دانشگاه‌های تک ‌جنسیتی در گیر و دار بودجه

جام جم آنلاین: این روزها تب راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی بالا گرفته است؛ پس از افتتاح پنج دانشگاه تک‌جنسیتی در فاصله بین سال‌های ۸۹ و ۹۰، حالا ۱۸ دانشگاه دیگر نیز آماده پذیرش دانشجو است.عمده تقاضاهایی که برای تاسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی به وزارت علوم ارائه می‌شود، تقاضا برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی است؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون بیشتر دانشگاه‌هایی که به صورت تک‌جنسیتی فعالیت می‌کنند یا برای اخذ مجوز پذیرش دانشجو به صورت تک جنسیتی اعلام آمادگی کرده‌اند، از موسسات زیرمجموعه دانشگاه غیرانتفاعی هستند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، در همین باره به مهر می‌گوید: موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی صدرا که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهران مستقر بود، تفکیک و به دو دانشگاه دختران و پسران تقسیم شد و با این تفکیک، دانشگاه دخترانه صدرا به «آل‌طاها» تغییر نام پیدا کرد و دانشگاه پسران با همان نام صدرا باقی ماند.

وی می‌افزاید: موسسه «شکوه شرق» در زاهدان ویژه پسران و شش موسسه دیگر تک‌جنسیتی از جمله یک موسسه خواهران در تبریز، یک موسسه پسران در کرج، یک موسسه دختران در قم و سه موسسه خواهران در شهرهای مشهد، ارومیه و زنجان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

جداسازی جنسیتی هزینه‌بر است

عمده تقاضاهایی که برای تاسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی به وزارت علوم ارائه می‌شود، تقاضا برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی است؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون بیشتر دانشگاه‌هایی که به صورت تک‌جنسیتی فعالیت می‌کنند یا برای اخذ مجوز پذیرش دانشجو به صورت تک جنسیتی اعلام آمادگی کرده‌اند، از موسسات زیرمجموعه دانشگاه غیرانتفاعی هستند.

گرچه به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، ۱۱ موسسه تک‌جنسیتی دیگر نیز درخواستشان برای راه‌اندازی دانشگاه در حال بررسی است اما رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور در گفت‌وگو با «جام‌جم» تاکید می‌کند: تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها هزینه‌بر است و حتما به بودجه کافی نیاز دارد.

علی آهون منش می‌افزاید: ضمن این‌که هر برنامه رسمی و مورد تائید وزارت علوم در حوزه حجاب و عفاف یا جداسازی جنسیتی را اجرا می‌کنیم، اما باید حتما این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها نیازمند بودجه‌های مناسب است و در غیر این صورت برای انجام این کار با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به مشکلات جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها، توضیح می‌دهد: برخی اوقات به دلیل کمبود بودجه، واقعا نمی‌توانیم جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها را اجرا کنیم، مثلا وقتی برای رشته‌ای مثل مکانیک،‌ فقط پنج یا شش نفر خانم در یک دانشگاه تحصیل می‌کنند،‌ سخت است که بخواهیم برای همین تعداد دانشجو، یک کلاس راه‌اندازی کنیم؛ مگر این‌که بودجه لازم برای تشکیل چند کلاس مختلف را در اختیارمان قرار دهند.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور با اعلام این‌که هم‌اکنون ۹۰ درصد دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای تدریس رشته‌های عمومی از سیستم تک‌جنسیتی استفاده می‌کنند، ‌تاکید می‌کند: برای تدریس رشته‌های عمومی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی با مشکلی مواجه نیستیم، اما تدریس رشته‌های اختصاصی به صورت تک جنسیتی یا تبدیل برخی موسسات آموزش عالی به دانشگاه‌های تک جنسیتی، منوط به این است که از لحاظ منابع مالی بتوانیم از پس هزینه برگزاری کلاس‌های جداگانه و پرداخت مضاعف حقوق استادان برآییم.

چه نهادی جداسازی می‌کند؟

علی آهون‌منش با اشاره به نقش پررنگ وزارت علوم در بحث جداسازی جنسیتی، خاطرنشان می‌کند: اگر قرار است خود دانشگاه‌های غیرانتفاعی متولی جداسازی جنستی در مراکز آموزش عالی باشند، بنابراین لازم است که از یارانه‌های فرهنگی که دولت در اختیار دارد، به دانشگاه‌ها اختصاص دهد تا این مراکز بتوانند بودجه لازم برای تفکیک جنسیتی را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: در صورتی که دانشگاه‌ها متولی جداسازی جنسیتی نباشند، در آن صورت سازمان سنجش می‌تواند با سیستم جداسازی از مبدا کار دانشگاه‌ها را راحت‌تر کند؛ یعنی سازمان سنجش می‌تواند از همان اول در دفترچه کنکور قید کند که مثلا برای یک دانشگاه خاص، ‌۶۰ دانشجوی خانم پذیرش خواهد شد و در این صورت است که ما مجبور نیستیم برخی کلاس‌ها یا مراکز آموزش عالی را به صورت تک‌جنسیتی درآوریم.

به تک‌جنسیتی ها زودتر مجوز می‌دهند

گرچه ۱۱ موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی دیگر نیز برای اخذ مجوز پذیرش تک‌جنسیتی از وزارت علوم در صف انتظار قرار دارند، اما شمار زیادی از موسسات آموزش عالی هم هستند که برای پذیرش غیرجنسیتی دانشجویان، منتظر اعلام نظر وزارت علوم هستند.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور، تصریح می‌کند: وقتی یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، متقاضی پذیرش دانشجو به صورت غیرجنسیتی باشد، درخواست این موسسه در بخش تقاضاهای عمومی بررسی می‌شود، اما در حال حاضر روال کار وزارت علوم این گونه است که موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که قصد دارند به صورت تک‌جنسیتی پذیرش کنند، در اولویت اعطای مجوز قرار می‌گیرند.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.