دانشگاهی با ۱۳۴ دانشجو رتبه اولی

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف با اعلام خبر پذیرش تمام ۱۳۴ دانشجوی رتبه اولی سال ۹۱ در این دانشگاه، گفت: از روز سه شنبه ثبت نام از این افراد در دانشگاه آغاز شده است.
به گزارش مهر، سید قاسم میرعمادی در جلسه‌ای که با حضور ۱۳۵ دانشجوی رتبه اولی و اولیای آنها در تالار دانشگاه صنعتی شریف برگزار کرد، ضمن تشریح تاریخچه و مشکلات رتبه اولی‌ها به سؤالات آنها پاسخ داد.

تشریح نحوه پذیرش رتبه اولیها

وی در این جلسه اظهار داشت: پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از طریق سهمیه رتبه اولی از سال ۱۳۸۶ در این دانشگاه شروع شد و تا به امسال ادامه داشت و تا سال گذشته دانشگاه به صورت عادی آنها را ثبت‌نام می‌کرد، اما در تابستان سال گذشته وضعیت تحصیلی دانشجویان سال‌های قبل بررسی و مشاهده شد این دانشجویان تا حدود ۳۰ درصد با وضعیت افت تحصیلی، مشروطی و اخراجی مواجه حتی بخشی از آنها دچار مشکلات روحی شده‌اند.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف، این بررسی و آمار موجب شد دانشگاه شریف چاره‌ای بیاندیشد و از این که دانشجو پس از ۲ تا ۴ ترم خود را در شرایط مشروطی یا اخراجی ببیند به موقع اقدام و جلوگیری شود.

میرعمادی در این باره به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای مثال در لیست سال ۱۳۹۰، یک دانشجوی رتبه اولی با رتبه ۳۴۴۱ در “رشته امتحانی” و ۷۱۴ در “گرایش امتحانی” این دانشگاه قبول شده بودند، همچنین، از کل ۱۴۵۷ دانشجوی پذیرفته شده سال ۱۳۹۰، رتبه “رشته امتحانی” بیش از ۲۰ درصد آنها بالای ۱۰۰۰ بود که بخش بزرگی از این تعداد را رتبه اولی‌ها تشکیل می‌دادند. این در حالیست که رتبه رشته امتحانی بیش از ۳۸ درصد کل ۱۴۵۷ دانشجو زیر ۵۰ ، بیش از ۵۸ رصد زیر ۱۰۰ و بیش از ۹۱ درصد زیر ۵۰۰ بود.


عدم ثبت نام ۵۲ رتبه اولی سال ۹۰

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تشریح علت مشکلات پیش آمده در نام نویسی رتبه اولی های سال ۹۱ این دانشگاه، اظهار داشت: براساس این آمار و بررسی وضعیت تحصیلی رتبه اولی‌های سال‌های قبل، دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفت جهت پیشگیری از وقوع وضعیت مشروطی و اخراجی برای برخی از این آنان، از ۵۲ نفر از ۱۳۴ رتبه اولی سال گذشته که رتبه‌های بسیار بالا داشتند، ثبت‌نام نکند.

وی ادامه داد: در همان روزها، این آمار و بررسی در جلسه‌ای با مسئولان وزارت علوم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت، همچنین قرار شد از سال جاری حد نصاب ۹۰ درصد برای پذیرش رتبه اولی‌ها لحاظ شود. به دنبال آن، دانشگاه صنعتی شریف به لحاظ رعایت مسائل انسانی و هنجارهای اجتماعی از این ۵۲ نفر نیز ثبت‌نام به عمل آورد.

میرعمادی گفت: با پیگیری‌هایی که به عمل آمد، حد نصاب ۹۰ درصد در آیین‌نامه جدید لحاظ و این آیین‌نامه در سوم خردادماه ابلاغ شد و بند ۱۰ آیین‌نامه حد نصاب ۹۰ درصد را از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ قابل اجرا ذکر کرده است. بر این اساس انتظار می‌رفت که حد نصاب ۹۰ درصد برای پذیرش رتبه اولی‌های توسط سازمان سنجش اعمال شود اما این گونه نشد و کماکان حد نصاب ۸۰ درصد اعمال شده بود.

روستا آزاد گفت رتبه اولیهای ۹۱ فعلاً ثبت نام نشوند

وی تاکید کرد: این موضوع به اطلاع رضا روستا آزاد – رئیس دانشگاه صنعتی شریف رسید، روستا آزاد هم اعلام کرد فعلاً هیچ یک از رتبه اولی‌ها ثبت‌نام نشوند.


موافقت با ثبت نام ۱۳۴ رتبه اولی سال ۹۱ دانشگاه شریف

به گفته معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف، طی ۴ روز مذاکره با سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام از رتبه اولیهای سال ۹۱ دانشگاه صنعتی شریف از عصر سه شنبه ۲۱ شهریورماه آغاز شد.

وی تاکید کرد که مطابق آیین‌نامه ابلاغی حد نصاب ۹۰ درصد از سال آینده اعمال خواهد شد.

به گفته میرعمادی، تمام پذیرفته‌شدگان سهمیه رتبه اولی، شرایط مزبور را ندارند بلکه بخش زیادی از آنها دارای رتبه‌های بسیار خوب و پایین در آزمون سراسری و دانش‌آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه‌های مادر و برتر کشور هستند و حتی بدون امتیاز سهمیه رتبه اولی به راحتی در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته می‌شوند. به عنوان نمونه، ۲۲ نفر از ۱۳۴ نفر که در سال ۱۳۹۰ از طریق سهمیه رتبه اولی در  دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدند، دارای رتبه “رشته امتحانی” زیر ۵۰ بوده‌اند.

چندی پیش اعلام شد که ۱۳۴ نفر از دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف علیرغم رتبه اولی بودن، در این دانشگاه پذیرش نشدند.


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.