دانشگاه‌های غربی مغلوب همتایان آسیایی خود می‌شوند

۲۵خردادماه،

کارشناسان گردآوری اطلاعات رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در موسسه QS در بیانیه تازهی پیش‌بینی کرده‌اند که دانشگاه‌های آسیایی می‌توانند طی دو دهه آینده بر رقبای غربی خود چیره شوند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ «بن ساوتر»، رییس بخش جمع‌آوری اطلاعات موسسه QS در این رابطه اعلام کرد: آموزش عالی در آسیا شاهد یک دگرگونی سریع است که در این راه کشورهای سنگاپور، هنگ کنگ، چین و کره در ردیف اول جهش به سوی درخشش در عرصه تحصیلات دانشگاهی در سراسر جهان می باشند.

وی افزود: در حال حاضر از آغاز بحران اقتصادی تاکنون، تعداد دانشگاه‌های آسیایی در ردیف ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۱۷ درصد افزایش یافته و طی دو دهه آینده شاهد خواهیم بود که دانشگاه‌های پیشروی آمریکایی و انگلیسی عملا مغلوب دانشگاه‌های آسیایی خواهند شد.

موسسه QS همچنین اعلام کرد: قاره آسیا برای پنجمین سال پیاپی شاهد حضور موج گسترده‌ای از دانشجویان در دانشگاه‌های برتر این منطقه است.

این تعداد از ۱۷۵ هزار و ۲۸۶ دانشجو در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۲۵۵ هزار و ۲۱۲ دانشجو در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) رسیده است. همچنین شمار کلی هیئت علمی دانشگاه‌های آسیایی نیز از ۲۱ هزار و ۲۲۳ نفر به ۳۵ هزار و ۶۷۷ تن افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی تاپ یونیورسیتیز،‌ در شرایطی که دولت‌های غربی در تامین بودجه دانشگاه‌های خود مستاصل مانده‌اند، دانشگاه‌های آسیایی به سرعت ظرفیت‌های خود را برای جذب بهترین دانشجویان و هیئت‌های علمی جهان افزایش داده‌اند.

رشد سریع تغییرات در منطقه در رتبه‌بندی مکمل موسسه QS در زمینه دانشگاه‌های تاسیس شده از سال ۱۹۶۳ میلادی آشکار می‌سازد که در این میان قاره آسیا به داشتن پنج دانشگاه در جمع شش دانشگاه برتر و نوبنیاد جهان افتخار می‌کند و این امر نشان از انتقال قدرت آموزش عالی از غرب به شرق در آینده دارد.

بنابر اعلام موسسه QS ده دانشگاه برتر آسیا در سال تحصیلی ۲۰۲۴ – ۲۰۱۲ میلادی عبارتند از:

۱- دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ HKUST

۲- دانشگاه ملی سنگاپور

۳- دانشگاه هنگ کنگ

۴- دانشگاه ملی سئول کره جنوبی

۵- دانشگاه پکن چین

۶- موسسه پیشرفته علم و فن آوری کره جنوبی KAIST

۷- دانشگاه علم و فن آوری پوهانگ کره جنوبی POSTECH

۸- دانشگاه چینی هنگ کنگ HK

۹- دانشگاه توکیو ژاپن

۱۰- دانشگاه کیوتو ژاپن

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.