دانشگاه امیرکبیر در بین ۵۰۰ دانشگاه در تراز اول جهان قرار گرفت

۱۱اردیبهشت،

؛دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی دانشگاه های ایران و جهان در برنامه گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هدف از رتبه بندی دانشگاه ها آن است که وضعیت فعلی دانشگاه های ایران را در مقایسه با یکدیگر بررسی کنیم و قدرت رقابتی دانشگاه ها را تقویت کنیم.

وی افزود: نکته مهم در رتبه بندی رقابت سالم است و قدرت رقابتی دانشگاه ها را افزایش دهیم.
حرکت دانشجویی و استادان در وضعیت فعلی از مرزهای جغرافیایی قبل و  روند جهانی رقابت غیرمتعارف را در زمینه های مختلف کشورهای جهانی عرضه می کند.

مهراد گفت: در دنیای امروز نیاز شدیدی به رقابت وجود دارد و آن رقابت که در سطح جهانی که باید دولتها، مدیران و مسئولان حضور داشته باشند.

مهراد با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاه ها از سوی بسیاری از اشخاص و مؤسسات مورد انتقاد قرار گرفته است عنوان کرد: در رتبه بندی دانشگاه ها از مفاهیم استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد و نمادهایی از کیفیت و استاندارد بالا در طبقه های مختلف قرار دارند.

وی گفت: مواردی که در اهم دانشگاه ها که در رتبه بندی به عنوان تراز اول قرار می گیرند شهرت خوب و سطح بالای تحقیقات در آن است و همچنین جذب بالای اساتید و دانشجویان با سطح علمی بالا و رابطه بین صنعت و دانشگاه است.

مهراد در خصوص آمار کل دانشجویان و حضور آن در دانشگاه های مختلف کشور اینگونه توضیح داد: بیشترین دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد می باشند و در رابطه با پژوهش و فناوری و دستاوردهای مهم مختص دانشجویان دانشگاه های سراسری می باشد.

مهراد تصریح کرد: پژوهش و فناوری در رشته های بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی، هوا و فضا و بعضی رشته های دیگر در ایران نسبت به کشورهای منطقه و در حال توسعه بسیار بالاست و حتی می توان گفت که بعضی از کشورها قدرت برابری با دانشگاه های ایران را ندارند.

وی در خصوص اهداف ارزیابی دانشگاه های ایران و مقایسه آنها این چنین گفت: هدف از ارزیابی شکاف میان دانشگاه ها، افزایش رقابت، کمک به شناسایی دانشگاه های دارای بهترین عملکرد، افزایش انگیزه برای سیاست گذاری های علمی و پژوهشکده های محافل علمی، تقویت ارتباطات علمی و دسترسی سریع به شبکه ای از دستاوردهای تحقیقاتی در سطح ملی و ایجاد رقابت در عرصه بین المللی است.

مهراد گفت: ارزیابی و رتبه بندی هم اکنون در  بسیاری از کشورها معمول و رایج است و هم اکنون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه ها قرار دارد.

مهراد با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی در دولت دهم بسیار دارای اهمیت است افزایش جایگاه دانشگاه های کشور در این دولت را بسیار بالا خواند و تفاوت تولید مقالات در زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و همچنین در دولت نهم و دهم بررسی کرد.

وی در خصوص مجمع دانشمندان جهان اسلام یا OIC با هدف سند چشم انداز سازمان ۱۴۴۱ شکل گرفته است و در آن به مواردی چون افزایش پژوهشگران در هر یک میلیون نفر حداقل به ۱۴۴۱ پژوهشگر افزایش یابد و همچنین ۱/۴۴ تولید ناخالص داخلی و سرمایه گذاری باید صورت بگیرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.