دانشنامه متشکل از یک گروه ۱۵ نفره از استادان، شاهنامه‌پژوهان و اعضای هیات امنای بنیاد فردوسی و دبیری این مجموعه برعهده من است.
وی در پایان یادآور شد: پیش‌بینی مقدماتی برای این دانشنامه چاپ هزار مدخل در چهار مجلد دو هزار صفحه‌ای دارای سه ستون است. همچنین در ادامه این کار ممکن است فراخوانی برای نگارش برخی از مدخل‌ها زیرنظر هایت علمی دانشنامه اعلام شود.

کد خبر: ۴۵۵۴۴

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.