دانشگاه‌های صنعتی پایتخت تجمیع شوند

در حال حاضر در تهران نیز چهار دانشگاه‌ صنعتی دولتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر وجود دارد و بهتر است تمامی این دانشگاه‌ها یکجا جمع شود تا یک دانشگاه صنعتی بزرگ داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت علوم پیشنهاد تجمیع چهار دانشگاه‌ صنعتی دولتی تهران را برای ایجاد یک دانشگاه صنعتی بزرگ ارایه داد.

حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در همایش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که در محل دانشگاه شیخ بهایی اصفهان برگزار شد، با اشاره به تجمیع دو دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارتقای رتبه بین المللی این دانشگاه گفت: در حال حاضر در تهران نیز چهار دانشگاه‌ صنعتی دولتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر وجود دارد و بهتر است تمامی این دانشگاه‌ها یکجا جمع شود تا یک دانشگاه صنعتی بزرگ داشته باشیم.

وی با اشاره به ۹۰۰ هزار داوطلب در آزمون سراسری امسال،‌ گفت: در حال حاضر تعداد صندلی‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها یک و نیم میلیون نفر است.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، در حال حاضر برای هر یک داوطلب سه صندلی خالی وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت تبدیل دانش به فناوری، گفت: شاخص ارزیابی، تعداد افراد دارای مدرک‌دار نیست بلکه باید دید چه میزان از افرادی که دارای مدرک هستند توانسته‌اند اقدام مثبتی را انجام دهند. ظرفیت آموزش عالی باید با مدیریت بهینه هدایت شود.

نادری‌منش با اشاره به بحث ظرفیت سازی در برنامه پنجم توسعه برای داوطلبان ۱۸ تا ۲۴ سال، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ میلیون جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال در کشور وجود دارند که این جمعیت تا پنج سال آینده به ۹ میلیون نفر کاهش می‌یابد، براین اساس از نظر میزان جمعیت دانشجویی از برنامه پنجم توسعه جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۰ مؤسسه غیر انتفاعی در کشور فعال است، گفت: بر این اساس استان‌های مازندران با حدود ۴۴ مؤسسه، اصفهان با ۳۴ مؤسسه، خراسان رضوی با ۲۲ مؤسسه، تهران با ۱۶ مؤسسه و آذربایجان نیز با ۱۶ مؤسسه به ترتیب بیشترین تعداد مؤسسات غیر انتفاعی را در خود جای می‌دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در بحث بودجه دانشگاه‌های غیر انتفاعی، دانشگاه‌ها نمی‌توانند تنها با شهریه فعالیت خود را ادامه دهند، گفت: باید مؤسسات غیر‌انتفاعی‌ کوچک تجمیع شوند.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسات غیرانتفاعی به پنج گروه رتبه‌بندی می‌شوند و براین اساس شهریه‌ای که این مؤسسات از دانشجویان دریافت می‌کنند بر اساس این رتبه بندی‌ها خواهد بود.

نادری‌منش با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت دانشجویان کشور در مؤسسات غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند، گفت: تعداد دانشجویان مؤسسات غیرانتفاعی با توجه به کاهش افراد ۱۸ ساله در سال‌های آینده کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به قفل کردن ظرفیت‌هایی همچون پیام‌نور و مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی، گفت: طبق برنامه باید در دانشگاه‌های دولتی ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی افزایش یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به عدم افزایش ظرفیت در دانشگاه پیام‌نور، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور افزایش ظرفیت نخواهد داشت و تنها در برخی مصوبات استانی که طی سال‌های قبل تصویب شده است بررسی‌هایی انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی یک به ۲۰ است و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی یک به ۳۰ تا یک به ۴۰ در نظر گرفته شده است اما برخی مجموعه‌های غیر انتفاعی نسبت استاد به دانشجویشان یک به ۸۰ و یا یک به ۱۰۰ است که با این روند در واقع حق دانشجو ضایع می‌شود.

نادری منش در خاتمه خطاب به مسئولان دانشگاه‌های غیر انتفاعی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای با نمایندگی تعدادی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی برای بررسی مشکلات این دانشگاه‌ها در وزارت علوم تشکل شود.

 

خبرگزاری فارس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.